första hoj - Hornet

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
tjo. Ska köra upp på torsdag sen ska d köpas hoj! :banana Funderar på en Honda Hornet 600.. Vad tror ni om det? Finns det några andra hojar i samma stuk å i samma prisklass`kanske tom lite billigare?
Kommer köpa begagnat. Tack för tips!
 

vite

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
KTM 640
Hade en Hornet tidigare, tror inte du kommer att bli besviken. En av de roligaste hojar jag haft och provat. Både snäll o busig,en lättkörd hoj som man lätt busar med om man så vill, en kanonhoj enligt mig.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
hittebarnX skrev:
tjo. Ska köra upp på torsdag sen ska d köpas hoj! :banana Funderar på en Honda Hornet 600.. Vad tror ni om det? Finns det några andra hojar i samma stuk å i samma prisklass`kanske tom lite billigare?
Kommer köpa begagnat. Tack för tips!

Har hört att 600:an behöver varvas järnet för att bli riktigt rolig...kan bli lite jobbigt i längden. 900:an är nog bättre isf IMHO.
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
MaScoot skrev:
Har hört att 600:an behöver varvas järnet för att bli riktigt rolig...kan bli lite jobbigt i längden. 900:an är nog bättre isf IMHO.
mjo har ju inget emot om d dyker upp en 900a till rätt pris. Vad innebär att den är riktigt rolig? man borde väl klara dra upp 600an på bakhjulet? å ha rätt hyffsad respons på gasen i låga växlar neh?
 

vite

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
KTM 640
Inga problem med weeling med den, 7000 varv på ettan och lite knyck på gasen så är du uppe. Hur lätt som helst :) , sen är det bara att lägga i tvåan. Den cykeln jag lärde mig köra på slangen med. Hade crosstyre på. Mycket rolig hoj som sagt. Men ok 900 är ju lite starkare men också lite dyrare försäkring.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ganska mycket dyrare försäkring med 900:an.
IF helförsäkrar en Hornet 600 för 3100:- / år! :tummenupp

Jag fick 46.000:- för min, en 99:a 2600 mil i toppskick!
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
vite skrev:
Inga problem med weeling med den, 7000 varv på ettan och lite knyck på gasen så är du uppe. Hur lätt som helst :) , sen är det bara att lägga i tvåan. Den cykeln jag lärde mig köra på slangen med. Hade crosstyre på. Mycket rolig hoj som sagt. Men ok 900 är ju lite starkare men också lite dyrare försäkring.
Ni har övertalat mig! :)
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
hittebarnX skrev:
tjo. Ska köra upp på torsdag sen ska d köpas hoj! :banana Funderar på en Honda Hornet 600.. Vad tror ni om det? Finns det några andra hojar i samma stuk å i samma prisklass`kanske tom lite billigare?
Kommer köpa begagnat. Tack för tips!

du kommer nog bli supernöjd :tummenupp
har själv en hornet 600 som första hoj, och jag har långt ifrån tröttnat.... 380mil på mätarn o det blir bara mer ;)
oavsett vad man har för hoj vill man säkert ha mer, men jag tror det e bra o börja såhär.

att man måste varva mkt för att den ska röra på sig tycker jag inte stämmer...
visst, ligger du o fis-åker på 6:an i 80-90 så accelerar den inte speciellt mkt om man gasar... peta ner 2 växlar o den rör på sig ganska bra!

1-2-3 känns den riktigt pigg på, o man har gått över den lagliga hastighetsbegränsningen för länge sedan om man varvar ur dessa växlar.

på ettan kan man få upp den om man rycker lite vid 7000-8000 varv, annars lättar den lite svagt bara med fullt gaspådrag (vid 12 tusen varv, hehe), men det går inte bara att gasa upp den tyvärr :(

kanske skulle vilja ha lite mer bottenvrid, men att gå upp till 900 kubikaren blir alldeles för dyrt i försäkringspremie.
man får väldigt mkt för pengarna, då även försäkringen e tokbillig. (600-kubikaren)
 

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
zx10r -06
Jag hade en hornet 600 hela förra sommaren...med effektslipon och kn filter... och jag måste säga att de första veckorna...kanske tom första 1,5 månaden så var jag kanon nöjd..men sedan blev jag lite...å då menar jag lite besviken.

Jag tyckte att den var aningen klen och enligt mig så är det en bra första hoj, men man får räkna med att man växer ur den ganska fort...iaf enligt mig... :)

I övrigt en kanon cykel, å man kan ha mycket skoj på den.

Å man får varva som fan för att få liv i den :yoparty
 

Elektronen

laddar fullt!
Gick med
9 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
..har ingen nu, vilken ska jag välja?
hittebarnX skrev:
tjo. Ska köra upp på torsdag sen ska d köpas hoj! :banana Funderar på en Honda Hornet 600.. Vad tror ni om det? Finns det några andra hojar i samma stuk å i samma prisklass`kanske tom lite billigare?
Kommer köpa begagnat. Tack för tips!
Kolla lite på Yamaha Fazer FZS600 innan du bestämmer dig! Jag har varit helnöjd med min. Men man vill ju prova andra också...
http://home.clara.net/survivalskills/fzs600_fazer.htm
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
hittebarnX skrev:
Funderar på en Honda Hornet 600.. Vad tror ni om det? Finns det några andra hojar i samma stuk å i samma prisklass`kanske tom lite billigare?

Jag har en nu som första hoj. Är väldigt nöjd hittills, lättkörd och tillräckligt busig hoj om man är på det humöret. Nästa hoj jag skaffar ska ha kåpa dock, det blåser rätt friskt när man kör motorväg, och vågar man sig upp mot 200-strecket får man hålla sig i för kung och fosterland.

Jag gav 40k för min -98 med 2900 mil i våras, helt ok tycker jag. Man får massor med MC för en relativt liten summa pengar, plus att försäkringen kostar billigt.

Hade jag fått välja ny förstahoj idag givet samma budget som jag hade i våras hade jag förmodligen valt hornet igen. Alternativt en Suzuki sv650, samma prisbild (om inte ännu billigare) fast v-twin = lite roligare på låga varv plus schyst muller. :tummenupp
 

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
skåne
Hoj
kawa zxr 750
Elektronen skrev:
Kolla lite på Yamaha Fazer FZS600 innan du bestämmer dig! Jag har varit helnöjd med min. Men man vill ju prova andra också...
http://home.clara.net/survivalskills/fzs600_fazer.htm
jo var inne på bikez.com å läste lite där.. både suzuki bandit 1200 och din yamaha hade fått högre betyg.. Kommer nog handla om priset i slutet får nog ta å försöka provköra dessa tre..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top