Första besöket på akuten

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Hehe.. Lägg aldrig hjälmen på backen när ni fikar, å gör ni det så stäng inte visiret!

sommarn '97 gjorde jag det fatala misstaget vid en fikapaus.. lade hjälmen på backen (hojen jag hade då lämpade sig inte för hjälmupphängning, hade inga backspeglar som funkade för det å sadeln var smal, SS'97).

Efter en halvtimmer eller trekvarts fika var det dags att dra vidare, efter en stund så kände jag att det kröp bakom örat -inbillning tänkte jag, man kan ju få såna saker för sig ibland. körde glatt vidare (det var en träff med ducceklubben på Öland med raskt tempo). Efter en mil eller så så började det svida lite lätt, -inbillning igen tänkte jag... Så småningom (någom mil till) så brände det till något överjävligt bakom höger öra, busshållplats å tvärnit...

När jag fått av mig hjälmen så fanns där en vid det här laget mycket upprörd humla, det visade sig att jag lagt hjämen med stängt visir över hans (eller var det hennes, jag har lite svårt att könsbestämma småkryp) bo, med stängt visir till råga på allt..

Gick troligen åt ganska mycket sprit den kvällen (invärtes) för att bota svedan, kommer inte ihåg riktigt....

/B
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
vet inte om det funkar... men de sägs att om man blir getinstungen ( och utan allergi) så ska man tugga en sockerbit tills det är sockermassa av den.. spotta ut kladdet tillsammans med all saliv.. och lägga det på sticket.

om det funkar vet jag inte eftersom jag inte gjort nån vetenskaplig test på det. Men från flera oberoende håll har jag hört det.. så testa om ni blir stungen vet jag... kan va värt de.
 

xplojt

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ska skaffa mig en 125 när som helst!
Nästa samma sak hände mig fast inte på ögat, jag åkte ca 50 och skulle börja sakta in för jag skulle svänga in på en parkering längre fram, jag öppnade visiret och in kom en geting, stack mig med en gång mitt på hakan, aj vad ont det gjorde.. Jag slängde av mig hjälmen och stannade.. Det gjorde bara jäkligt ontpå hakan, en liten svullning på hakan, i en vecka :( ont gjorde det.. Måste notera att 10 min innan jag blev stucken så hade jag kört rakt in i en polares moppe, på sidan.. Han blinkade inte, farten var väl bara 40 sisådär ...Så jag hade skit ont i ryggen, knäna, armbågarna och sist men inte minst hakan.. Åkte nog inte på en vecka ;)

P.S. ja jag åkte med min moppe så det kanske inte är lika intressant att läsa nu :p

//xp
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
ambulans skrev:
Första gången man blir stucken av en geting så händer ingenting... men efter den gången så börjar kroppen att bilda antikroppar... Det finns kvar hela livet.
Sticks man en gång till i livet och är allergisk. så kan man avlida inom 2 minuter.

visst kan de va bra att åka hoj snabbt som 17 till akuten, men man kanske inte kommer fram, det är bara en sak som räddar ert liv då... och det är ambulanssjukvården som kan ge Adrenalin , dropp, Antichockbyxor...

Det som händer är ju det som du fick symptom på..
klåda, pirrningar , svullnader... så att man kvävs. Men förutom det så kan man tappa blodtrycket fullständigt !!

Denna gång gick det bra, men jag råder dig å de bestämdasde, så fort du blir stucken av geting igen, vänta inte på några symptom... ring 112 omedelbart :fakta

Ambulans!
Tack för infon!!
Dina kunskaper du delar med dig är värt mycket!!!!!

//Nichlas
 

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
SOLNA
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
:1pajas Sånt händer aldrig mig ..
Jag har installerat Radar på hjälmen så när det kommer små flygare framför mig viker hjälmen automatiskt till höger/vänster eller upp/ner .... :lol


/ TOK
 

Bågebabe

Desperado.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Suzuki SV 1000 *SÅLD*
Jag sällar mig till skaran av krypangripna stackars hojåkare!

