Förstärkta kopplingsfjädrar, skitsnack?

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Hej,

Köpte förstärkta kopplingsfjädrar mest för sakens skull.

Men nu slirar kopplingen istället :näsblod.

Jag kände inte på skillnaden mellan de och de som satt på för jag tog det för givet att de skulle vara starkare.

Kan det vara så att orginal kan vara starkare ? verkar fan så :brinnerup . Vilket ripp-off asså

Eller kan det vara något dumt som att jag inte skruvat åt de tillräckligt hårt eller något i den stilen ?:va

Ska meka på original fjädrarna imorrn så kan jag garanterat säga om min första teori stämmer :tungan

Bytte olja samtidigt ( våtkoppling ) om det har något med saken att göra, Castrol 10w40 2-takt.
 
Du hällde väl inte tvåtaktsolja i växellådan? Isf har du nog problemet där.

Om du nu inte gjorde det så är nästa fråga om du lät lamellerna ligga och bada i olja en stund innan monteringen.
 
Du hällde väl inte tvåtaktsolja i växellådan? Isf har du nog problemet där.

Om du nu inte gjorde det så är nästa fråga om du lät lamellerna ligga och bada i olja en stund innan monteringen.

hehe nej inte tvåtaktsolja, den hette Castrol MTX SAE 10w-40 (2-takt)

När jag böt fjädrarna så skruvade jag helt enkelt ut de gamla och satte in de nya, satte på kåpan och hällde i olja.

Gjorde jag fel?

Ska man olja in lamellerna o fjädrarna eller vadå ?
 

Bifogat

  • castrol oljan.jpg
    castrol oljan.jpg
    52 KB · Visningar: 45
Last edited:
Jaha, du bytte inte kopplingslamellerna. Då verkar det ju dessvärre som de inte gillar din nya olja. Jag vet inte hur RG125 är skapt, men på en del hojar finns det rätt och fel lägen på tryckplattan, men lyfte du aldrig loss den så är det ju inte det.
 
Verkar vara min första teori som stämde.

Böt tillbaka till original fjädrarna och nu verkar den funka som vanligt igen, inge slir, så att oljan verkar funka.

Jag kanske fick fel fjädrarn eller något i den stilen men men nu funkar det igen som det ska och jag är väl nöjd .. :tungan
 
kopplingen slirade på min crm, jag bytte lammeler och monterade styvare fjädrar och nu slirar den inte längre :tummenupp . men fjädrarna som jag bytte till var verkligen styvare än dom som satt original,dom som satt original kunde jag pressa ihop med händerna men det kunde ja inte med dom nya styvare fjädrarna.
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top