Förstörda huvuden på insexbultar, hur dra loss?

  • Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Vet inte om det beror på min biltemaverktyg eller om det är insexbultarna som är för mjuka men har lyckats dra tre sönder (runda) av huvudena på insexbultarna som håller bromskivan bak. Har inte gett mig på de andra bultarna än men det lär gå lika illa med dem.

Hur tar jag på enklaste/bästa sätt bort bultarna med förstörda huvuden? Är det funkis att ta en dremel och kapa spår i bulthuvudena och sedan försöka dra loss med skruvmejsel? Känns som att man kommer kapa små spår i bromskivan isf....
 
Ta ett dorn av en lite större modell som täcker själva huvudet på insex bulten!
Dra till ordentligt rakt på bulten med dornet och en rejäl hammare!
OBS missa inte och så inte på skivan!
Du ska inte slå på något annat än själva insex bulten!

När du stukat till själva insex hålet så det fått en lite mindre diameter så knackar du ner insexen igen och drar loss!
Funkar bäst med en insex till spärrskaft om du har!

Lycka till!
 
Kamikaze kid skrev:
Ta ett dorn av en lite större modell som täcker själva huvudet på insex bulten!
Dra till ordentligt rakt på bulten med dornet och en rejäl hammare!
OBS missa inte och så inte på skivan!
Du ska inte slå på något annat än själva insex bulten!

När du stukat till själva insex hålet så det fått en lite mindre diameter så knackar du ner insexen igen och drar loss!
Funkar bäst med en insex till spärrskaft om du har!

Lycka till!

Jag är inte säker på om jag fattar hur dornet ska göra hålet mindre, du menar typ att banka ihop kanterna runt själva insexhålet? Problemet är ju bultarna är så mjuka/sitter såpass hårt att insexnyckeln (jag använder spärrskaft) bara snurrar runt.
 
Ett annat tips e och ta en torx för de e lite större och slå in den i insexbulten det brukar lösa de hela.
 
Coola Ola skrev:
Jag är inte säker på om jag fattar hur dornet ska göra hålet mindre, du menar typ att banka ihop kanterna runt själva insexhålet? Problemet är ju bultarna är så mjuka/sitter såpass hårt att insexnyckeln (jag använder spärrskaft) bara snurrar runt.


När du bankar så går hålet ihop...
Och bulten får en annan längd..Dvs den släpper!
Slå bara platt rakt på!
Inte slå ihop hålet med dornet för det gör ingen nytta!

Hålet ska bli såpass trångt att du får slå ner insexnyckelt och på så sätt få grepp igen!

Men sitter dom monterade med någon typ av gäng låsning modell Locktite så blir det värre!
 
Om du har en varmluftspistol och värma upp de skruven sitter i så gör det saken ännu lättare. För sitter den med gänglås så kan den sitta jävligt hårt
 
fin ett par greppverktygg som fäster hur bra som helst på till ioch med en rund stång och klarar det mesta (att man hänger i dom, slår med en metersslägga m.m.) och jag har aldrig kommit över något som inte gått att ta bort... klarade till och med att ta bort en skruv siom huvudet gått bort på i ett gammalt försök att byta däck en gång i tiden som rostat fast... en släggslag så var den loss och verktyget håller som sagt :tummenupp koastar 160kronor på clas ohlsons
 
Jag brukar ta en svetstång och ställa den så att den nästan inte går att låsa... Brukar funka i dom flesta fallen! För mej i allafall!
 
För att undvika att muttrar o skruvar blir förstörda använd dig av spänstiga och snärtiga knixar istället för att bara blå dra.
I framtiden alltså.
 
Ja, nu har jag lyckats dra loss alla bultar utom en mha att värma och använda en torx. Den sista lyckades jag genom slarv (jag hade inte bankat i den ordentligt i bultskallen) dra sönder även med torxen. Som tur är har jag svart bälte i fulmek så efter att ha gjort ett spår i bultskallen med en dremel så kunde dra ur skruven genom att använde en enkrona och en polygrip....

Slutet gott, allting gott med andra ord.
Tack för alla tips!
 
Coola Ola skrev:
Ja, nu har jag lyckats dra loss alla bultar utom en mha att värma och använda en torx. Den sista lyckades jag genom slarv (jag hade inte bankat i den ordentligt i bultskallen) dra sönder även med torxen. Som tur är har jag svart bälte i fulmek så efter att ha gjort ett spår i bultskallen med en dremel så kunde dra ur skruven genom att använde en enkrona och en polygrip....

Slutet gott, allting gott med andra ord.
Tack för alla tips!

Man får gratulera! :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top