Första fildelaren av (C) material dömd !

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Så nu har det hänt, den fösta svensken dömdes för fildelning av (C) material.
Han fick 80dagsböter, ganska så intressant då jag nyligen läste om en annan person som körde rattfull och fick 60 dagsböter.

Det är alltså ett allvarligare brott att fildela än att köra onykter.

Sedan att en skärmdump vart godkänd som bevismaterial är också mycket konstigt, att förfalska en sådan tar inte många minuter.

Intressant värld vi lever i.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=478942&previousRenderType=6

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025111743_CS/20051025111743_CS.dbp.asp

Last edited:
burner skrev:

"Förutom skärmdumpar från Antipiratbyrån har åklagaren använt en expert från Bredbandsbolaget Det är den bredbandsleverantör som den dömde använde då han den 17 december 2004 delade ut filmen "Hip hip hora" på fildelningsprogrammet DC++.
- Experten har bara uttalat sig om vem som haft ip-numret. Domstolen har nu ansett att en felmarginal på tio procent är godtagbar, säger Torbjörn Persson."

:va :skrämd

burner skrev:
Så nu har det hänt, den fösta svensken dömdes för fildelning av (C) material.
Han fick 80dagsböter, ganska så intressant då jag nyligen läste om en annan person som körde rattfull och fick 60 dagsböter.

Det är alltså ett allvarligare brott att fildela än att köra onykter.

Sedan att en skärmdump vart godkänd som bevismaterial är också mycket konsigt, att förfalsk en sådan tar inte så många minuter.

Intressant värld vi lever i.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=478942&previousRenderType=6

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025111743_CS/20051025111743_CS.dbp.asp
Man undrar om domaren vet vad fildelning är och hur det går till.

Stackars snubbe som åkte fast, men nu är det ju i princip fritt fram att tanka warez efter de här!
Jag är faktiskt inte de minsta orolig, den dagen de får tillstånd att börja göra husransakan och faktiskt har resurser till det, ja då kanske jag ska kryptera disken, tills dess, whatever...
Blir det värre än att de får göra husransakan (va de nu är) kommer ju all kopiering av musik/film å program gå över till krypterade nätverk där alla är anonyma. Vet inget bra idag men hört talas om Darknet iaf!

Finns redan mycket bra proxys man kan köpa in sig hos, bara att mata routern med rätt inställningar så är man krypterad... (tror de är så lätt iaf hehe)

Nåja, i vilket fall som helst så kan de här skivbolagen kämpa tills de blir gröna i ansiktet, förhoppningsvis så inser de väl att det inte är någon ide att kämpa emot!

Mvh // Peter

(Postade en kopia av mitt inlägg i en annan tråd!)

pogo skrev:
men nu är det ju i princip fritt fram att tanka warez efter de här!

Nej, detta fall gällde bara 1st film och straffet blev böter.

Delar du ut flera filmer och laddar hem flera filmer så finns det
en stor chans att du faktiskt får skaka galler

:näsblod

burner skrev:
Nej, detta fall gällde bara 1st film och straffet blev böter.

Delar du ut flera filmer och laddar hem flera filmer så finns det
en stor chans att du faktiskt får skaka galler

:näsblod
Inte en chans! Enda som kan hända är att bötesbeloppet blir större, som jag förstått det. I vilket fall, det kan ju bli dyrt, men i nuläget får de ju inte ta reda på vem som delar ut och vem som laddar ner?!

pogo skrev:
Inte en chans! Enda som kan hända är att bötesbeloppet blir större, som jag förstått det.
Om du laddar hem en större mängd material så kommer det kanske
liknas som våldtäkt eller dyl.

pogo skrev:
I vilket fall, det kan ju bli dyrt, men i nuläget får de ju inte ta reda på vem som delar ut och vem som laddar ner?!

Inte?, det har jag inte läst alls.
Vart har du läst det ?

Betyder detta att polisen inte får kolla IP-adresser längre? Det krävs väl fängelse i straffskalan? Isf är det ju en seger för fildelarna....

Chris Ash skrev:
Betyder detta att polisen inte får kolla IP-adresser längre? Det krävs väl fängelse i straffskalan? Isf är det ju en seger för fildelarna....
Sen ska alla som blir tillagda på APB's IP-lista bli tillsagda om att de blir det, det ska ske innan man blir tillagd på en sådan lista också.

Det är bara en tidsfråga tills någon utav våra internet-leverantörer erbjuder sekretess för alla kunder till100%, och att fildelning är helt laglig..(från deras sida). Då blir det i princip helt omöjligt att åka fast.

burner skrev:
Inte?, det har jag inte läst alls.
Vart har du läst det ?
Nu är du bara dryg å försöker vara en "viktigpetter", du vet mycket väl vad jag menar.
Men om det nu är så att du inte hängt med riktigt kan jag förklara!
Än så länge får de bara logga IP nummer, IP nummer som "relaterar" till upp och nerladdningar av olagliga kopior av musik och film.
Men som du säkert vet så får de inte ta reda på vem som äger IP nummret, inte utan att förvarna ägarn innan. Dessutom så vägrar Telia (min ISP) att lämna ut dessa uppgifter till organisationer som APB, de förmedlar däremot det budskap APB kan ha till mig som ägare av IP nummret.
Alltså, i nuläget är det fritt fram!

pogo skrev:
Men som du säkert vet så får de inte ta reda på vem som äger IP nummret, inte utan att förvarna ägarn innan.

