Förspänning, kompression & returdämpning?

Niklas fick min sista inbjudan, men Henrik eller någon annan vänlig själ kan väl PM:a Ezzo en inbjudan? Du behöver ju förresten inte bli snabbare men kanske reducera utgifterna på däckskontot lite grand...? :)

EDIT - Denna länk är till den mest handfasta kurs jag sett hitintills...

Vill också ha mail....

Last edited:
Niklas fick min sista inbjudan, men Henrik eller någon annan vänlig själ kan väl PM:a Ezzo en inbjudan? Du behöver ju förresten inte bli snabbare men kanske reducera utgifterna på däckskontot lite grand...? :)

EDIT - Denna länk är till den mest handfasta kurs jag sett hitintills...

Har fint slitage. Så min fjädring funkar bra som den är.

Men jag vill ju förkovra mig.
Har fått inbjudan och jag tackar för den.

//Ezzo

När vi efter några års pillande på kompression,retur,fjäderhårdheter,förspänningar o oljenivåer.
Så började vi shimsa om våra egna crossgafflar.
Då hamnade vi genast på väldigt djupt vatten:D

Antalet inställnings kombinationer gick från tusen till en trillijon:gnissla

När vi efter några års pillande på kompression,retur,fjäderhårdheter,förspänningar o oljenivåer.
Så började vi shimsa om våra egna crossgafflar.
Då hamnade vi genast på väldigt djupt vatten:D

Antalet inställnings kombinationer gick från tusen till en trillijon:gnissla

:) Känner igen den där beskrivningen. Så sant så!

Eller så åker du till effektbolaget och får hjälp för en 4-hunka. :tummenupp

Så där, detta tipset var det som löste alla mina bekymmer, Effektbolaget (Tommy) fixade allt på ca 30 min - och det blev bara helt perfekt. Det kostade 400:- och var värt varenda spänn, hade det kostat det 3-dubbla hade jag ändå åkt dit och pröjsat, då hojjen nu är perfekt inställd för mig & min körstil.

Vad hände då, hur gick det till?

När jag kom dit kom det ut en räsermekaniker med oljiga nävar ur verkstan & mötte upp mig med frågan: "-Tjena, var det dina dämpare vi skulle fixa till?" Jag hade ju bokat tid redan samma dag, så jag fick tid samma dag jag bokade, perfekt. -Japp, jag är 20 min för tidig så jag väntar väl här ute, sa jag. -Jag kan fixa din hoj nu på en gång om du vill, svarade han. Och visst passade det mig perfekt. Det började med att han mätte hojjens dämpare utan mig på hojjen, sen mätte han igen men denna gång satt jag på hojjen. På detta sätt fick han fram det s.k "Hänget" på hojjens dämpare.

Sedan började han skruva med mejslar & hylsnycklar, pressa hojjen neråt på tanken för att kulle dämparmotståndet, skruva lite mer, pressa lite till. Efter ett tag frågade han mig: -Vill du åka som en Porsche eller Merca? Eh, jag vill nog ha Merca sa jag, då hojjen väger ca 345 kg med mig på svarade jag. -Ja, det är kanske att föredra då du kör mest gata, savarade han...och pillade lite på skruvarna längst ner på främre gaffelbenen. Och så var allt klart, och jag pröjsade 400:- och drog iväg. Innan jag drog fick jag instruktioner om hur jag själv kunde pilla om Porsche-Merca-läget ifall jag önskade det.

Nu har jag kört 30 mil sedan denna justering, kört samma gamla gupp och ojämnheter på Bulten som jag gjort innan justeringen, och visst känns hojjen bättre nu, klart bättre t.om. Jag vågar nu lägga ner den lite mer, då den sväljer ojämnheter bättre. Det var vad Tommy dessutom sa, att hojjens dämpare var på tok för mjuka för mig, så han satte hela hojjen hårdare sa han när jag frågade vad hans skruvande hade inneburit på hojjens fjädring när han var klar. Han sa dessutom orden:

-Skruva fjädring ger 80% bättre väghållning och 20% inbillad bättre väghållning!

Visst, jag känner faktiskt att jag har fått 100% bättre väghållning, Tommy´s hantverk gjorde verkligen susen för hojjen, frågan är bara hur mycket jag inbillar mig och hur mycket jag litar på Tommy :Bugar

En sak är säker dock, att åka med feljusterad fjädring kan faktiskt vara riktigt farligt, hojjen kan förvärra ojämnheter och rent av orsaka avåkning i värsta fall. Och det var detta jag inte kände mig så tilltalad av, nu är detta riskmoment eliminerat, bara det i sig känns riktigt bra när jag nu lägger ner hojjen i varje kurva på väg mot kaffet & kanelbullen på Rosenhill :tummenupp

Tack alla ni andra för era tips. Dom ledde mig i rätt riktning trots allt, d.v.s att jag anlitade proffshjälp i stället för att "pilla bort mig" i värsta fall :hojsmilie

Och tack Tommy, du kan dina komp, retur- och fjäderspännsskruvar på dina 5 fingrar :Rockbanan

Last edited:
Fick han verkligen till ett OK häng med orginalfjädrar om du väger 100pannor?

