Första bötern! :crash

Om man säger så här om det skulle gå till rättegång.Vem tror du man litar mest på i dessa fall.Den som påstås ha kört för fort på sin hoj eller två poliser i tjänst i sin radiobil som följde efter.Behövs ingen större matematisk begåvning för att räkna ut det resultatet. :crash

Jag är helt med på ditt resonemang, och kan vara villig att underkasta mig till att det förmodligen fungerar så. Detta verkar inte helt klart enligt andra svar i tråden dock. Därför kvarstår frågan om någon faktiskt har hands-on erfarenhet hur en vanlig svensk domstol agerar i en situation då det inte finns någon mätning.

Alternativt om det är så att poliser vanligen inte väljer att dra det till domstol om du blånekar och de inte har någon mätning, men det låter konstigt då det, enligt ditt resonemang, skulle vara en enkel match för dem att vinna ändå.

Lider med dig. Åkte fast i fartkamera med jobbar bilen för kanske 3 månader sedan. Fick en fin bild på mig i brevlådan sen där jag antingen kan erkänna att det var jag eller neka till det. Jag varken erkände eller nekade. Har nu fått en påminnelse om att jag är kallad till förhör via telefon med någon polis någon tid nästa vecka, annars KAN jag bli upphämtad står det. Kommer såklart ävem skita i detta och hoppas dom glömmer bort mig.

En kompis gjorde likadant när han fastnade i kamera på nyårsafton för 2 år sedan. Och han har fortfarande sluppit pröjsa :tummenupp

Det räcker att dom läser av sin mätare i 600 meter och att du kör antingen samma eller högre hastighet för att kunna fälla!!!

Blev själv fälld i rätten!!!

Det räcker att dom läser av sin mätare i 600 meter och att du kör antingen samma eller högre hastighet för att kunna fälla!!!

Var det värt att dra det inför rätta? Frågar av ren nyfikenhet och en gnutta skadeglädje kanske, fast det tänker jag då inte skriva här..

Om man säger så här om det skulle gå till rättegång.Vem tror du man litar mest på i dessa fall.Den som påstås ha kört för fort på sin hoj eller två poliser i tjänst i sin radiobil som följde efter.Behövs ingen större matematisk begåvning för att räkna ut det resultatet. :crash

Det förutsätter att polisen/erna orkar masa sig till rättegången, vilket dom enligt en kompis som jobbar på tingsrätten i stockholmstrakten förvånansvärt ofta inte gör... :va

Det förutsätter att polisen/erna orkar masa sig till rättegången, vilket dom enligt en kompis som jobbar på tingsrätten i stockholmstrakten förvånansvärt ofta inte gör... :va
Vilket leder till vite. Ca 2000 kr i böter för vittnen som inte dyker upp. :P Så om ni vill jävlas, dra det till rättegång och hoppas på att snuten inte dyker upp! ;)

När man väl står där med hjälmen i hand är man ju starstruck!!
Ja menar de är ju ens största idoler från när man va 4 till 6 år med knallpulverpicka å grejjer som står framför en!!:Bugar
Fast de gick över minutrarna efter man trimmade sin första moppe:D
Kom lågt flygande rätt in i en laser förra sommaren, i hiskeliga 40km/h!!
Problemet var......30 sträcka:fakta
Fick erbjudandet om att inte skriva på å dejta konstapeln i rätten, avslog detta erbjudande å tog snällt pennan i hand.
Sommaren suraste räkning på 2000 kr var säkrad, å inte faan vare en hastighet man stog å skrävlade om på korvmojjen heller.....
Ett litet tips på vägen ang fortkörnfakturorna, svider beloppet på innestående lön?
Betala halva , ca 30 dar senare kommer en ny där det står att dom inte erhållit hela beloppet å du har 10 dar på dig att betala resten... Inga avg el dyl pålagda å du har gjort dig en avbetalningsplan vilket dom avsäger sig helt möjligheten till att erbjuda på första fakturan:tummenupp
Fick tipset av en snäll kustbevakare..

Fan vad alla verkar vara emot att skriva på böter. Vågar ni inte stå för ett brott ni själva valt att begå?

Kan man slippa undan böterna så gör man ju gärna det? Iallafall jag, snålläning som man är :)

Tittar mansällan om ens alls på hastighetsmätaren utanför tätbebyggt område finns det god grund för att inte signera, då även Harry har svårt att ha koll på mätaren.

Var det värt att dra det inför rätta? Frågar av ren nyfikenhet och en gnutta skadeglädje kanske, fast det tänker jag då inte skriva här..

För min del var det mer än värt! Jag fick en dom där jag fick behålla alla mina körkort med bara 6 mån indragning, hade dom gått helt och hållet på polisens historia så hade jag fått ta om allt!!!

T 509:

Pilotbilarna behövde ju bara sin egen hastighet när de körde ifatt eftersom polismans ord gäller. Dvs, de bötfäller en för deras hastighet. Been there.

Jag processade inte men jag vet att det går och hade nog också gjort så idag om det gällde kortet.

Allmänt inlägg:

Nu har det skrivits skämtsamt om det här med att ljuga för polisen men jag menar att det är i princip självklart att man måste göra. Det är deras absolut främsta arbetsmetod och polisen föraktar dumsnällt, ärligt folk som bara står med mössan i hand. Frågan är hur mycket av deras BS man kan klara genomskåda och värja sig mot. Det ligger i sakens natur att sätta dit folk för så mycket som möjligt, sant eller ej. Det är dessutom inget juridiskt fel att ljuga i förhör. Det finns gånger jag tycker den ordningen är bedrövlig, som t ex när det gäller styr-/rattfylleri och olika typer av våld/övergrepp som jag med min moral/rättsuppfattning känslomässigt blir mer illa berörd av. Vi har nog alla olika referensramar.

Jag är en hyfsat godtrogen person och de gånger jag blivit stoppad kommer jag inte förrän långt senare på hur mycket de faktiskt drev med mig. Ser böterna mer som något man får betala för naivitet, godtrogenhet och klassisk dumhet. Det är lite som att prata med fyllot på bänken. De övar hela dagarna på vassa repliker, spydigheter och somliga blir riktigt vassa på det. Polisen har en utbildning i att dribbla med folk och kan i stort sett öva hur mycket de vill på den saken, detta utöver situationer de utan val tvingas konfrontera. Det är ett arbetssätt och ett skydd för den personliga integriteten. Jag tror inte ens de är elaka, det är tradition och ohejdad vana.

Vad polisman säger i tjänst kontra privat brukar skilja sig ganska radikalt...

Lider med dig. Åkte fast i fartkamera med jobbar bilen för kanske 3 månader sedan. Fick en fin bild på mig i brevlådan sen där jag antingen kan erkänna att det var jag eller neka till det. Jag varken erkände eller nekade. Har nu fått en påminnelse om att jag är kallad till förhör via telefon med någon polis någon tid nästa vecka, annars KAN jag bli upphämtad står det. Kommer såklart ävem skita i detta och hoppas dom glömmer bort mig.

En kompis gjorde likadant när han fastnade i kamera på nyårsafton för 2 år sedan. Och han har fortfarande sluppit pröjsa :tummenupp

WTF. Hr blivit plockad i jobb bilen ett antal gånger och dem har aldrig skickat ut ens en lapp till min chef. Står jobb bilen på dig?

2400/antal körda mil i för hög fart = 1:- ?
Kostnader hoj/antal körda mil med hojar= liggande 8

Ta det med ro, det är billigt än så länge.

Last edited:
Kan du bekräfta att civilaren hade 3-5 bakersta rutorna tonade,kombi och 3 olika små antenner bak på? för det är vad jag kommit fram till att dem jag sett har. Så man inte behöver noja sig varenda gång man ser en helt original passat/v70?
Har även sett nyare och äldre bilar även sedaner men väääldigt sällan.

EDIT: No shit, xc70 är en kombi :dummer

Jag kan från säkra källor även meddela att ibland HYR polisen sina civilbilar. Dvs de kan skifta från vecka till vecka.
De behöver inte heller vara varken tonade eller med några antenner eller någon speciell modell eller märke.

"Trevliga" poliser, tjena... att dom prutar och spelar schyssta är ju bara för att dom inte har några konkreta bevis. Hade du nekat hade dom först hotat med rättegång och hade du vågat stå på dej och fortsatt neka hade du varit 2400 rikare nu. Men kul för dig att du känner du gjort en bra deal.

Eller så var dom faktiskt schyssta eftersom de trodde han nyss blivit arbetslös och tyckte att istället för att vara paragrafryttare kunde de vara snälla och ge honom lägre böter. De trodde kanske helt enkelt han skulle fatta vinken ändå.

Hade han då satt sig på tvären kunde de lagt fram bevisen och han hade blivit av med körkortet.

Helt ärligt tror jag faktiskt inte polisen BEHÖVER lura till sig bötespengar. Står de med lasern en eftermiddag på kommunens favorithojväg fyller de nog kvoten gott och väl ändå.

Jag personligen har iaf varit med om att bli stoppad och fått berättat att hade de mätt hade jag åkt dit.

Fan vad alla verkar vara emot att skriva på böter. Vågar ni inte stå för ett brott ni själva valt att begå?

Så med din mentalitet bör man ringa in och anmäla sej själv varje gång man överskrider en hastighet?
Eller gäller detta bara då man blir påkommen?
Att ljuga om en handling som andra sätt, eller undanhålla en annan som ingen(blå) sätt borde väl gå hand i hand, då handlingen är densamma.
Eller är det så enkelt att man kan göra vad fan man vill sålänge inte herr konstapel ser?
Enbart nyfiken:fyllisar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...