Förstärkare, vilket ska man köpa?

CorbenDallas skrev:
Du kan starkt rekommendera den utan att själv ha en??? :va
Föresten, passa på att köpa högtalare för 1495:- också så är lyckan gjord, ända tills du sätter på en film... :D

Läs och begrunda :)
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=85825&forum=9

Förresten hur kan du INTE rekommendera den? Utan att själv ha en :va

När jag köper saker brukar jag läsa om dem och provlyssna, för átt sist bestämma mig. Precis som man provkör hojar, innan man skall köpa. När du provkört några stycken och läst om den, kanske du fastnar för en, vågar du då rekommendera den till någon annan??

Men lägger man 2000kr istället för 5000kr så är det självklart skillnad. Men för 2000kr i detta fallaet, tycker jag man får mycket för pengarna.
/Dadde

Jävla massa kabeldragning... är jäkligt nöjd med hur det låter med bara center och mina Cyrus stativhögtalare och centern Canton CD50. Ska upp med satelliterna men nåt riktigt prov hinner jag nog inte innan grannarna vill sova...

Köpte Canton CD10 som satelliter och får se om det blir en sub sen (helst inte pga utrymme). Köpte Canton-prylarna mest pga design, vill inte att det ska se ut som ett pojkrum igen. Har lyckats skicka sista möbel-kvarlevan från den tiden för ett tag sen. :) Centern låter dock mycket bra tycker jag - har inget speciellt att jämföra med. Den känns ruskigt rapp men klarar och såna där djupa speakerröster som promotar filmer bra också.

Fjärren är förresten lärbar så förhoppningsvis kan jag "lägga in" alla andra fjärrars signaler. Varför anger man volymen i dB med början på -40 eller liknande? 0 är nog max, har inte vågat prova.

54097.jpg

cd10.jpg

RäcerKnut skrev:
Den där verkar intressant. Har du monterat igång den än?

Last edited:
Dadde skrev:

Jag skulle aldrig köpa den iallafall, jag tror den är riktigt jävla usel och jag bryr mig inte vad dom skrivit på dvdforum för den är nog fullständigt värdelös. Det är som om det kommer en motorcykel som ska vara exakt likadan som en retta och kosta typ 20k nypris. Den kommer garanterat rackla fort. Centrum är ett skitmärke, klart slut.

Nicke skrev:
Jävla massa kabeldragning... är jäkligt nöjd med hur det låter med bara center och mina Cyrus stativhögtalare och centern Canton CD50. Ska upp med satelliterna men nåt riktigt prov hinner jag nog inte innan grannarna vill sova...

Köpte Canton CD10 som satelliter och får se om det blir en sub sen (helst inte pga utrymme). Köpte Canton-prylarna mest pga design, vill inte att det ska se ut som ett pojkrum igen. Har lyckats skicka sista möbel-kvarlevan från den tiden för ett tag sen. :) Centern låter dock mycket bra tycker jag - har inget speciellt att jämföra med. Den känns ruskigt rapp men klarar och såna där djupa speakerröster som promotar filmer bra också.

Fjärren är förresten lärbar så förhoppningsvis kan jag "lägga in" alla andra fjärrars signaler. Varför anger man volymen i dB med början på -40 eller liknande? 0 är nog max, har inte vågat prova.

54097.jpg

cd10.jpg

trodde också noll var max på min som börjar på -62. Har nu varit upp på +5 men vågar inte gå längre :) Varför man anger med minus först har jag vetat men numera förträngt :va

Dee_cati skrev:
trodde också noll var max på min som börjar på -62. Har nu varit upp på +5 men vågar inte gå längre :) Varför man anger med minus först har jag vetat men numera förträngt :va

Min går från -100 db till 0 db. Har spelat på -30 då trillade brandvarnaren ner i hallen... :3freak

Dadde skrev:

När jag köper saker brukar jag läsa om dem och provlyssna, för átt sist bestämma mig. Precis som man provkör hojar, innan man skall köpa. När du provkört några stycken och läst om den, kanske du fastnar för en, vågar du då rekommendera den till någon annan??

Men lägger man 2000kr istället för 5000kr så är det självklart skillnad. Men för 2000kr i detta fallaet, tycker jag man får mycket för pengarna.
/Dadde
Jag har läst o begrundat hur en bunke fattiga amatörer tycker den låter jättebra jämfört med deras avancerade klockradio från 1800-frösihjäl.

Dessutom måste man när man läser på forum (framför allt hifi-forum) vara väldigt skeptiskt till vad som skrivs. Väldigt få är objektiva nog att skriva något dåligt om det dom själv köpt eller äger. Det är mao all idé att ta reda på vad folk har för referenser. Vad har dom för utrustning nu, vad är dom ute efter, vad har dom haft för utrustning innan. Är det här något som intresserar dom överhuvudtaget...