Detta var så fallet för killen från Västerås dom dömdes, finns att läsa
i domen. Killen har alltså inte fått någon varning innan.
http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025133953_IDG.se222/fildelardom_vasteras.pdf

Jag tror inte att APB spelar fairplay direkt, money talks som det heter.

pogo skrev:
Dessutom så vägrar Telia (min ISP) att lämna ut dessa uppgifter till organisationer som APB, de förmedlar däremot det budskap APB kan ha till mig som ägare av IP nummret.
Alltså, i nuläget är det fritt fram!

Vad jag har läst i ämnet så skickar inte APB en anmälan till din ISP utan det sker till Polisen.

Sedan tar Polisen kontakt med din ISP som är skyldiga att lämna ut uppgifterna till polisen, så har jag läst att det fungerar i alla fall...

Jag hoppas att detta sätter lite fart på Freenet's utveckling.

Last edited:
Det är ett steg frammåt och två bakåt åt dom där killarna... APB kan ju försöka fortsätta men jag tror att det kommer fortsätta åt samma håll... Bakåt för deras del alltså.
Hade ni frågat mig för 1år sedan eller så, då var jag skit nerviga för att åka fast, inte nu längre. Det är ju som sagt var fritt fram numera, i stort sett. Ser inte hur dom någonsin ska kunna bevisa någonting utan att kunna ta datorn som bevis material...

Edit: Hittade följande artikel på sweclockers:

Den japanska tillverkaren Optware har gått ut med att en första version av deras holografiska lagringsmedia kommer att lanseras i västvärlden nästa sommar. Bland annat Toshiba, Panasonic och Intel har investerat i Optwares utvecklande av holografmediet, som kallas för HVD eller Holographic Versatile Disc. Målet är skivor som lagrar upp till 1 terabyte med en överföringshastighet på 1 GBit per sekund, men de första lanserade skivorna kommer ligga på 200 GB.

Hur stor marknad kommer det finnas för sådana där om det inte finns folk som piratkopierar och inte vill sitta med hur många hdd's som helst? Säkerligen en bra grej det där, om priset på skivor och brännare blir lägre än hdd's då såklart :tummenupp

Last edited:
Nu är jag inte så insatt i detta, men är det inte så att APB bara får "ta" fast dom som delar ut !!! Har för mig länsstyrelsen gav det beslutet till APB, dom får inte "logga" dom som laddar ner

Eller....................nån som vet mer

Vad är en skärm dump? :va

Sen så fattar jag inte, Hur kan ip nummret binda mig?
Så om jag tankar ner på en kompis dator, så är han olaglig?
Desutom är program som bytter ip inte helt ovanliga. :kocko

Svensk byråkrati i ett nötskal. :näsblod

Hur fan kan det vara mer allvarlig att dela ut EN film än att köra onykter?

Ne avskeda alla på antipiratbyrån och utbilda fler poliser, som kan patrulera på stan och ta fast våldtäktsmän.. :mad:

Om ni kikar på piratbyran.org så står där lätt förklarat vad domen innebär för fildelare. Sålänge man man kör med bittorrent så är det lungt. :banana

prulle skrev:
Vad är en skärm dump? :va

Sen så fattar jag inte, Hur kan ip nummret binda mig?
Så om jag tankar ner på en kompis dator, så är han olaglig?
Desutom är program som bytter ip inte helt ovanliga. :kocko

Svensk byråkrati i ett nötskal. :näsblod

Hur fan kan det vara mer allvarlig att dela ut EN film än att köra onykter?

Ne avskeda alla på antipiratbyrån och utbilda fler poliser, som kan patrulera på stan och ta fast våldtäktsmän.. :mad:

Detta är en skärmdump.

Last edited:
Det är ju onekligen lite roligt att se dessa killar sträva i motvind.

Men jag förstår inte, det verkar ju lite dumt. För att dom ska få logga din IP adress måste dom väl skicka skriftligt brev HEM till mig och fråga om dom får logga min IP?

Eller så måste dom skicka ett brev och vara säkra på att jag läst det innan dom kan logga, och för att binda min dator till mig över huvudtaget måste dom väl ha macadressen hos min leverantör (bredbandsbolaget) som inte får enligt lag lämna ut uppgifter om mig, och då kan dom inte skicka brevet i första början, och för att skicka brevet till mig bryter ju två mot lagen, dom kollar upp min IP, och BBB lämnar ut uppgifter...

verkar som en cirkel som inte är cirkelformad :kocko
Rätta mig om jag har tokfel, spekulerar lite bara :3freak

http://www.expressen.se/index.jsp?a=458813

Om brottet "bara" ger böter hindras polisen från att begära ut personuppgifter från internetoperatörerna och polisen kan då inte göra husrannsakningar eftersom man inte vet vem som döljer sig bakom IP-numren på internet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg