Första gången på mc - Går väl sådär...

Är ju en vanlig crosshjälm där dem av någon anledningen har vänt på skärmen. Men håller med, det är grymmt fult:3freak

Förstår dock inte vad kamerakillen menar med: "don't even give it gas", då var det väl ingen större idé att ens starta hojen?:va Eller menade han att han bara skulle puttra omkring på tomgången:rolleyes:
Kamerakillen hade helt rätt, släpp upp kopplingen utan att gasa och låt den rulla fram på tomgången räcker. Det hade dessutom varit mycket säkrare...Fast du kanke hade behövt ha filmen textad på svenska för att förstå? :7peta
 
Kamerakillen hade helt rätt, släpp upp kopplingen utan att gasa och låt den rulla fram på tomgången räcker. Det hade dessutom varit mycket säkrare...Fast du kanke hade behövt ha filmen textad på svenska för att förstå? :7peta

Men snälla du. Killen är nybörjare, han är jänkare (kör troligtvis en en automatbil) så han vet troligtvis inte hur det fungerar med kopplingen och att rulla på tomgången. Tror du han blir ett dugg klokare av att kameramannen står och skriker "don't even give it gas", vilket då gör att han skall fatta direkt att han skall rulla på tomgången?:va som han säkerligen inte ens vet vad det är?

Men det är klart, killen borde ju ha lyssnat på dem orden, så jävla svårt hade det väl inte vart:rolleyes:

Lite bättre instruktioner eller, som CB-Tobbe skrev, lämpligare hoj hade ju vart bättre, men det hade ju vem som helst kunnat räkna ut med hålet som aldrig sett solljus:rolleyes:
 
Om det är i USA så kör folk nästan alltid automatväxlad bil. Det gör att dom inte har någon vana vid koppling och uttryck som grundgas och dragläge.
När det väl har börjat acca så dras killen bakåt och vrider på gasrullen mer o mer.

Det är viktigt att tänka på att hojar typ R1, ZX10 har prestanda som en formelbil innan man lånar sin "moppe" till en orutinerad förare.
 
Last edited:
Krillan nybörjarkillen hade inte behövt ha en aning om hur tomgång funkar för att kunna rulla säkert några meteer. Jag uppfattade det mer som att kamerakillen försökte uppmärksamma den andre kompissen om att det var en bättre teknik än att gasa. Det hade varit mycket enklare instruktioner att bara säga: släpp kopplingshandtaget försiktigt så märker du att hojen kommer börja rulla framåt...än att be han gasa o tima med att släppa upp kopplingen vilket man inte lär sig på 2min direkt.

Sen dåligt val av hoj jo självklart, men dom hade ju knappast åkt förbi en körskola och hyrt en säkrare hoj, det var antagligen bara en spontan grej att han skulle prova hojen. Men killen får skylla sig själv som låna ut den, han gav ju inte bra instruktioner direkt, kanske skulle förklarat först att hojen är väldigt kraftig så det krävs väldigt lite för att dra iväg.
 
Sporthojar har ganska "hög etta" jämfört med nerdrevade offroader vilket gör att det går ganska fort när koplingen är helt utsläppt.
Det räcker att man ändrar sittställning lite o får med sig gasen några millimeter för att det skall riktigt otrevligt för en nybörjare.

Zarell, Krillan m.fl har byggt upp sin körerfarnhet under långt tid med moppe, 125 a och mellanklasshoj. Ni kommer inte att ha några problem att "tygla" en R1 a.
 
Last edited:
Sporthojar har ganska "hög etta" jämfört med nerdrevade offroader vilket gör att det går ganska fort när koplingen är helt utsläppt.
Det räcker att man ändrar sittställning lite o får med sig gasen några millimeter för att det skall riktigt otrevligt för en nybörjare.

Zarell, Krillan m.fl har byggt upp sin körerfarnhet under långt tid med moppe, 125 a och mellanklasshoj. Ni kommer inte att ha några problem att "tygla" en R1 a.

Bla bla vad ska du ha för ursäkt nu?
[YOUTUBE-ID]9T7oD4Yegmg[/YOUTUBE-ID]
 
hahah :P den med polisen var ju bara för skön.. full gas innan den är startad :rofl kommer sj ihåg då man blev stannad av mc-polis då man körde sin "uber trimmade moppe" på 75km/h.. han kunde dock köra :P
 
Krillan nybörjarkillen hade inte behövt ha en aning om hur tomgång funkar för att kunna rulla säkert några meteer. Jag uppfattade det mer som att kamerakillen försökte uppmärksamma den andre kompissen om att det var en bättre teknik än att gasa. Det hade varit mycket enklare instruktioner att bara säga: släpp kopplingshandtaget försiktigt så märker du att hojen kommer börja rulla framåt...än att be han gasa o tima med att släppa upp kopplingen vilket man inte lär sig på 2min direkt.....

Kolla mitt inlägg, klipp 1 där försöker de få till det med att rulla med förhöjd tomgång, går väll också sådär :D inlägg #7
 
Haha, den på crossen är fin :D

På samtliga crossar jag haft så har alltid bakskärmen spruckit när folk vill testa. Nån har lyckats flera gånger. För en del spelar det tydligen ingen roll hur mycket man visar och förklarar.
Det går liksom inte in av nån oförstålig anledning :va :dummer
 
Haha, den på crossen är fin :D

På samtliga crossar jag haft så har alltid bakskärmen spruckit när folk vill testa. Nån har lyckats flera gånger. För en del spelar det tydligen ingen roll hur mycket man visar och förklarar.
Det går liksom inte in av nån oförstålig anledning :va :dummer

Till vissa bör man kanske va tydligare med att förklara grundregeln: "You break it, you buy it."
 
Det är väl som med piloter: man måste lära sig landa innan man lär sig lyfta. Folk kunde ju kolla var bromsen sitter innan man börja gasa...
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top