förslag till försäkringsbolagen

JOCKE34

Hondaflyer
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Honda CBR 600 RR -03
hej på er...skulle va kul o veta va ni tycker om mitt förslag..
som alla sporthojåkare vet så är ju försäkringen ett elände..saftigt dyrt.
men tänk om bolagen kunde göra tvärtom mot nu.?
att försäkra R1 är ju en mardröm i dagsläget men tänk om man kunde ha en premie på kanske 4000:- och självrisken vid skador dyrare i stället typ 20000:-.
skulle va kul o veta va ni tycker.
skulle säljas fler bågar eller??

skriv en rad.

"see you on the road" :banana

Nää det är kass.

För min del är troligaste som händer är att den blir stulen, inget jag kan påverka, larm, garage, immob, lås osv.
Därför vill jag har en låg självrisk på stöld (0:- hos trygg i mitt fall).

Jag skulle hellre vilja ha en "till brukbartskicks helförsäkring". Där tex gaffel, fälgar, ram osv är försäkrade men kåpor och sånt får man fixa själv om man skrotar.

/Fredde

JOCKE34 skrev:
att försäkra R1 är ju en mardröm i dagsläget men tänk om man kunde ha en premie på kanske 4000:- och självrisken vid skador dyrare i stället typ 20000:-.
Det är väl så IFs Hondaförsäkring funkar..? Det kanske är en bra idé för alla som inte klotar såå ofta, men ändå vill gardera sig ekonomiskt mot totalskrotningar av hojen.

Det bör dock inte ske någon höjning av självrisk vid stöld (eller brand) då man ofta inte kan göra nåt åt det.

Fast det skulle inte var så skoj o ha 20k i självrisk om man fick hojen stulen. Okej att betala dyrt när man själv e den som orsakar olyckan. Men om man då skulle ha olika självrisker vid delkasko o vagnskada, typ 6k för stöld o 20k för vagnskada så hade 90% av alla hojar som krachas blivit "stulna" istället. Så där faller ditt förslag.

Maverick skrev:
Fast det skulle inte var så skoj o ha 20k i självrisk om man fick hojen stulen. Okej att betala dyrt när man själv e den som orsakar olyckan. Men om man då skulle ha olika självrisker vid delkasko o vagnskada, typ 6k för stöld o 20k för vagnskada så hade 90% av alla hojar som krachas blivit "stulna" istället. Så där faller ditt förslag.
Det betyder i dagens försäkringsklimat att 90% av alla halvförsäkrade hojar blir "stulna" när dom kraschas. Är folk så oärliga?

Saken är att 20 papp är skitpengar när det väl blir skador på folk.

De har redan sagt tidigare att de inte ville ha det så (troligen för att de väl skulle få lägre vinster).
En sak som jag däremot skulle gilla med det är ju att det skulle avskräcka fuckona från att krascha en hoj per sommar och bara lösa ut nya.

Neb Jones skrev:
Det betyder i dagens försäkringsklimat att 90% av alla halvförsäkrade hojar blir "stulna" när dom kraschas. Är folk så oärliga?
Jag har inte en aning om vad det e för %.. men att det skulle öka rätt kraftigt det tror jag.. tror även som du e inne på att många av dom hojar som e halvförsäkrade blir oftare stulna än dom som e helförsäkrade..

JOCKE34 skrev:
hej på er...skulle va kul o veta va ni tycker om mitt förslag..
som alla sporthojåkare vet så är ju försäkringen ett elände..saftigt dyrt.
men tänk om bolagen kunde göra tvärtom mot nu.?
skulle va kul o veta va ni tycker.
skulle säljas fler bågar eller??

skriv en rad.

"see you on the road" :banana

Tyvärr skulle nog detta förslag aldrig gå runt ekonomiskt då det handlar om miljonbelopp vid exvis personskador...

försäkring

gurra2fast skrev:
Tyvärr skulle nog detta förslag aldrig gå runt ekonomiskt då det handlar om miljonbelopp vid exvis personskador...
förstår tanken att de skulle kunna bli så men kanske vissa folk skulle bli "vettiga" i trafiken.som sagt inga pengar i världen täcker ju att bli invalidiserad...borde sitta i varje människas huvud...

freddexwing skrev:
Jag skulle hellre vilja ha en "till brukbartskicks helförsäkring". Där tex gaffel, fälgar, ram osv är försäkrade men kåpor och sånt får man fixa själv om man skrotar.

/Fredde

Ja en sån försäkring skulle vara kanon...

JOCKE34 skrev:

Susab (Tennant) startade en sådan försäkring 1999. Då kostade en R1 5500:- hel/hel. Självrisken var 20% av "kraschkostnaden".

Om jag minns rätt fördubblades premien två år i rad. Sedan var de i princip lika dyra som alla andra.

Försäkringspremien skall ej vara knuten till hojmodell eller märke utan till ägaren. 1:a gången man försäkrar kostar det tex 5000 hel/hel. Sköter man sig så sjunker premien oavsett hoj och har man otur eller kör åt fanderns så ökar premien oavsett nästa hoj. Då blir det dyrt att försäkra hoj nummer 7 om man krachar hela tiden. Skenförsäkrare kan man aldrig komma åt, men med detta system så ökar ju premien även fast Agda 83 från målilla borde ha jätte låg premie på en R1, eftersom sonsonsonen krachar hennes hojar helatiden. Kan ju tyckas vara synd om Agda som får dyr premie pga släkting iof :tomten

Som det er sagt tidligere, IF sina spesial avtal er slik.

Ringte dem i dag pga en Honda CBR1000RR -05. 7950,- hel/året.
Billigt, men självrisken: 15000 för delkasko samt 25000 för vagnskada.

Jeg kommer nok til å ta den..

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...