Fick han verkligen till ett OK häng med orginalfjädrar om du väger 100pannor?

Du har koll på läget märker jag :tummenupp Ja, han fick till det, dock med nöd & näppe enligt honom...då han faktiskt sa till mig att det bara finns 1 klick kvar att justera med innan dämparn måste bytas olja i eller köpa helt ny bättre dämpare. Så din fråga var relevant :)

Du har koll på läget märker jag :tummenupp Ja, han fick till det, dock med nöd & näppe enligt honom...då han faktiskt sa till mig att det bara finns 1 klick kvar att justera med innan dämparn måste bytas olja i eller köpa helt ny bättre dämpare. Så din fråga var relevant :)

Hmm byta olja eller dämpare för att det är "slut på klick" hehe det var någe nytt =)

Häng mäter man fram och bak för att veta om man har rätt fjädrar eller ej i.. Det går även att ställa lite olika häng för hur man vill ha en fjädring..

Byter man INTE fjäder och är tungre eller lättare än orgnial"" kommer man i konstiga lägen då man tex måste justera max på kompen för att få hyffsad hårdhet i grejjerna.. dock är det en jädra genväg.

Men är du nöjd så är det bra! :)

"skit 1" och "skit 2" länken kan jag inte öppna samt roffe_s denna länk.. är det fel på datorn? ...(fixar inte att kolla mailen eller webb banken heller... kan de vara samma problem)
Om så...är det någon datakunnig som vet hur jag ska göra?

/frustrerad som vill fixa hojen pronto!

Fan va glad jag är som snubblade på din tråd,, köpte en ZZR -07:a i början av sommaren och väger nog ett par kilo mer än dig med all utr på.. Jag upplever precis samma problem som du, pillat och skruvat själv lite, man jag blir fan inte klok på detta:va,, imorn kommer det att ske ett samtal till effektbolaget :)

Fan va glad jag är som snubblade på din tråd,, köpte en ZZR -07:a i början av sommaren och väger nog ett par kilo mer än dig med all utr på.. Jag upplever precis samma problem som du, pillat och skruvat själv lite, man jag blir fan inte klok på detta:va,, imorn kommer det att ske ett samtal till effektbolaget :)

Samma här tror jag :tummenupp

Kul och höra att man kunde vara till hjälp åt en ZZR-broder :tummenupp Skriv gärna en rad här och berätta hur det gick för dig :banana

Last edited:
Var hos Tommy på http://www.effektbolaget.se/ idag å han hjälpte mig ställa in fjädrar å dämpare på hojen. Blev fan hur bra som helst det enda som känns surt är att jag inte åkte dit för 1 år sen direkt när jag köpt hojen. Kan lätt rekommendera effektbolaget. Tommy där ar sjukt kunnig å riktigt trevlig :tummenupp

Jaha, då köpte man en 13 år gammal Ducati 748 för snart en vecka sedan. Har kört 80 mil landsväg sedan dess, följt av en kväll på gokartbana.

Åbäket har känts som just ett åbäke. Svårstyrt, rangligt och sladdrigt. Kom runt banan igår, men både in- och utgång ur kurvorna har känts rätt förjävligt. Innuti kurvorna har det varit ok.

Snubben jag tjacka hojen av snackade lite om dämpningen och hur han justerat och minskade kompressionen i gaffeln när jag köpte den för att jag inte var lika tjock som honom.

Drog i alla fall till Tommy på Effektbolaget efter jobbet idag. Visade sig att under hojens 13 år har den haft en bunt ägare som alla har sabbat alla chassieinställningar som finns. Tommy mätte, skruvade, fnulade och bankade i en halvtimma innan jag tog ett varv på Bulten.

Det kändes inte som samma hoj. Plötsligt var det inte ett 13 år gammalt vrak, det kändes som en state-of-the-art sporthoj. Sjukt mjuk och följsam i kurvorna och väldigt förlåtande mot den risiga piloten.

Kan rekommendera detta till alla. Den bäst investerade femhunkan denna säsong, utan snack. (Nu har ju inte alla lika uppåt väggarna idiotiska inställningar som jag hade, så har man en nyinköpt hoj blir det väl inte samma ny-hoj-känsla, men ändå.)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025