Första bil till polaren

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tja!

Har hela hösten lärt polaren hur man kör bil, han har nu tagit kortet och ska köpa en billig bil. Den ska vara "liten" och kosta max 20 000:-

Har hittat ett gäng annonser som verkar intressanta. Vilken skulle ni välja av dessa?

Golf utan AC

VW Vento med AC..

Seat Toledo med AC

Seat Ibiza utan AC

Seat Cordoba utan AC

Kom gärna med andra förslag. Känns som man kollat alla bilar på blocket och börjar bli lite deprimerad eftersom man är van att leta efter hojar. Alla bilar är mer eller mindre skrot för 20k. :gnissla

Han kommer ej köra fram o tillbaka till jobbet utan mer lära sig köra själv :D

Hmm. Lära sig köra.

Då hade jag inte köpt någon av bilarna där uppe, Seat:s lådor är röv. Golfen är plastig. Venton är en vento.

Honda. Det är skiten till en dålig förare!

Var och kollade på en polo idag 1,6 från 1995. Fanns inget direkt att klaga på förutom att det är en 100 år gammal bil.

Nästan ingen rost, ingen AC, ingen ABS (!), 5 ägare, 15000 mil de ville ha hutlösa 20 000 för den också.

Då känns ju det här bättre.. även om den är 150 år.

http://www.blocket.se/stockholm/VW_GOLF_1_8_GL_Paket_24962683.htm?ca=11&w=2

Fan, min förstabil Mazda 323 1.8 dohc hade ABS och 130 glada hästar... dessa är bara sura skitbilar men mazdorna har rostat bort från blocket.

EDIT: en sån här pärla hade jag... http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_323_1_8_9500_MIL_19900_KR_2_95__RANTA_25219183.htm?ca=11&w=3

EDIT2: finns ju några som inte rostat bort.. han får fan köpa den här...

http://www.blocket.se/stockholm/En_vacker_Mazda_323__1_8___16_v___sport___24398208.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Av dom du räknat upp, venton, förutsatt att skicket är ok då.

Är ju i princip en golf, fast som sedan, så den är tystare invändigt, och ac är ju alltid ett plus.

Gamla folkvagnar ('90-tal och framåt åtminståne) brukar va rätt trevliga bilar att åka/köra, relativt till deras ålder/storlek/pris. Räkna dock med att det mesta i utrustningsväg rasar.

Edit: jag tycker dock man kan "lära" sig köra utan en massa abs och skit, risken är att man blir beroende av det då, själv hade jag satsat på en riktig bil. :)

Last edited:
Fast med den budgeten är det ganska svårt att förvänta sig en fullutrustad 2 år gammal prestandabil :rolleyes:

Jag röstar för Golf, helst Mk2! Små, otroligt busvänliga bilar med varvvillig motor (iaf RP-motorn), om man inte ska gå på GTI, då är det KR-motorn som gäller, 139hk mot PL med 129 (-89 å framåt).

Fast ska han lära sig köra själv så kanske en gammal SAAB med fläskläppen vore mer passande? :D

Gällande a/c eller ej så får man på dessa årsmodeller räkna med att den behöver renoveras. Eller "behöver fyllas" som mindre seriösa säljare brukar kalla det.. Det hamnar ofta på 10-15´ vilket knappast lönar sig i dessa prisklasser.

Slutsats: A/c eller ej är i dessa fall tämligen oväsentligt om inte säljaren kan visa upp kvitton på en seriös renovering.

Gällande a/c eller ej så får man på dessa årsmodeller räkna med att den behöver renoveras. Eller "behöver fyllas" som mindre seriösa säljare brukar kalla det.. Det hamnar ofta på 10-15´ vilket knappast lönar sig i dessa prisklasser.

Slutsats: A/c eller ej är i dessa fall tämligen oväsentligt om inte säljaren kan visa upp kvitton på en seriös renovering.

Nja, är det så att AC:n fungerar och det inte slamrar från kompressorn så kan den klara sig hur länge som helst.
Det vanligaste problemet är att de inte använts tillräckligt och då sticker packningarna.
Men att köpa en bil med defekt AC och tro att det bara är att fylla kan man glömma.
Jag har haft många 15-20 år gamla bilar med fungerande icke renoverade AC-anlägningar, däremot så har de givetvis blivit fyllda när behov har funnits, låter man däremot bli att fylla systemet när det behövs (typ efter 10år) så kan man räkna med att det är kass ganska så snart.

Vad sägs om en Mitsubishi Space star GDI 01, 23000 fullservade mil med servicebok, 20,000kr vid smärtfri affär!

Rekommendera något med AC så slipper du få en sur polare i sommar :D

Edit: jag tycker dock man kan "lära" sig köra utan en massa abs och skit, risken är att man blir beroende av det då, själv hade jag satsat på en riktig bil. :)

Med tanke på att nästan alla bilar har abs så känns det ju onödigt att "lära" sig köra utan det, om man mot förmodan inte ska köpa gamla skitbilar resten av livet.
Givetvis kör jag bil utan abs och servo, sånt har man inte i en sportbil :fakta

OBS: KD funkar minst lika bra som AC :gnissla

Japanskt.

Mazda 323
Honda Kiwi (Civic) eller CRX om man vill ha en skoj bil
Mitsubishi Colt/Galant/Carisma

Rövtråkiga (om dom inte heter GTI eller F) men bra bilar som oftast kostar 0 i rep/underhåll.

VW är ett överreklamerat märke, mest skit som ser ut att vara bra. Upplevd kvalitet kallas det.

OBS!: Den här är najs!

/ Jens

Säger samma sak som ovan!
Skulle satsat på en Honda Civic. Roliga bilar med pigga motorer som bara går och går.

Har haft 3 stycken och alla har varit både roliga, driftsäkra snåla och billiga att äga. Går ju att få en -97, -98 Civic med hyfsad utrustning för 20´. Jag skulle köpt en DIREKT om jag behövde en mindre andrabil.

VW koncernen skulle jag undvika.. Stora problem med kvalitet i början av 90 talet.

Sommargrannen vill sälja sin 560 SEC. 17 000 mil. 1986-års modell. Fläskigare går knappt att få. Med en sån blir polaren kung vid korvmojen.

NYA CRX´n kanske? Heter "Del Sol"

avtagbart Targa-tak, sänkbar bakruta.. Rolig VTEC motor och kul vähållning..
http://www.blocket.se/goteborg/Honda_del_sol_25071958.htm?ca=11&w=3&last=1
1995_Honda_Civic_Del_Sol_low.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP