Första bögparet gifte sig i Frankrike igår

Lyckliga eller inte...det är en självklarhet att de ska ha samma rättigheter som ett par som består av en man och en kvinna.
De vill och ska få visa sin tillgivenhet o kärlek på samma sätt som resten av befolkningen.

Fast då handlar det inte av att må dåligt av andras lycka utan att må dåligt över att andras önskan att diktera hur folk ska leva.
Att somliga dikterar hur andra ska leva är ju inget konstigt, det är ju så alla rättsstater fungerar, inklusive Sverige.

Vincent och bruno! det roliga är att jag har en polare vars son heter vincent och hans hund bruno, epic:rofl

Är faktiskt lite förvånad över reaktionen här. Var är sd gänget?

Att det har tagit såhär lång tid för folk att få bestämma över sina egna liv och beslut är egentligen för jävligt.

För min del får man gärna vara homosexuell. Finns en del homofober på jobbet, roligaste man kan göra är att ge dom en klapp på röven.

Att somliga dikterar hur andra ska leva är ju inget konstigt, det är ju så alla rättsstater fungerar, inklusive Sverige.

Så länge inte andra människor tar skada tycker jag man ska få göra som man vill. Jag har inte påstått att jag tycker Sveriges system är optimalt.

Tycker väl lite synd om dem... Att gifta sig under en religion som kallar dem alla möjliga konstigheter, samt tycker att de ska dö känns konsigt. Åas har jag inte läst på om det här, så de kanske gifte sig borgerligt?

Är faktiskt lite förvånad över reaktionen här. Var är sd gänget?

Fast SD är inte homofober förrän man gräver i partiet. I partiprogrammet står det om alla likas värde osv. Först när man gräver i frågor som homo-adoption får man fram att de är emot. Jag tror inte SDs väljare gräver så djupt i partiet att de inser att de är homofober. Är väl lite samma med KD?

Homosexuella skall självfallet få vara lika miserabla som alla heterosexuella, gifta, par.

Att det har tagit såhär lång tid för folk att få bestämma över sina egna liv och beslut är egentligen för jävligt.

Det fullständigt vansinnigt! Jag kan för min själ inte förstå att ett samhälle har rätten att bestämma om människors kärlek och neka två personer som älskar varandra att ingå äktenskap oavsett kön. Lite Nordkorea light känns det som.

Att vissa politiska strömningar och kyrkan sätter käppar i hjulet för det här är inte så förvånande men det visar samtidigt att det är en bit kvar att jobba med vad gäller frihet i samhället. Lagstiftning och rättigheter är sociala konstruktioner som man kan rösta och besluta om. Kärlek kan man inte besluta om, det bara händer och den är mycket starkare än alla samlade lagparagrafer i världen.

Last edited:
Tycker väl lite synd om dem... Att gifta sig under en religion som kallar dem alla möjliga konstigheter, samt tycker att de ska dö känns konsigt. Åas har jag inte läst på om det här, så de kanske gifte sig borgerligt?

Frågan är iofs hur man kan vilja vara kvinna och kristen. T.ex. Kvinnan ska tiga i församlingen.
Läser man gamla testamentet blir det ännu värre.

Frågan är iofs hur man kan vilja vara kvinna och kristen. T.ex. Kvinnan ska tiga i församlingen.
Läser man gamla testamentet blir det ännu värre.
Läser man gamla testamentet och har ett uns av mänsklighet i sig är det fortfarande svårt/obegriplig att förstå hur man kan vara kristen eller påstå att det är en kärlekens religion...

Läser man gamla testamentet och har ett uns av mänsklighet i sig är det fortfarande svårt/obegriplig att förstå hur man kan vara kristen eller påstå att det är en kärlekens religion...

Blir iofs inte mycket bättre i nya testamentet. Lite färre folkmord, men kärleken får man fortfarande leta efter. :fakta

Intressant att i en tid som då, bara hänga med 12 andra män, och kalla en av dem "sin älskade".

Blir iofs inte mycket bättre i nya testamentet. Lite färre folkmord, men kärleken får man fortfarande leta efter. :fakta

Jag har inte mycket till övers för religion men i ärlighetens namn får man väl ändå säga att kristna inte direkt lever efter GT eller NT särskilt ordagarant. FÖRUTOM (vissa iaf) just när det gäller bögeriet. Rätt fet dubbelmoral.

Bögar kan väl få gifta sig om de vill. Vem orkar bry sig. Kommer antagligen själv snart få gå på bögbröllop och det är nog det enda bröllopet jag nånsin har sett fram emot. Jag har på känn att det jämfört med traditionella sömnpiller till bröllop kommer bli ett jävla röj. Bögar är grymma på att festa och ofta väldigt o-pk i snacket faktiskt. Vilket alltid är bra. :banana

Ja det är en bra fråga.

Någon som vet om det är kyrkan som fått vika på sig, eller rent generellt att all vigsel är tillåten numera.

Såg borgerligt ut på TV, framförallt eftersom det var en kvinna som utförde vigseln och det vet ju alla med någon form av upplysning att de inte är lämpliga att utdela guds välsignelse genom att läsa innantill från ett manuskript och vifta lite med armarna. Kyrkan står nog styvnackat på sig och nekar homosexuella rätten att gifta sig, man måste ju vara myndig för att gifta sig vilket gör de männen på tok för gamla för att väcka intresse hos kyrkans män att utdela sin välsignelse.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...