Förstörd skruvskalle....hur FAN...??

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Arg & kall....

Har sprungit på en fastrostad skruv, skallen (stjärna) har jag helt pajjat...är numera ett runt hål bara... :rolleyes:

MÅSTE få loss skiten!

Min nästa plan är att borra ett hål i skallen, hälla i kemisk metall & sätta i en bits...men vet ej om det håller...

Mottager gärna tips!!! :Bugar

Slå till den rakt på med ett platt dorn!

Hårt och bestämt (beroende på hur stor den är)

Då "renoverar" du krysset i skruven samt stukar till materialet runt och i skruven!
Så lossnar den förhoppningsvis!

Lycka till

Borra ur skruven helt istället. Kemisk metall låter som en dålig idé.

Kamikaze...tro mig...det går inte att renovera den skallen...det är ett RUNT hål nu, inte något kryss kvar...tyvärr...

Mattias, det får nog bli så...men skruvens läge är inte optimalt för att borras ur, tyvärr... :confused:

Fler tips?

HönaPower skrev:
Kamikaze...tro mig...det går inte att renovera den skallen...det är ett RUNT hål nu, inte något kryss kvar...tyvärr...

Mattias, det får nog bli så...men skruvens läge är inte optimalt för att borras ur, tyvärr... :confused:

Fler tips?

Skruvutdragare (de raktangulära funkar bra, koniska vet jag inte men hört dåligt om dom)

Var sitter den?

HönaPower skrev:

Fler tips?

Åk till din lokale järnhandel och köp en såkallad "grispitt".
Det är en konisk felgängad tapp. Borr ett hål i skruven, 10 mm kanske. Gänga i grispitten och voilá, skruven är loss....

sånna här finns att köpa på clasohlson, artNr. 20-1514, kostart runt 80 spänn.
har alltid funkat kanon när jag använt dom....finns säker fler, billigare knep.

EDIT: filen va vist för stor för att laddas upp

Skogsolle, du är kungen! Grispitt får det bli!

Morlock...nej, tyvärr, den sitter nedsänkt i ett hål, kommer ej åt att göra den till minus...

Tusen tack grabbar! :tummenupp

Kan du på nåt sätt få in lite rostlösare i gängorna gör det under. Det andra är att ge bulten/skruven lagom med spö genom att slå på den rakt uppifrån så man får gängorna att röra på sig lite och rosten att släppa lika så.
Få tag så att du kan få den att snurra är en annan femma.
Slag mejsel är en bra grej annars en vass körnare så du sakta knackar den i moturs riktning... Inget av detta är enkelt eller garanti att det släpper men många ggr värt att prova innan man bestämmer sig för att borra ur...
om du ska borra ur en skruv tex som sitter fast i aluminium kan det lätt bli så att du borrar lite snett och in i aluminiumet och då kan du förstöra väldigt mkt mer än just bara skruven.

Lycka till...

Tips bara med grispittarna. Ta det lugnt när du skruvar dit dom och se till att dom håller i ordentligt innan du tar i. Går den av och spetsen blir kvar i hålet så har du du samma problem upphöjt i 10 för stålet i dom är minst sagt hårt...

Det där med "Grispitt" var jag också inne på att tipsa om.
Men har hört att de som ser ut som en konisk gängtapp ska vara usla att använda, där finns några som ser ut som en mutter med en tapp på där tappen ska slåss in i det borrade hålet, och på tappen är där vänstervridna skär som fäster i hålet (finns på Biltema).
Medel / Keikalier som kan hjälpa till att lösa upp kan vara "CRC rost flash"(kyler plus att det är rostlösande) eller testa med bromsvätska - se bara dig för var du sprutar det.

Gixxer-6:an skrev:
Det där med "Grispitt" var jag också inne på att tipsa om.
Men har hört att de som ser ut som en konisk gängtapp ska vara usla att använda, där finns några som ser ut som en mutter med en tapp på där tappen ska slåss in i det borrade hålet, och på tappen är där vänstervridna skär som fäster i hålet (finns på Biltema).
Medel / Keikalier som kan hjälpa till att lösa upp kan vara "CRC rost flash"(kyler plus att det är rostlösande) eller testa med bromsvätska - se bara dig för var du sprutar det.
Nej nej nej!! Inga grispittar, dom e så svåra att lyckas med, för dom har en tendens att expandera skruven, dessa e de som gäller http://katalog.luna.se/webspeed/kat...t_bid=V15&katnr=2&katsektnr=955&dokid=5103136
Eller försök svetsa på en mutter och dra av den med,värmen hjälper till att få den att släppa oxå :tummenupp
Lycka till

Nejnej, ge fan i att rekommendera grispittarna! De är bra endast i undantagsfall!

Läs mer om utdragning här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651&highlight=Ridgid
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51475&highlight=Ridgid
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32975&highlight=Ridgid
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30999&highlight=Ridgid
Och Ulf Lundin har skrivit en utmärkt beskrivning av vilka skruvar som går att dra loss med svinpittar i den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=5302&highlight=Ridgid

Ridgid, de skruv som inte går att dra ut med Ridgids räffelpinnar går inte alls att dra ut, de måste borras eller fräsas ut.

Edit: Oj så många som rekommenderade Ridgid medan jag letade trådar. :)

Last edited:
Svetsa på en skruv/mutter eller slå in en torxbits i det runda hålet du snackade om. Glöm grispittar, rostlösare och annat tjafs...

TACK för alla tips & länkar, ni är bäst allihopa!

RIGID, det låter ju som min lösning...MEN skruven är ingen fet historia, den är max 4 mm tjock.....man får allt ha en smaaal borr & Rigid om detta ska lyckas...

Var köper jag detta?
BRA att jag just betällde en sats grispittar! :huvet

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back