Förstärka YAMAHA FZR600 koppling (behöver tips på utländska webbshoppar)

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tjena!

Som några redan vet är kopplingen en svag punkt på FZR600 1989-1993, tro det eller ej men även min koppling började slira i slutet av säsongen!



Skall plocka isär kopplingen snart och mäta upp om allt är inom specifikationerna och har kollat upp lite mått från reparationshandboken.

Lamellerna nya / min: 3.1mm / 2.8mm

Mellanskivorna nya / min: 2.2mm / Yamaha har ej satt någon min gräns bara att de ej får vara slagna mer än 0.1mm

Kopplingsfjädrar nya/min: 35mm / 32.6mm



Har läst på diverse forum att det är många som bytt ut sin koppling i tron om att kopplinssliret kommer sluta, dock verkar det inte alltid vara fallet tyvärr.

Nästan alla kitt som säljs till FZR600 kommer med någon typ av förstärkta fjädrar (ca 10 - 15%).

Min fråga är om någon vet var man kan få tag på ännu starkare fjädrar, tror ni FZR1000 fjädrar passar eller sitter någon inne på något annat tips?

Tänkte också om man kanske kunde rugga upp ytan på mellanskivorna alternativt repa de med ett vasst rakblad för att få upp friktionen, är det lönt eller tror ni att dessa repor kommer försvinna ganska omgående?



Samt en sista sak är det någon som vet några schyssta utländska webbshoppar som säljer kopplingskitt (Har hittat louis.de samt polo-motorrad.de)
 
Kan man inte förspänna fjädrarna med brickor som ger lämplig distans ovanpå fjädrarna? Kanske kan vara en enkel lösning?.. Jag har aldrig provat detta och aldrig hört någon göra så.. (Kan då självklart vara en dum ide från en trött snubbe som ska sova nu)

Vad är dock orsaken??.. är originalfjädrarna för klena? Slits plattorna för fort? Eller är det kanske fel sorts motorolja som hämmar friktionen i kopplingen för mycket? Eller slirar kopplingen för att vajern är lite för mycket spänd?

Där har du några ideer att kika på iaf.. Lycka till!
 
Kan man inte förspänna fjädrarna med brickor som ger lämplig distans ovanpå fjädrarna? Kanske kan vara en enkel lösning?.. Jag har aldrig provat detta och aldrig hört någon göra så.. (Kan då självklart vara en dum ide från en trött snubbe som ska sova nu)

Vad är dock orsaken??.. är originalfjädrarna för klena? Slits plattorna för fort? Eller är det kanske fel sorts motorolja som hämmar friktionen i kopplingen för mycket? Eller slirar kopplingen för att vajern är lite för mycket spänd?

Där har du några ideer att kika på iaf.. Lycka till!

Jodå det är klart man kan sätta ett större tryck genom att sätta brickor under fjädrarna alternativt sätta en extra mellanskiva (ger upphov till samma effekt) dock är detta inte vidare sofistikerat då det finns risk förr att bottna fjädrarna.

Orsaken till att kopplingen slirar är helt enkelt att konstruktionen är bristfällig, det är nästan under optimala förhållande som kopplingen ej slirar. Yamaha har helt enkelt underdimensionerat kopplingen.

Kopplingsvajern är rätt justerad, det finns ca 1mm frigång så tryckplattan samt fjädrarna trycker med all kraft de har ihop lamellerna. Ändå räcker inte detta. :)
 
Trist med tung koppling om man förstärker dom alldeles för mycket. Byt lameller och lite starkare fjärdrar. Sånt jätteproblem kan det väl inte vara? Stålskivorna kanske räcker med att bara rugga upp.

Jag har både EBC och TRW. TRW:na som finns på Louise får du betydligt billigare via mig....
 
