Första gång på mc.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej. Precis köpt en gpz600r från -86.
Har tänkt öva lite på parkering för att öva dragläge mest, kanske även rulla lite sakta och svänga, men troligen inte mycket av det sista. En jobbig grej är att jag är 170 lång samt väldigt smal o inte så stark så lutar den för mycket klarar jag typ inte hålla emot.

Nån som har lite bra tips vad man ska tänka på? Kommer köra där det inte är bilar så händer nåt blir det på mig själv åtminstone. Samt har försökt få dit en kompis med videokamera a la youtube ;)

Så länge du inte lutar hojen så mycket blir det inga problem. Försök få bra koll på koppling/gas och krypkörning. Det kommer.

Det är svårare att köra sakta,håll upp blicken bara så blir det lättare.

glöm ej kolla dit du svänger, det är då de blir problem, vi säger du ska svänga vänster, kolla vänster o samma sak höger. Finns säkert ngn som kan förklara bätter

När du krypkör och svänger är det mycket lättare att hantera hojen om man har lite varv på motorn. Ligg runt 1500 och lirka lite med kopplingen, när det börjar gå åt fanders är det bara att släppa ut kopplingen lite mer så reder det sig.

Det var rådet jag fick av min körlärare när jag började över krypkörning på "uppkörnings banan"

faktiskt de som b89 skrev jätte viktigt. jag kommer ihåg att testade olika kypkörningsbanor med olika lärare. men dom sa bara träna å träna så kommer de sätta sig. men de gjorde de inte. tills jag böt lärare igen och då kom till en som var skit bra som tog sin tid och förklara att de var jätte viktigt att kolla åt de hållet man skulle svänga. kör du mot konerna och ska svänga vänster kolla då inte ner i backen utan uppåt vänster. direkt klara jag högfart å lågfart genom att kolla rätt. han var en bra lärare!! men han jobbar inte som mc lärare längre

Tack för alla tips. Att hålla lite varv hjälpte sjukt mycket. Vilket håll jag tittade åt vet jag faktiskt inte, men det gick iaf bra (eftersom jag sitter här..).

Jag ledde ut mc:n sittandes på den för jag ville inte börja mitt bland husen. Det var sjukt jobbigt, men en kompis sköt sen på o då va det lätt. Ett annat stort problem var all jävla lösgrus. Kändes som man skulle trilla så fort man satte ner foten.

Jag körde först rakt fram bara med en del gas men väldigt nätt på kopplingen. När jag skulle svänga tor jag det sjukt lugnt o det gick rätt bra. Efter 10 minuter vågade jag testa köra utan att ha vänsterbenet i backen hela tiden samt 5 minuter efter det lyckades jag även få i tvåans växel. Jag är själv sjukt nöjd eftersom jag aldrig kört mc innan o inte kört moped på typ 6 år. Ett råd till de som ska testa. Håll om kopplingen hela tiden i början så man snabbt kan peta in den om man skulle röra gasen för mycket.

Nu får det bli mer styrketräning för tyngden på hojen var det värsta... Jag är så klen! :)

Kan annars starkt rekomendera en lektion på skola. De e lätt att sitta här å dela ut random "universaltips", men bara en lärare kan titta på vad du gör rätt och vad du gör fel och sedan ge dig specifika tips på vad du borde tänka och öva mer på!

Kan annars starkt rekomendera en lektion på skola. De e lätt att sitta här å dela ut random "universaltips", men bara en lärare kan titta på vad du gör rätt och vad du gör fel och sedan ge dig specifika tips på vad du borde tänka och öva mer på!

Absolut. Ska på intensivkurs i början av maj. Funderar faktiskt på att ta en lektion redan nu snart för att få nån erfarenhet. Tycker dock man lär sig en del bara genom att öva med dragläge och så.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...