Förslag till Norgeresa tors - sön?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Vad bör man åka, var skall man bo (tält inte aktuellt), är det ok att bara dra och ta det som det kommer?
Nåt spec att tänka på?

Jag är rätt impulsiv, men vill bara ha några hållpunkter typ..
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hultan skrev:
Vad bör man åka, var skall man bo (tält inte aktuellt), är det ok att bara dra och ta det som det kommer?
Nåt spec att tänka på?

Jag är rätt impulsiv, men vill bara ha några hållpunkter typ..


Gbg->oslo->geilo->bergen. Sista biten mellan Geilo->bergen kan man gott åka ett par gånger fram och tillbaka. Sedan från Bergen norrut. På så kort tid vettefan om du hinner till Geiranger, annars är det en fin resa.

Tänk på att det tar längre tid än man tror, färjor fins överallt. Böter är dyyyrt. Hytter finns det i princip överallt. Skit i tältet, ta med en sovsäck o slagga i diket, billigt och bra!
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
t-rex skrev:
Skit i tältet, ta med en sovsäck o slagga i diket, billigt och bra!

..var det ett seriöst tips? Billigt är det nog, men är det bra?
Vad vet jag.. jag har aldrig bott i ett dike i Norge. :tomten
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Okaj boys.. Låter bra, ungefär som jag trott!
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Inget mer matnyttigt? Nåt roligt man kan göra osv?
 

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm, Nacka
Hoj
zx10r -05
John skrev:
..var det ett seriöst tips? Billigt är det nog, men är det bra?
Vad vet jag.. jag har aldrig bott i ett dike i Norge. :tomten

Det har jag. Går aldeles utmärkt.
Man sover bra även på asfalt i Norge. Den är ganska mjuk där. Mycket mjukare än i både Finland och Sverige.
Tro mig, jag vet. :tummenupp
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
MrEd skrev:
Japp det är det jag skall göra.. Med skjuts.. Vet inte om jag är sugen på det igentligen, en R1 skall inte touringköras.. Och ej heller ha tankväska osv.. Jaja, jag får se. Kanske kan bli kul!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
John skrev:
..var det ett seriöst tips? Billigt är det nog, men är det bra?
Vad vet jag.. jag har aldrig bott i ett dike i Norge. :tomten

Det beror ju lite på... Överlevde frankrike-spanien och upp till svedal en gång med bara en sovsäck. Tog ungefär 3 veckor, sov på ett F1-hotell en gång... Vill man så är det inga problem. Jag var ju iofs student då...
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Geiranger i Norge
Åkte med några kompisar för ett par år sen. :tummenupp

"Rapport efter Geiranger resan
Dag 1 onsdag 17/9
Onsdag kl 09.00 lämnar jag, Lennart och Jonas Landskrona för en hösttripp till Geiranger i Norge. Tempen här hemma steg upp mot 20°.
Mellan Strömstad och Oslo kom det åtta regndroppar!!!! Inget som störde.
Efter 73 mil:
Ankomst Lillehammer vid 20-tiden temp 11°. Satte upp tält i mörker på elplats så att vi kunde använda kupevärmaren vi hade med.

Dag 2 torsdag 18/9
Kl 07.00 temp 8°
Vi lämnar Lillehammer vid halv tio, passerar Dombås vid tolvtiden.
Kommer fram till Trollväggen vid 15.30, tempen håller sig mellan 15-20 grader.
Fantastiska vyer och fina vägar.
Anländer Ålesund på kvällen, blåsigt värre och regn på kvällen.
Kört ca 37 mil (det är kurvigt).
Boende: hyr ett rum på Prinsens camping.
Tar sen bussen in till centrum, testar utelivet i Ålesund en torsdagskväll, vi blev inte besvikna.

Dag 3 fredag 19/9
Det regnar ute fortfarande ingen vill gå upp. Kan det va kvällen före som var skulden???
Kom i väg vid tolv-tiden, regnet har slutat. Kör vidare mot Geiranger på regnvåta vägar.
Stannar upp för att fixa käk uppe på Örneveiens topp. Svårt att få Trangia-köken att fungera för fullt ( tunn luft )?
Kommer fram till Geiranger vid 16-tiden. Hyr en stuga, kanonfin för 400:-
Lastar av packning och kör runt lite.
Hamnar på Dalsnibbas topp 1500 möh, dom sista fem kilometrarna av serpentinvägen var grus. Fuktigt var det, man körde in bland molnen så dropparna bara vällde över oss.
Temp ca 3°……
På kvällen några pilsner på Hotel Union…..

Dag 4 lördag 20/9
Hemfärd: startar vid 10.30, strålande solsken, temp vid Dalsnibbas biljettkur 1.3°(+).
Norska politiet ligger och lurar på oss på en fjällväg på ca 1000 meters höjd över havet.
Vi tre var väl dom ända som dom såg den närmaste timmen. Ingen fara för oss, körde lugnt och njöt av vyerna.
Regn igen mellan Oslo och Strömstad och mörker och vägarbeten………..
Slog upp tältet i Strömstad halv tolv på natten, efter att vi blev stoppade av polisen i Strömstad och fick blåsa.

