Förslag till vit grupp till knutstorp körning

himshi

Roadracing kille
Gick med
14 Jul 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
R1 06 fullrace maskin
Hej alla sydskanes folk.
Har ett förslag till vit grupp på körningarna på knutstorp!
Jag har kört med hyllinge på kvällsträningarna och då använder dom sig av en blå flagga som betyder att man blir varvad och att man ska lämna plats åt den som kör om. Det är ju väldigt stor tempo skillnad i vit grupp vilket gör att vi som kör lite snabbare får svårt att köra dom tider vi vill!!! Hade vi använt oss av den blå flaggan hade vi fått ett mycket säkrare och smidigare körning. Detta gäller både den som kör om och den som blir omkörd i och med att man får en förvarning att en snabbare förare kommer bakom!!!!!! När jag körde med hyllinge använde dom den blå flaggan och alla jag frågade tyckte det fungerade skit bra blev mycket bättre flyt i körningen för alla parter!
Vad tycker ni andra om det!!!!!!!!
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
På en ideell dag, och där alla vet precis vad dom gör är det ju en bra ide.

Dock krävs två saker:
1.
Flaggvakten är rätt erfaren, har ögonen med sig, och kan bedömma precis när flaggan ska visas.
2.
Den som får blå flagga, ska veta vad han ska göra. Dvs han ska inte plötsligt byta spår helt vilt och sakta ner helt vilt samtidigt. Kan bli farligare än tänkt.

Men om alla vet vad dom gör så underlättar det en smula naturligtvis. Mest bekymrad är jag om dom tillfälliga flaggvakterna kan klara at vifta med blå flagga i rätt ögonblick. Viftar dom i fel ögonblick kan det bli många missförstånd.

När jag själv kör och ser blå flagga så lämnar jag lite plats på insidan i svängens apex till den snabba bakifrån. Men om en annan tror att han ska byta spår på något konstigt och plötsligt vis mellan två svängar så kan det gå galet.

Inte snabbast med säkrast är att den snabbare bakifrån kan lita på att den långsamma håller ett förutsägbart spår. Då kan den snabbare själv välja lättaste platsen för omkörning. Inte lika bra som fri bana naturligtvis. Men förhållandevis säkert.

Ideen är ju bra, men kräver förhållandevis stor proffsighet från 3 parter, istället för proffsighet bara från den snabbaste part. Smäller det så är det ju dyrare än några tiondelar på en träning. Ups, nej förresten, det är ju inte race-träning. Det är ju bara en bandag. :)

/Kris
 

Svalan

Stor men snabb
Gick med
24 Dec 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Cbr1000rr - 06
Detta är ett jävligt bra förslag bara för att man kör 2sek snabbare än nån så betyder det inte alltid att man kommer om dom. även om man kör in i depån o lämna lite plats så kommer man i fatt personen efter ett par varv igen. Så tappar jag lite av koncentrationen när man ska in o snurra i depån hela tiden.

Om bara Depåchefen eller Assistenten (som ändå håller koll på banan) har en blåflagg så e jag övertygad om att ni kan hantera det.

Och sist men inte minst ENDAST i VIT Grupp för att undvika missförstånd i andra grupper men mindre Erfarna förare:tummenupp
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
himshi och Svalan, hur snabba är ni???

Vilka varvtider kör ni på när det är trafik resp. när ni får fria varv, bara så att jag vet vilken nivå ni ligger på.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag tror själva grundtanken med Sydskanes Emse börjar försvinna när diskussioner som denna dyker upp. SSEmse är inte Hyllinge MS och föreningen är inte primärt till för RR- träning.

Från vår hemsida:

"STADGAR

§ 1. Mål och medel
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar. Föreningen skall även verka för anslutning till Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC. Dessutom anser föreningen att det är viktigt att stödja det arbete som SMC utför för vår sak. Föreningen är en opolitisk och ideell organisation utan ekonomiska vinstintressen."

Mer:

"Sydskanes Emse är en ideell förening utan ekonomiska vinstintressen vars mål är säkrare och mer medvetna motorcyklister. Vi når vårt mål geom att arrangera billiga och säkra bandagar som förhoppingsvis skall ge våra medlemmar kontinuitet i sin träning."

Detta är anledningen till att jag är medlem i SSEmse och jag tror inte vi ska sträva mot att bli som Hylllinge som är en ren tävlingsförening.
 

himshi

Roadracing kille
Gick med
14 Jul 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
R1 06 fullrace maskin
Hej jag kör ca melan 1.03.106 när det e trafik på knutstorp mvh himshi
himshi och Svalan, hur snabba är ni???

Vilka varvtider kör ni på när det är trafik resp. när ni får fria varv, bara så att jag vet vilken nivå ni ligger på.
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Hej jag kör ca melan 1.03.106 när det e trafik på knutstorp mvh himshi

Ja du himshi, med den farten bör ju inte omkörningarna ta så lång tid. Glöm dock inte att köra med Ansvar, Hänsyn och Omdöme! Det är liksom lite det som är SSEMSEs grej :fakta, så därför finns ingen blåflagga.

Sen är det ju även som Maverick_ou812 skriver "...inte primärt till för RR- träning." och där faller förslaget på blåflagg igen!
 

Svalan

Stor men snabb
Gick med
24 Dec 2007
Ort
Arlöv
Hoj
Cbr1000rr - 06
Efter samtal me Gamle idag så ger jag majj. Det kanske inte var det bästa förslaget.
Men till mitt försvar så var tanken GOD, tycker jag :rolleyes:
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top