På min Tl1000s slirade kopplingen, på den finns två olika tjocklekar på stållamellerna.
När jag bytte kopplingssatsen bytte jag även ut en av de tunnare skivorna mot en av den tjockare varianten..
Så kolla om det är olika tjocklekar på stållamellerna ifall du kan göra likadant.
Monterade även EBC's förstärkta fjädrar, nu slirar den inte nånting längre :-)
 
Det där med att fjädrarna är kraftigare än original skall du ta med en skopa salt. Jag behövde starkare fjädrar till en KTM varpå jag köpte upp i princip alla aftermarket som fanns och mätte, ingen var styvare än originalets trots att alla pratade om 10-30%....
 
Trist med tung koppling om man förstärker dom alldeles för mycket. Byt lameller och lite starkare fjärdrar. Sånt jätteproblem kan det väl inte vara? Stålskivorna kanske räcker med att bara rugga upp.

Jag har både EBC och TRW. TRW:na som finns på Louise får du betydligt billigare via mig....

Tänker att det är bättre att ha en tungjobbad koppling än massa kopplingsslir... :)

På min Tl1000s slirade kopplingen, på den finns två olika tjocklekar på stållamellerna.
När jag bytte kopplingssatsen bytte jag även ut en av de tunnare skivorna mot en av den tjockare varianten..
Så kolla om det är olika tjocklekar på stållamellerna ifall du kan göra likadant.
Monterade även EBC's förstärkta fjädrar, nu slirar den inte nånting längre :-)

Verkar vara svårt att få tag på några mått över huvudtaget, går dock i tankar om att sätta en extra mellanskiva vilket får samma effekt. :)

Det där med att fjädrarna är kraftigare än original skall du ta med en skopa salt. Jag behövde starkare fjädrar till en KTM varpå jag köpte upp i princip alla aftermarket som fanns och mätte, ingen var styvare än originalets trots att alla pratade om 10-30%....

Jo precis det är därför jag vill ha fjädrar från en starkare modell, har man tur så är det ungefär samma mått på FZR1000 fjädrarna och de tycker man borde vara något styvare än FZR600:as ...
 
På min FZ (som också har underdim) vart allt kanon med brickor i standardstorlek och glasblästrade stålskivor.

Och för all del aldrig använda castrol gps. Kopplingens fiende nummer 1.

Funkar för en del men är bekräftat både på sporthoj och i andra forum att den har tendens att få kopplingar att slira....
 
Jo precis det är därför jag vill ha fjädrar från en starkare modell, har man tur så är det ungefär samma mått på FZR1000 fjädrarna och de tycker man borde vara något styvare än FZR600:as ...

Fast det är inte riktigt så enkelt att en 1000cc nödvändigtvis har hårdare fjädrar. Den kan mycket väl ha en mer överdimensionerad koppling och använda vekare fjädrar.

Det bästa sättet är att använda en fjädertestare men det går även att räkna ut fjäderkonstanten genom formel innehållande antalet fjädervarv och diametern på tråden bla.
 
På min FZ (som också har underdim) vart allt kanon med brickor i standardstorlek och glasblästrade stålskivor.

Och för all del aldrig använda castrol gps. Kopplingens fiende nummer 1.

Funkar för en del men är bekräftat både på sporthoj och i andra forum att den har tendens att få kopplingar att slira....

Skruvade isär kopplingen nyss, klart hade någon varit där redan innan mig och satt dit ett par brickor... :)

Fast det är inte riktigt så enkelt att en 1000cc nödvändigtvis har hårdare fjädrar. Den kan mycket väl ha en mer överdimensionerad koppling och använda vekare fjädrar.

Det bästa sättet är att använda en fjädertestare men det går även att räkna ut fjäderkonstanten genom formel innehållande antalet fjädervarv och diametern på tråden bla.

Jo det är klart tänkt givetvis testa om fjädrarna verkligen är starkare innan man sätter dit de!

Annars kan man väll räkna ut fjäderkonstanten genom att använda formlerna

F = m*g
F = -k*x
k= - (m*g / x)

Dvs genom att lägga på en viss vikt och se vilken fjäder som komprimeras alternativt förlängs mest är det enkelt att helt enkelt se vilken fjäder som har högst fjäderkonstant?