Dag 5 söndag 21/9
Transportsträcka via E6 hem till Landskrona.
Mycket trevlig tur
Kan varmt rekomenderas . Fina vägar och vackra vyer.
Lägger upp några bilder som tyvärr inte ger verkligheten rättvisa.
Totalt blev det ca 230 mil"
Karta
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Först:

Byt hoj!
Snittfarten i västmarkerna i Norge är max 49 km/tim...En Honda 125:a är enormt mycket bättre där ute än en R1:a om man vill njuta av omgivningarna.Vill man få ont i ryggen,nacken o knäna kan man väl springa in i en vägg eller nåt liknande.Vill man inte det kanske man ska åka nånannanstans....

O sen, åk ALDRIG till Bergen!
Dom har runt 348 regndagar per år!Jag har försökt i över 20 år att komma dit i solsken o aldrig till dags daturm varit med om annat än nära drunkningdöden.

Däremot, för vackraste vyerna i världen, sikta in dig på att åka runt Sognefjorden.
Är totalt betydelselöst VAR runt Sognefjorden du är, du kommer att ha 1000 gånger mer vackra vägar än du kommer att hinna med på 10 år att hinna med....o du har även en chans att inte drunkna även om Västlandet är vattenrikt till skillnad från Bergen som är vattenSJUKT!

Som tidigare skribenter/resenärer berättat så är Geiranger ett myshål utan dess like.
Utsågs dessutom av största resebolaget i världen häromsist till den vackraste platsen på jorden!

(Kommer tyvärr inte ihåg vad företaget heter men kan återkomma till det, har en kompis som reser året runt o prenumererar på dom.Tyvärr är han på Shetlandsöarna just nu...o ringde då han färjade från Bergen dit att han hade SOL i Bergen den jäveln)!

Ha det
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
kawa1300 skrev:
Först:

Byt hoj!
Snittfarten i västmarkerna i Norge är max 49 km/tim...En Honda 125:a är enormt mycket bättre där ute än en R1:a om man vill njuta av omgivningarna.Vill man få ont i ryggen,nacken o knäna kan man väl springa in i en vägg eller nåt liknande.Vill man inte det kanske man ska åka nånannanstans....

O sen, åk ALDRIG till Bergen!
Dom har runt 348 regndagar per år!Jag har försökt i över 20 år att komma dit i solsken o aldrig till dags daturm varit med om annat än nära drunkningdöden.

Däremot, för vackraste vyerna i världen, sikta in dig på att åka runt Sognefjorden.
Är totalt betydelselöst VAR runt Sognefjorden du är, du kommer att ha 1000 gånger mer vackra vägar än du kommer att hinna med på 10 år att hinna med....o du har även en chans att inte drunkna även om Västlandet är vattenrikt till skillnad från Bergen som är vattenSJUKT!

Som tidigare skribenter/resenärer berättat så är Geiranger ett myshål utan dess like.
Utsågs dessutom av största resebolaget i världen häromsist till den vackraste platsen på jorden!

(Kommer tyvärr inte ihåg vad företaget heter men kan återkomma till det, har en kompis som reser året runt o prenumererar på dom.Tyvärr är han på Shetlandsöarna just nu...o ringde då han färjade från Bergen dit att han hade SOL i Bergen den jäveln)!

Ha det
@Oas
Det lät trevligt faktiskt. kanske får bli nåt sånt.. Kanske norge om ett par dagar om man orkar köra med hojen man har.

@kawa1300
Hojbyte är ju inte så aktuellt, men funderar på om man ens orkar toura, hur roligt är det igentligen att bylsa på sig massa grejor och sen fis-köra med en R1..
Men som sagt jag får se.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Klart man kan toura med R1. Körde ner till Gardasjön förra året med min. Tankväska och rygga på passageraren så är det lugnt. Inget problem iom att ni inte ska tälta.

Hultan skrev:
Hojbyte är ju inte så aktuellt, men funderar på om man ens orkar toura, hur roligt är det igentligen att bylsa på sig massa grejor och sen fis-köra med en R1.. Men som sagt jag får se.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Nicke skrev:
Klart man kan toura med R1. Körde ner till Gardasjön förra året med min. Tankväska och rygga på passageraren så är det lugnt. Inget problem iom att ni inte ska tälta.
Nej ok, ja jag kanske gör ett försök, Bara det att jag tycker inte det är roligt att "transportera" mig på hojen.. Det är en leksak. Nästan alltid roligare att ta bil om man är fler, man kan prata, äta, lyssna på musik osv osv, dessutom spelar det ingen roll vad det är för väder.. Usch, nej, det blir nog inte hojweekend..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top