Förstörda fälgar pga skrot på vägen !!

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
I fredags var jag o polaren ute o for på E18 mellan Köping-Västerås och han hade oturen o köra på en gammal ljuddämpare som antingen lossa från framförvarande bil eller så låg den där sedan tidigare,
hur som så kvaddade han båda fälgarna så illa att det blev ca:3-4 cm djupa inslag i dom,

någon som har erfarenhet av liknande olyckor ?

och nej ingen av oss tänkte på regnummer på framförvarande,inte ens säkert att det var den som tappade,,

hur gör man ??

Anmäl på www.vagverket.se (synpunkter) eller ring o prata med dem, kan skicka dig vidare om det inte är "deras bord"

Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten."

Kontakta ditt försäkringsbolag

Tänkte ni/han på att stanna o ta bort dem/varna andra :va

Last edited:
det var för tillfället inte läge o stanna med 2 motorcyklar på enkel-körfält o vajerräcke i E-18 rusnings trafik,, livet var oss kärare än så ,, men kompisen blev hämtad med släpa 2 timmar senare o då plockades "skrotet" upp ,, en rejäl smäll blev det.

Tänkte ni/han på att stanna o ta bort dem/varna andra :va[/QUOTE]

Tur att han inte klotade av smällen :3freak

Det måste ju gå på nå'n försäkring nå'nstans.

Jag har fet erfarenhet. jag körde på ett slägghuvud på Essingeleden förrförra hösten, bägge fälgarna knäcktes upp/ut typ 4-5 cm. Vingligt när luften gick ur på en nanosekund.

Jag pallade inte ringa VV och tjata, men det kan säkert gå att få ngn slags ersättning om man är välformulerad och ihärdig.

jocke i köping skrev:
2280039 det var för tillfället inte läge o stanna med 2 motorcyklar på enkel-körfält o vajerräcke i E-18 rusnings trafik,, livet var oss kärare än så ,, men kompisen blev hämtad med släpa 2 timmar senare o då plockades "skrotet" upp ,, en rejäl smäll blev det.

Tänkte ni/han på att stanna o ta bort dem/varna andra :va
[/QUOTE]

Åter en anledning till varför vi är så utsatta som motorcyklister på vajerräckesvägar, grattis till turen att inte klota in i räcket pga skrotet..

Troligen har ni inga möjligheter till ersättning från VV men driv gärna saken då skälet till att ni inte klarade att undvika kollision kan vara just avsaknaden till säkert manöverutrymme för undvikande av hindret, ni ville ju inte kollidera med vajerräcket som ni är livrädda för att komma i kontakt med och just detta skälet kan anses vara det verkliga hindret som ledde till att ni valde att köra på "hindret" istället för det hinder som VV placerat bredvid vägen.. :huvet

Tror iof att dom kommer hävda att din polare inte höll tillräckligt avstånd från att kunna veja/ alternativt att han körde för fort då han inte kunde veja/bromsa för det föremål som låg på vägen.

Mina 5 kronor :tomten

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
2280709 Tror iof att dom kommer hävda att din polare inte höll tillräckligt avstånd från att kunna veja/ alternativt att han körde för fort då han inte kunde veja/bromsa för det föremål som låg på vägen.

.../Yoshi
Lägger också mina 5 kr på den teorin.

Yoshi_gixxeRR skrev:
2280709 Tror iof att dom kommer hävda att din polare inte höll tillräckligt avstånd från att kunna veja/ alternativt att han körde för fort då han inte kunde veja/bromsa för det föremål som låg på vägen.

.../Yoshi

Tycker det låter som en solklar olyckshändelse som borde gå på försäkringen. Att hålla avstånd till framförvarande fordon har ju att göra med att man ska hinna bromsa om framförvarande fordon snabbt måste bromsa/väja. Att framförvarande fordon plötsligt börjar falla i bitar och sprida bråte efter sig tror jag inte man kan kräva att någon kan klara av att väja för oavsett avstånd. Låter orimligt.

Fälgarna är ömtåliga körde själv ner i en grop för drygt ett år sen fortsatte, till min fasa fick jag punka ca 2 km hemifrån.

Ring FB betala självrisk och se glad ut.

Erol skrev:
2281050 Tycker det låter som en solklar olyckshändelse som borde gå på försäkringen. Att hålla avstånd till framförvarande fordon har ju att göra med att man ska hinna bromsa om framförvarande fordon snabbt måste bromsa/väja. Att framförvarande fordon plötsligt börjar falla i bitar och sprida bråte efter sig tror jag inte man kan kräva att någon kan klara av att väja för oavsett avstånd. Låter orimligt.

Är väl ingen som ifrågasatt om det borde gå på försäkringen? Klart det gör, den gäller om så ett par långa clowndojer som sticker ut i gatan får dig att ramla. Frågan är om VV känner sig manade att ta på sig ngt ansvar..

Det går att få pengar av VV. En kompis möte en sopbil från VV med sin nylackade bil. Han svände in till sidan och hoppades att sopbilen skulle te det lugnt så han komförbi. Det gjorde sopbilen inte och han fick lite stenskott. Han låg på VV tills han fick 3500 för reparation.

Har dock inte pratat med han på något år men skicka ett mail till jimpen_82@hotmail.com så kanske han hjälper till. Tror det är rätt adress.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back