Om vi tittar på den första bilden så ser vi lamellen, alla lameller är ungefär lika slitna och är uppmätta till ca 3.05mm (Min 2.8mm). Slitytan är bara 0.4mm hög men vet ej om detta är godkänt?

vad jag kan se så är det alltså inget fel på mina lameller eller?



Dessa kanter som uppstått på kopplingskorgen skall man låta dessa vara eller skall man kanske fila ner de?

Vet ej om det kanske är dessa kanter som ger upphov till slir om stålskivorna hakar fast i de, har även ett litet problem att det kan smälla till lite i växellådan när man växlar mellan 1->2 vid höga rpm det kanske även beror på dessa kanter?


Inga av skivorna var slagna mer än 0.1mm så de är alla godkända, de verkar ej ha blivit överhettade heller.


Någon innan mig har även pillat på kopplingen då det sitter brickor ovanpå fjädrarna, sen är även fjädrarna 33mm (Min 32.6mm) så de får bytas ut. Har jag tur så är det fjädrarna som ger upphov till sliret.
IMG_20160127_193445.jpg
 
Last edited:
Nu är det nästan 50 år sedan, med då när kopplingen började slira på en Kawasaki 350 så var lösningen EWES. Stålfjäder.
http://www.ewes.se/sv/
Originalfjädrarna mättes upp, Antal varv, Ytter och innerdiameter, ståltrådens tjocklek. Fri längd.
Och så blev det en beställning till EWES : Lite färre varv och lite tjockare ståltråd.
Ökar man trådtjockleken 10% (tex från 3mm till 3,3mm) och minskar antalet varv 10% (tex från 5 varv till 4,5 varv)
så ökar fjäder konstanten k med drygt 60% med i övrigt oförändrade dimensioner.
http://www.mitcalc.com/doc/springs/help/en/springs.htm
eller
http://acxesspring.com/compression-spring-calculations.html
Vad jag minns blev resultatet tre st EWES + 3 st Kawa original fjädrar.
Med mer blev kopplingen för tung.
Men Kawa ägaren var inte speciellt stark, klarade bara pressa ca 80kg rakt upp. :)
 
Nu är det nästan 50 år sedan, med då när kopplingen började slira på en Kawasaki 350 så var lösningen EWES. Stålfjäder.
http://www.ewes.se/sv/
Originalfjädrarna mättes upp, Antal varv, Ytter och innerdiameter, ståltrådens tjocklek. Fri längd.
Och så blev det en beställning till EWES : Lite färre varv och lite tjockare ståltråd.
Ökar man trådtjockleken 10% (tex från 3mm till 3,3mm) och minskar antalet varv 10% (tex från 5 varv till 4,5 varv)
så ökar fjäder konstanten k med drygt 60% med i övrigt oförändrade dimensioner.
http://www.mitcalc.com/doc/springs/help/en/springs.htm
eller
http://acxesspring.com/compression-spring-calculations.html
Vad jag minns blev resultatet tre st EWES + 3 st Kawa original fjädrar.
Med mer blev kopplingen för tung.
Men Kawa ägaren var inte speciellt stark, klarade bara pressa ca 80kg rakt upp. :)

Det skall jag ta att titta på ;)

80kg pressar man ju på uppvärmningen!
 
Haha jodå klart de är men det känns som om det är där problemet ligger, skall nog förbi en MC affär i lund imorgon så skall jag försöka jämföra de mot nya... ;)

Det var inte ebc-fjädrar jag bytte till, utan Barnett-fjädrar som tydligen ska vara bra skit! :-)
http://wotid.com/tls/content/view/21/56/
För jämförelse :-)

Blev ett par fjädrar från Lelles som enligt fjädertillverkaren skall vara ca 15% hårdare än originalfjädrarna. Nu vet jag ej hur hårda original är men fjädrarna från Lelles var mycket hårdare än de som satt på min hoj i alla fall!

Sen satte jag även en bricka under fjädern som mätte ca 1.1mm (Kollade så fjädrarna ej var bottnade).


Får ut och testa kopplingen (och lite till :hihi) när vädret samt underlaget tillåter det...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top