Första bil till polaren

Ett bra tips är att kolla bilprovningens statistik. Skall polaren ha en bil för max 20' så handlar det om hyffsat tidiga 90-talsbilar. på bilprovningen finns bl.a. statistik från-03 över då 10 år gamla bilar, alltså årsmodell 1993:
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/80645B0C28FF15A9C1256F4E005C61E6/$file/Utfall_av_kontrollbesiktningar_2003_10ar.pdf

Jag antar att det är dessa bilar och ev. några årsmodeller nyare som kommer bli av intresse i det prisläget.

När det gäller dessa bilar så ser resultatet ut som följer:
Modell | % med anm. | Genomsnittlig mätarställning:
Honda Civic | 9,3 | 14 261 (Bästa småbil!)
Mitsubishi Colt | 16,6 | 13 342
Mitsubishi Lancer | 17,5 | 14 655

Är -93 för gammalt så finns även statistik för hur tio år gamla -97:or klarar sig men där saknas mätarställningen:
http://www.bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_10_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf

VW koncernen skulle jag undvika.. Stora problem med kvalitet i början av 90 talet.

Golf III Kombi 1.8 säljes! Årsmodell 94 (tror jag)

Snart besiktad, måste bara dra om elen till allt i bakluckan
Nybytt Skivor och klossar fram, rostlagad framvagnsbalk
Två nya ljuddämpare, ny framruta.
Nytt batteri.

Det är bara sedan förra besiktningen.

Last edited:
Jag hade köpt en Passat variant 1.8T(99:a):) Har precis själv gjort det och kostar mindre än 20tusen

!

NYA CRX´n kanske? Heter "Del Sol"

avtagbart Targa-tak, sänkbar bakruta.. Rolig VTEC motor och kul vähållning..
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_del_sol_25071958.htm?ca=11&w=3&last=1
1995_Honda_Civic_Del_Sol_low.jpg

Jag tipsade ju om en sån ju!

Jag hade en gammal CRX från 87 som andra bil ett tag för ett par år sedan. Det var bland det sjukaste jag kört. Köpte den för 7000:-, körde ett år och sålde den för 8000:- (dock med en hel del bytta delar så det var ingen vinstaffär). Den spöade det mesta rakt fram vid rödljusen och drog 0,7 liter milen med mig bakom ratten.

Under 900 kilo och 125 hästar gjorde den till ett litet monster :)

Men trafiksäker var den ju inte direkt, och inte rostfri heller. Men som första bil om man gillar lite drag och tycker att det är roligt att spöa skiten ur folk som flinar lite nedlåtande åt dig vid rödljusen är den perfekt tycker jag!

Fördelen med VW (och andra tyskar/européer till viss mån) är att dom är bekväma tysta, och fina att köra jämfört med motsvarande jappsar, nackdelen är att dom rasar.

Fördelen med jappsar är att dom i det närmaste är odödliga. Däremot är dom flesta gamla jappsar RIKTIGT hemska och burkiga, och kontrollerna suger; kopplingen är jävlig, bromsarna hugger, styrningen är vinglig osv., mao blir dom rätt jobbiga att köra.

Är samma skillnader idag egentligen, men nya bilar är ju mer eller mindre okej oberoende...

Det blev en fin Seat ibiza från 1997. 15000 mil på mätaren och då var kamremmen bytt för 500 mil sedan. Den som sålde bilen hade haft den i 6 år. Hon var ute och reste jorden runt typ därför den såldes (det var hennes farsa som sålde den).

Kändes bra i låda och motor. Det fanns nästan ingen rost och den var väldigt fin i lacken. Vi får se om/när den rasar :)

Han fick den för 16500:- och då följde det med riktigt fina 16" alufälgar med lågprofilsdäck som räcker sommaren ut iaf.

Det blev en fin Seat ibiza från 1997. 15000 mil på mätaren och då var kamremmen bytt för 500 mil sedan. Den som sålde bilen hade haft den i 6 år. Hon var ute och reste jorden runt typ därför den såldes (det var hennes farsa som sålde den).

Kändes bra i låda och motor. Det fanns nästan ingen rost och den var väldigt fin i lacken. Vi får se om/när den rasar :)

Han fick den för 16500:- och då följde det med riktigt fina 16" alufälgar med lågprofilsdäck som räcker sommaren ut iaf.

Ingick ac? :)

Aaah Seat. Spansk ingenjörskonst och tyskt temprament. :D

Säger samma sak som ovan!
Skulle satsat på en Honda Civic. Roliga bilar med pigga motorer som bara går och går.

Har haft 3 stycken och alla har varit både roliga, driftsäkra snåla och billiga att äga. Går ju att få en -97, -98 Civic med hyfsad utrustning för 20´. Jag skulle köpt en DIREKT om jag behövde en mindre andrabil.

VW koncernen skulle jag undvika.. Stora problem med kvalitet i början av 90 talet.

Njaa, går och går vet jag faktiskt inte. Men SÅLÄNGE dom går så går dom.

Håll koll på packboxen runt växelföraren på lådans undersida, brukar läcka
E det kladdigt där är det al ide o byta och fylla på ny olja...
ALL VÄXELLÅDSOLJA RINNER NÄMNLIGEN UT DÅ
Man behöver inte vara raketforskare för att inse vad som händer då.

Lyssna även noga på lagren i växellådan, låter som ett vinande ljud, "hinner" man detta i god tid så slipper man ett växellådshaveri som kostar flis

Är det 1.6:an ?
Vill du har fler tipps så fråga på............

Håll koll på packboxen runt växelföraren på lådans undersida, brukar läcka
E det kladdigt där är det al ide o byta och fylla på ny olja...
ALL VÄXELLÅDSOLJA RINNER NÄMNLIGEN UT DÅ
Man behöver inte vara raketforskare för att inse vad som händer då.

Lyssna även noga på lagren i växellådan, låter som ett vinande ljud, "hinner" man detta i god tid så slipper man ett växellådshaveri som kostar flis

Är det 1.6:an ?
Vill du har fler tipps så fråga på............

Ja det är 1.6an, vi får ta och kolla så de inte läcker nån olja. Det är inga missljud från lådan nu så.

Tack för tipsen

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...