Var på väg hem från Rörken förra sommaren en väldigt varm kväll. Då det var så himla varmt hade jag kört sista passet med dragkedjan något nere. Mitt i passet krockade jag med något kryp som träffade mig på halsen men sedan tänkte jag inte mer på det. Efter passet stod vi några stycken och snackade lite i depån innan det var dax att styra kosan hemåt.
Väl ute på 90-sträckan utanför Rörken känner jag att något kryper omkring bland behagen och innan jag hinner blinka börjar f-nskapet att sticka mig på sidan, precis över revbenen..... Det var bara till att härda ut, hitta ett bra ställe att tvärnita på och sedan började krigsdansen. Och mycket riktigt en eländig geting hade satt gadden i mig ganska ordentligt. Jag svällde upp på sidan och blev alldeles illröd på ett område lika stort som en hand.

Det lustiga var att efter en vecka såg det snarare ut som en brännskada och jag ömsade skinn på hela området. ( Ja jag har kluven tunga också ;) )

/ Bågebabe
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Fantômas skrev:
Vad är detta för något?

Kan man ha dem på sig när man öppnar månadens räkningar kanske? Hehe he ... :D

hahahaha... ja de kanske funkar då åxå ... :D

Det är som ett par byxor kan man säga, men som är öppningsbara så att man inte behöver dra på sig dom så som vanliga byxor. Gjorda i ungefär dykarbyxmaterial.
Man kan pumpa dom.. så att det stramar åt runt ben och mage. antingen ett ben var för sig .. och bara magdelen för sig, eller alla delar samtidigt.

nyttan med de då ?? jo.. om man tappar blodtrycket... antingen av blödning eller chock ... allergisk chock ! så kan dessa byxor vara direkt livräddande. tror dock att dom inte finns nån annanstans än här i Gävle. ( det slog mig först efter jag skrev det förra)
 

Bifogat

  • chockbyxor.jpg
    chockbyxor.jpg
    74.8 KB · Visningar: 157

destiny_78an

Hatar köer....
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Fruängen
Hoj
GPZ 500s *såld*
ambulans skrev:
Adrenalin är en sak som redan finns i kroppen, det produceras i binjurarna. Anledningen till att man har det är från grott-tiden då vi skulle bekämpa djur för att äta och överleva.
När man blir skrämd eller arg så produceras extra adrenalin.. för att vi ska kunna kämpa eller fly.

Nja.... Jag har för mig att det som kroppen själv tillverkar är noradrenalin (C8 H10 O3 N) medan det som vi (människan) syntetiserar och injicerar är adrenalin (C9 H12 O3 N). Det skiljer lite i struktur dem emellan...

Det är vad jag har för mig iaf....
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
destiny_78an skrev:
Nja.... Jag har för mig att det som kroppen själv tillverkar är noradrenalin (C8 H10 O3 N) medan det som vi (människan) syntetiserar och injicerar är adrenalin (C9 H12 O3 N). Det skiljer lite i struktur dem emellan...

Det är vad jag har för mig iaf....

ja.. men jag brukar föredra att förklara det så att alla kan förstå.... de blir lite roligare för den som ska lyssna då.
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
ambulans skrev:
hahahaha... ja de kanske funkar då åxå ... :D

Det är som ett par byxor kan man säga, men som är öppningsbara så att man inte behöver dra på sig dom så som vanliga byxor. Gjorda i ungefär dykarbyxmaterial.
Man kan pumpa dom.. så att det stramar åt runt ben och mage. antingen ett ben var för sig .. och bara magdelen för sig, eller alla delar samtidigt.

nyttan med de då ?? jo.. om man tappar blodtrycket... antingen av blödning eller chock ... allergisk chock ! så kan dessa byxor vara direkt livräddande. tror dock att dom inte finns nån annanstans än här i Gävle. ( det slog mig först efter jag skrev det förra)

Uhm... låter nästan som sånnadär G-byxor som stridspiloter nyttjar
ibland :hej
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
[Akryl]*Amid skrev:
Uhm... låter nästan som sånnadär G-byxor som stridspiloter nyttjar
ibland :hej

ja de kan man säga... bara det att vi kan pumpa våra så att de inte finns en bloddroppe från bröstvårtorna o ner...
det är ju mellan hjärta o hjärna man vill ha cirkulation.

övriga kroppen klarar sig ett tag utan...
men principen e densamma... :hej
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top