Det syns tydligt att den här tråden består av folk som vill ha mesta antal finesser till minsta möjliga peng. Dom flesta köper dessutom högtalare för runt 1000-lappen till sin nya fina förstärkare. Att sen påstå det låter bra o jämföra med betydligt dyrare produkter gör inte saken mer trovärdig.

Om jag som du läst o testat kan jag mkt väl rekommendera eller peka åt vart personen i sig ska leta efter mer info, men jag anger också att jag inte äger prylen ifråga och att jag bara "testat" i affär osv. Jag skulle aldrig starkt rekommendera något jag känner till så lite om. Inte en chans...

Dessutom kostar Yamahas minsting inte många hundralappar mer så varför inte gå på ett säkert kort i den prisklassen?

Last edited:
Det beror på att volymvredets funktion är min gissning. Stärkaren ger max hela tiden tills du sätter på ett volymvred som du kan sänka den med. :)

Nicke skrev:
Varför anger man volymen i dB med början på -40 eller liknande?

Nicke skrev:
Ej ljudbög och ska hämta den här imorrn. 4700 på www.apparat.se (uppköpta av InWarehouse). Frakt tillkommer om du inte bor i Stockholm. 6000 i vanlig butik. Återkommer med omdöme imorrn kväll eller senare.

Yamaha RX-V750RDS A/V-receiver Titan

rxv750.jpg

bild.php

Exakt likadan har jag oxå, suverän ljud :tummenupp har den ihop med en Yamaha S-530 dvd spelare...
Rekommenderas! :banana

Thundercat skrev:
Min går från -100 db till 0 db. Har spelat på -30 då trillade brandvarnaren ner i hallen... :3freak

Jag osså.... :)
....fast då gick det inte att sitta inomhus :3freak ...det var när jag hade en stor partaj i trädgården i somras :fyllisar :banana

Cat skrev:
Exakt likadan har jag oxå, suverän ljud :tummenupp har den ihop med en Yamaha S-530 dvd spelare...
Rekommenderas! :banana

Småpotatis.... Jag kör med Yamaha dsp a2. 5*100w rms +2*25w rms...

Nä, skämt åsido! Yamahan som jag kör nu har en helt annan klang än NAD;en, så detta är en smaksak. lite vassare på nåt vis.. Men jag gillar nog Naden mer, lite mjukare och goare.

Denon avr-1804

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|158|158|808|pdetail

Riktigt bra för priset, finns i silver med.

Har även Phono ingång för de som har pantat cambridge stegen för en hoj ;)

Jag är mycket nöjd! Jag upplever ljudet som jäkligt detaljerat och distinkt. Auto-setup:en funkade förresten mycket bra. Det följer med en mic som man placerar i lyssningspositionen oc kör igång (med OSD via TV-skärmen). Tar nån minut, brus skickas ut till de olika högtalarna och nivåerna justeras automagiskt. Går naturligtvis att pilla manuellt om man vill.

Rekommenderas!

RäcerKnut skrev:
Den där verkar intressant. Har du monterat igång den än?

En fråga till experterna i denna tråden.
Ungefär hur mkt pengar måste man räkna med att lägga för att få en helt OK anläggning? Alltså ungefär var går gränsen för det mest prisvärda ljudet.
Om inte priset i sig är så viktigt men man inte vill betala onödigt mycket
för grejer som egentligen inte riktigt märks. Säkert svårt att svara på men
rent generellt ungefär..

Förutsättningar
Man har en bra TV och en bra DVD och önskar skaffa sig bra bioljud i ett 20kvm rum.

Trango_B skrev:
En fråga till experterna i denna tråden.
Ungefär hur mkt pengar måste man räkna med att lägga för att få en helt OK anläggning? Alltså ungefär var går gränsen för det mest prisvärda ljudet.
Om inte priset i sig är så viktigt men man inte vill betala onödigt mycket
för grejer som egentligen inte riktigt märks. Säkert svårt att svara på men
rent generellt ungefär..

Förutsättningar
Man har en bra TV och en bra DVD och önskar skaffa sig bra bioljud i ett 20kvm rum.

Frågan är, vad är en helt OK anläggning? Oftast är det ändå plånboken som får avgöra hur mkt en anläggning får kosta.
Vad som märks o inte märks rent ljudmässigt beror mkt på vad du själv har för preferenser. Har du aldrig hört en riktigt bra anläggning har du inte heller så stora krav. Så tipset är att inte lyssna på nåt som är bra. :D

Jag skulle vilja säga så här.
Ljud handlar mkt om erfarenhet. Har du bara TV o DVD idag och inget surround ljud överhuvudtaget o inte har nån polare som har "värsta anläggningen" som påverkat dig till att hala upp stora plånboken. Köp då nåt som känns bra för plånboken. Prova den här Centrum Titan prylen o köp lite högtalare till som känns vettigt.

Jag tror många blir nöjda med det där ett tag. När sen intresset växer byter du ut anläggningen mot nåt mer spännande o då vet du nog också var din egen anläggning har sina brister och vilka finesser just du uppskattar mest. Och du vet hur mkt det får kosta...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti