Försprång

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
När man bromsar fullt - så att gaffeln nära bottnar, bakdämpen går isär helt och bakhjulet ev. ligger nån cm över marken - kommer ju försprånget bli mindre, eftersom gaffelns vinkel i förhållande till marken minskar.

Måste man ha en sån marginal på försprånget i vila att försprånget inte blir negativt vid full broms? eller klarar man att bromsa med negativt försprång?

Så här menar du?

stoppie.jpg

Bearing skrev:
2632977 När man bromsar fullt - så att gaffeln nära bottnar, bakdämpen går isär helt och bakhjulet ev. ligger nån cm över marken - kommer ju försprånget bli mindre, eftersom gaffelns vinkel i förhållande till marken minskar.

Måste man ha en sån marginal på försprånget i vila att försprånget inte blir negativt vid full broms? eller klarar man att bromsa med negativt försprång?

Jag är nu ingen stuntkille. Men det är ett vanligt och ett känt problem att en hoj som bromsats upp på framhjulet är instabil och av tex en ojämnhet i vägbana kan störas till resonans. Dvs störningen sätter igång framgaffels att slå från ända till ända likt samma resonans som kan uppstår hos hjulet på en shoppingvagn. Jag har sett fenomenet live under stoppies flera gånger. Det har dock slutat lyckligt.

Shoppingvagnshjul är ett bra exempel på denna svängning ty sådana hjul har ju nämligen konstant negativt försprång. En motorcykel kan bli instabil redan vid positiva men små värden på försprånget.

Så mitt svar på din fråga är att det minskande, och vid stoppies, negativa försprånget är av ondo men går att hantera om vägbanan är jämn, gaffel och styrhuvud ej alltför veka och föraren duktig.

Mvh

Jörgen

Last edited:
Måste man ha en sån marginal på försprånget i vila att försprånget inte blir negativt vid full broms? eller klarar man att bromsa med negativt försprång?[/QUOTE]
Tjena. Ja det måste man annars ligger du garanterat på backen efter varje hård inbromsning. Då strävar hojen efter att vika sig runt styraxeln. Inte kul alls................per:squid

Jörgen Karlsson skrev:
2633046 Jag är nu ingen stuntkille. Men det är ett vanligt och ett känt problem att en hoj som bromsats upp på framhjulet är instabil och av tex en ojämnhet i vägbana kan störas till resonans. Dvs störningen sätter igång framgaffels att slå från ända till ända likt samma resonans som kan uppstår hos hjulet på en shoppingvagn. Jag har sett fenomenet live under stoppies flera gånger. Det har dock slutat lyckligt.

Shoppingvagnshjul är ett bra exempel på denna svängning ty sådana hjul har ju nämligen konstant negativt försprång. En motorcykel kan bli instabil redan vid positiva men små värden på försprånget.

Så mitt svar på din fråga är att det minskande, och vid stoppies, negativa försprånget är av ondo men går att hantera om vägbanan är jämn, gaffel och styrhuvud ej alltför veka och föraren duktig.

Mvh

Jörgen

Är inte så intresserad om hur det blir vid stuntning utan snarare vid bankörning och liknande.

Jag räknade lite på hur mycket försprånget ändras när fjädringen bottnar och kom fram till att man måste ha ett ganska stort försprång om det inte ska bli negativt försprång.

per7 skrev:
2633075 Måste man ha en sån marginal på försprånget i vila att försprånget inte blir negativt vid full broms? eller klarar man att bromsa med negativt försprång?
Tjena. Ja det måste man annars ligger du garanterat på backen efter varje hård inbromsning. Då strävar hojen efter att vika sig runt styraxeln. Inte kul alls................per:squid[/QUOTE]

Att försprången ska ha sådan marginal att det inte blir instabilt lågt eller tom negativt vid hård bromsning håller jag med om.

Men på frågan om det "går" att bromsa med negativt försprång så klarar ju stuntförarna uppenbarligen av att bromsa med negativt försprång. :gnissla

Mvh
J

per7 skrev:
2633075 Tjena. Ja det måste man annars ligger du garanterat på backen efter varje hård inbromsning. Då strävar hojen efter att vika sig runt styraxeln. Inte kul alls................per:squid

Nä, det är det jag är rädd för.

Om man, som stuntkillarna, är beredd på det kanske man kan hålla sig på hjulen.

Bearing skrev:
2633090 Är inte så intresserad om hur det blir vid stuntning utan snarare vid bankörning och liknande.

Jag räknade lite på hur mycket försprånget ändras när fjädringen bottnar och kom fram till att man måste ha ett ganska stort försprång om det inte ska bli negativt försprång.

Ok
Hur stort värde på försprånget kom du fram till skulle vara nödvändigt för bibehålla positivt försprång vid full komprimering?

Sportcyklar brukar ha ett försprång på mellan 80-100 mm. Min Sportser har tex 116mm.

Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2633097 Ok
Hur stort värde på försprånget kom du fram till skulle vara nödvändigt för bibehålla positivt försprång vid full komprimering?

Sportcyklar brukar ha ett försprång på mellan 80-100 mm. Min Sportser har tex 116mm.

Mvh
J

Aha, är det så mycket, jag trodde det låg på ca 60.

Räknade att fjädringen sjunker 100 mm fram och lyfter 100 mm bak, samt bakhjulet lyfter 100 mm. Med 1400 mm axelavstånd ändras gaffelvinkeln ca ARCSIN(300/1400) = 12°.

Det blir en förändring av försprånget på ca 60 mm med 17 tumshjul.

Jag tänkte att man skulle testa att köra med så litet försprång som det går, utan att det blir farligt. Så att MC:n blir så lätt att svänga som möjligt.

Bearing skrev:
2633128 Aha, är det så mycket, jag trodde det låg på ca 60.

Räknade att fjädringen sjunker 100 mm fram och lyfter 100 mm bak, samt bakhjulet lyfter 100 mm. Med 1400 mm axelavstånd ändras gaffelvinkeln ca ARCSIN(300/1400) = 12°.

Det blir en förändring av försprånget på ca 60 mm med 17 tumshjul.

Jag tänkte att man skulle testa att köra med så litet försprång som det går, utan att det blir farligt. Så att MC:n blir så lätt att svänga som möjligt.

Då förstår jag. Det finns ju 4 enkla vägar att ta till eller kombinera på en redan existerande cykel,
Mindre framhjulsdiameter,
Montera gaffelkronor med olika offset på övre och undre gaffelkronan så det blir skillnad mella styr- och gaffelvinkel.
Dra upp gaffelrören i kronorna
Höja bakfjädringen.

På min hoj har jag dragit upp rören i kronorna, funderar även på att ekra om framhjulet till 1" mindre diameter.
Har monterat ett parallellstag samt styrdämpare för att återta den marginal till instabilitet som jag ev förlorar.

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2633144 Då förstår jag. Det finns ju 4 enkla vägar att ta till eller kombinera på en redan existerande cykel,
Mindre framhjulsdiameter,
Montera gaffelkronor med olika offset på övre och undre gaffelkronan så det blir skillnad mella styr- och gaffelvinkel.
Dra upp gaffelrören i kronorna
Höja bakfjädringen.

På min hoj har jag dragit upp rören i kronorna, funderar även på att ekra om framhjulet till 1" mindre diameter.
Har monterat ett parallellstag samt styrdämpare för att återta den marginal till instabilitet som jag ev förlorar.

/J
Tack för tipsen. Vad är ett parallellstag?

Tooby skrev:
2633155 Tony Foale har skrivet en mycket bra bok i ämnet.
se hemsida: http://www.tonyfoale.com/
Jag lånade den äldre boken på biblioteket (den nyare fanns inte där), men hittade ingenting om hur trail påverkas av fjädringsrörelser. Behandlas detta i den nya boken?

Last edited:
Bearing skrev:
2636369 Tack för tipsen. Vad är ett parallellstag?

Det är en sån här jag brukar kalla parallellstag och som jag har monterat på min hoj.
http://photos.motorcycle-usa.com/Web/SSLINE_V.jpg
Men det finns säkert andra namn. Wobbelstag har jag även hört dem kallas. Det låter ju dock lite tveksamt, borde var antiwobbelstag ;)
Fork brace är det iaf på engelska.

Mvh
Jörgen

per7 skrev:
2636600 Jag visste inte att han uppdaterat den där boken. Har haft den i bokhyllan sen 1986 tror jag. Jag får nog gå och köpa den nyare versionen. Mycket innehållsrik bok.
Per:squid
Du som har haft tid att läsa gamla boken mer grundligt, hittade du något om detta i boken?

Tillägg:
Jag hittade bara om hur man beräknar trail och vad den är till för, men inget om fjädringspåverkan eller rekomenderade värden.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...