Först klen gnista, sedan död XR600

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Har haft problem med klen gnista ett bra tag, bytte till en Ricky Stator 200 watts stator, utan framgång, fortfarande klen gnista...

Häromdagen under den obligatoriska morgonturen tvärdör skiten, ingen gnista what so ever... Misstänkte först tändspolen men enligt andra trådar så är det oftast statorlindningen som ger upp på XR:en, men statorn har ju för fan bara gått 5 timmar, inte fan skall den brinna upp redan!?

Den har gått som den ska såfort man dragit i ett nytt tändstift och då ENDAST med denso, NGK är bara att glömma, misständer och går ryckigt på 1/6 gas och uppåt och effektpuckeln kom väldigt sent i registret.

Lyset är också dåligt, det lyser ordentligt på tomgång, såfort man varvar blir det stearinljus, kan det hänga ihop med AC-regulatorn eller likriktaren?

La upp en tråd för ett tag sen och hade problem med lyset, då skulle jag mäta upp allt, något som jag alltså inte hann innan det stannade, ber om ursäkt för trådspammning men jag måste verkligen ha hjälp med det här! Tack!

hade samma problem med en kompis xr ,, kolla allt utan statorlindningen då den var omlindad för 6 mån sen ... han lämna in den en gång till o sedan så funk skiten

hade samma problem med en kompis xr ,, kolla allt utan statorlindningen då den var omlindad för 6 mån sen ... han lämna in den en gång till o sedan så funk skiten

Som sagt är statorlindningen 5 timmar gammal, tror verkligen inte på att det är den!

Som sagt är statorlindningen 5 timmar gammal, tror verkligen inte på att det är den!

Den "kan" ha kortslutning någonstans i kablaget som i sin tur knäcker statorn.

Mät upp statorn igen ,,och har du tur syns det tydligt fel på drivspolarna. Förmodligen har lysspolarna klarat sig så endast drivspolen behöver lindas om igen:gnissla

Byt ut alla stoppnappar till nya för säkerhets skull .

Leta kortslutining inne i kabelstam vid styrkrona speciellt där den viker sig vid styrutslag.

Den ska gå felfritt med som utan voltregulator. Men att lyset mojnar vid varv talar för kortis även på lysdelen ,,eller kraftigt felkopplat

Den "kan" ha kortslutning någonstans i kablaget som i sin tur knäcker statorn.

Mät upp statorn igen ,,och har du tur syns det tydligt fel på drivspolarna. Förmodligen har lysspolarna klarat sig så endast drivspolen behöver lindas om igen:gnissla

Byt ut alla stoppnappar till nya för säkerhets skull .

Leta kortslutining inne i kabelstam vid styrkrona speciellt där den viker sig vid styrutslag.

Den ska gå felfritt med som utan voltregulator. Men att lyset mojnar vid varv talar för kortis även på lysdelen ,,eller kraftigt felkopplat

Jag litar på dig, du är allmänt ansedd som XR-Gurun! Vad är det för mätvärde på tänddelen av statorn? Hur ligger det egentligen till med lyset på XR:en, är det likspänning eller växelspänning? Om det är växelspänning = AC-regulatorn kass? Likspänning = Likriktare kass?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back