Förspänningen trasig?

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
:huvetNytt problem min gaffel...köpte en ny till hojen men har hela tiden tyckt att den ser jävligt kort ut (den synliga delen av gaffelröret)

när jag stannar är den...kanske 8 cm...och man ser att den är kort...parkerar man hojen å drar styret emot sig stannar den med längre upp och visar då kanske 10cm av dom guldeloxerade gaffelrören...Gaffeln är alltså inte sänkt med några distanser då fjädringsvägen verkar finnas där...tänkte då att förspänningen var för tajt, visar nu 4 varv och tänkte att man kanske kunde skruva upp den ytterligare...men ICKE!!!...stannar precis innan 5:e graderingsringen...

Vad är felet?:brinnerup

gixxer 1000gaffel som sitter på...

Alltså... För att förspänna fjädern vrider man medurs på min gaffel. Jag har förvisso inte mekat nån GSX R1000-gaffel, men det låter som du skruvar moturs. Prova att vrida åt andra hållet och se om det gör nån skillnad. Fullt in på förspänningen borde ge max förspänning=mer innerben synligt.

Edit: Googla reda på en set up-anvisning för din hoj. Justera in häng enligt beskrivningen. Hojen måste ju kännas märklig att köra om den nu sjunker ihop så mycket fram?

Edit igen: Här är en begriplig steg-för-steg-anvisning. http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm

Det lustiga är att jag inte tycker att den känns konstig å köra...men att skruva ner förspänningen...så att mindre antal av det blåa strecken syns borde väl minska förspänningen, den synliga delen av gaffelröret?

Nu tar det ju hursomhelst stopp efter 4 streck när man skruvar uppåt...och det känns som det borde finnas typ 4 streck till att skruva upp....det 5:e var ju halvt synligt

Den "markeringen" som du ser som streck sitter uppe på fjädern så att säga. Ju mindre streck ju mer förspännd ä fjädern. Alltså ju längre ner den är i gafeln ju hårdare ställd. Kan ju va så att den är slangad me en smula så det kanske är dags att byta fjädrar?

Pratade precis med marcussens mc...ska tydligen skruva ner förspänningen för att få maximal synlig slaglängd...rätt?

Hehe...ja jag har aldrig påståt att jag alltid e snabbtänkt hehe....ska hem å skruva....

Men blev lite förvirrad när man säger att förspänningen ökar och blir hårdare när man skruvar ner den som det skrevs här....i min nalle phuhjärna känns det som det skulle va tvärtom...

skillnaden blev marginell....typ 1 cm när jag skruvade den i botten...och man ska väl inte behöva göra detta för att få den "rätta" normallängden på den synliga delen av gaffelbenet? blir närmast okörbar med så hård inställning!

sluta göra stoppis........ en gaffel är inte gjord för det på någon hoj......

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8