Förstärkareffekt?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Efter en liten promenad bort till den lokala marknaden för kolla in lite sterjogrejer så kom jag och fundera på följande.
Ta tex denna stärkare:
http://www.elgiganten.se/product/lj...10?Selected=Specifications#tProductTabcontent
Den e specad till 7x120w vilket blir 840w i uteffekt.
Tittar man sedan på förstärkarens totala effekt så ligger den på 670w.
Det saknas 170w,och sedan tillkommer effektförlusten i trafos osv.
Vart kommer resten av effekten ifrån?:va

Det är väl peak-effekt? Dvs den klarar av att "överbelastas" i några sekunder.

Ofta när man testar stärkare kör man kanal för kanal för att få så snygga siffror som möjligt istället för att belasta alla kanaler samtidigt. Det är därför effekt är ett så värdelöst sätt att mäta kvalitet i en stärkare på.

Att köpa förstärkare efter uteffekt är som att basera sitt högtalarval på hur stora de är...

Att köpa förstärkare efter uteffekt är som att basera sitt högtalarval på hur stora de är...
xakt, se till ex på NAD eller till & med HK som har lågt Watt antal på deras specar (riktiga watt) Finns otroligt mkt power i dom jämfört med andra.

Effekten är för mig ganska ointressant,utan det var själva matematiken bakom effektsifrorna som var av intresse.
Man kan då mao påstå att det e rena rama Kalle Ankasiffror som tillverkarna anger?
Måste kolla hur siffrorna ser ut på Rörförstärkare.

xakt, se till ex på NAD eller till & med HK som har lågt Watt antal på deras specar (riktiga watt) Finns otroligt mkt power i dom jämfört med andra.
Jag använder NAD. Provade mina B&W 683or med en Yamaha förstärkare med högre watt-tal på pappret men den klarade inte alls av lika mkt som min förstärkare. NAD-power är sant som de säger.

Det finns många oseriösa tillverkare som anger maxeffekten efter matningsspänningen till slutstegstransistorerna, vilket blir nästintill löjeväckande siffror.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...