Förslag till ändringar i reglementet?

Jag tycker inte att racetiden ska förändras! Absolut inte på på småbanorna
i alla fall, större risk för olyckor, samt att jag tycker att alla team ska ha råd att åka hela serien! Men, ett lite längre lopp på Anderstorp kunde vara bra! på 8-10 timmar! Håller med om tankning i depån! En redig tuta för varje motorcykel som kommer in i depån.
 
En tuta kopplad till fotocell borde finnas vid depåinfarten vid alla typer av RR tävlingar, det används idag endast utomlands av ett fåtal arangörer.
 
Som jag sagt tidigare tycker jag tidsträningen i ERF är alldeles för lite 45 min träning på 3 förare inkl byten är inte bra.
Utöka träningen till 1,5 timmar.

Det ser lite märkligt ut när tex SP med i snitt 10 anmälda ska ha 55 min träning medan ett ERF team i snitt med ca 28 anmälda med 3 förare ska köra 45 min träning.
 
Last edited:
Håller med föregående talare.
Mer träningstid vore fint, kan även tänka mig att betala lite extra för den tiden.
 
Det finns inte möjlighet att starta en ny serie där dom som inte "kör tillräckligt fort" kan köra, en serie där man kör "for fun" det finns ju folk som vill tävla även fast dom kör 1,40 på Gelleråsen.
 
Det ser lite märkligt ut när tex SP med i snitt 10 anmälda ska ha 55 min träning medan ett ERF team i snitt med ca 28 anmälda med 3 förare ska köra 45 min träning.

Vadå 55 minuter?, Om något händer så dras ju tiden på supportklasserna.
Senast i Anderstorp så ströks sissta passet!
 
Vadå 55 minuter?, Om något händer så dras ju tiden på supportklasserna.
Senast i Anderstorp så ströks sissta passet!

Enligt Tidsschemat framgår det ganska tydligt vad som gällde dvs 55 min tidsträning, men de mycket speciella yttre förutsättningarna(frosthalka på banan) gjorde man fick skjuta fram finalen på Lördag och då försvann en tidsträning för SP klassen.

Menar du att man skulle strukit tidsträningen i NEC för att SP skulle få sin tidsträning, detta låter ganska logiskt :rolleyes: .

Med endast 6 startande kan man fråga om det är ekonomiskt och sportsligt försvarbart att köra SP klassen överhuvudtaget.

Där man dessutom tävlar med gammal skåpmat och uteslutit A förarna gör att klassen är annu mer tveksam hoppas man tillåter fler hojar som SM och släpper in A förare igen.

Det finns inte möjlighet att starta en ny serie där dom som inte "kör tillräckligt fort" kan köra, en serie där man kör "for fun" det finns ju folk som vill tävla även fast dom kör 1,40 på Gelleråsen.

Varför inte låta SP klassen bli en free for all klass, alla får köra med vad dom vill.
Det vore läckert att tex se en SM hoj bli frånkörd av en R600 hoj på rakorna för att senare bli inhämtad i kurviga partier.
 
Last edited:
Det finns inte möjlighet att starta en ny serie där dom som inte "kör tillräckligt fort" kan köra, en serie där man kör "for fun" det finns ju folk som vill tävla även fast dom kör 1,40 på Gelleråsen.

Men det finns ju REC...?? eller?
NEC = snabba
REC = mindre snabba

eller är det jag som helt har missuppfattat kanske?

/Benny
 
Men det finns ju REC...?? eller?
NEC = snabba
REC = mindre snabba

eller är det jag som helt har missuppfattat kanske?

/Benny
Haha, passa dej Benny! Du trampade just i ett bålgetingbo :D

REC är serien för alla som inte är med i NEC. En kvalserie alltså. Har inget med farten att göra. Ivf inte nu eftersom REC är helt nytt och någon naturlig uppdelning mellan snabba/mindre snabba ännu inte skett. Nästa år blir det första året som några team klassas ner eller upp.
 
Vad händer,Vilka datum och kommer klasserna existera på samma sätt 2008?.

Det ryktas ....
 
I Endurance VM må man fullføre minst 75% av distansen som det vinnende laget kjører for å få godkjent race og poeng i serien.
Det kunne vært en god ide i ERF også.
Evt. med noen få startpoeng i bunnen.
11 poeng for å ha kjørt halv distanse, og så kjøre siste 5 minutter er latterlig, og skaper bare farlige situasjoner...

I VM må også hver fører være innen 115% av rundetiden til den raskeste i sin kvalifiseringsgruppe (Eller mulig det er snittet av de 3 raskeste..)
Men dette krever jo at man deler kvalifiseringen i 3 deler og holder koll på hvilken fører hvert team har på banen til enhver tid. Det er nok alt for tidkrevende og ressurskrevende for ERF.
Eventuellt kan man kreve en hvis minimumstid på f.eks 115% for teamene, men dette vil jo bare berøre de raskeste førerne i hvert team.
Men det er mulig det kan fungere på et eller annet vis i NEC

Å plukke team av banen midt i et løp for å kjøre for sakte blir jo for dumt. Da må det i såfall være av rent sikkerhetsmessige grunner pga. farlig kjøring eller feil på MC.

Å begynne med kvalifisering i REC utifra rundetider blir også dumt. Det er en rekruttserie med varierende nivå, og førere som typisk hører hjemme i NEC og kjører mye raskere får bare finne seg i det hvis de velger å stille opp der.

Bensinfylling i depotet er jo fint, men det krever tilstrekkelig drenering ved pitboksene som vel ikke de banene ERF kjører på har.


Kjetil
 
I Endurance VM må man fullføre minst 75% av distansen som det vinnende laget kjører for å få godkjent race og poeng i serien.
Det kunne vært en god ide i ERF også.
Evt. med noen få startpoeng i bunnen.
11 poeng for å ha kjørt halv distanse, og så kjøre siste 5 minutter er latterlig, og skaper bare farlige situasjoner...

I VM må også hver fører være innen 115% av rundetiden til den raskeste i sin kvalifiseringsgruppe (Eller mulig det er snittet av de 3 raskeste..)
Men dette krever jo at man deler kvalifiseringen i 3 deler og holder koll på hvilken fører hvert team har på banen til enhver tid. Det er nok alt for tidkrevende og ressurskrevende for ERF.
Eventuellt kan man kreve en hvis minimumstid på f.eks 115% for teamene, men dette vil jo bare berøre de raskeste førerne i hvert team.
Men det er mulig det kan fungere på et eller annet vis i NEC

Å plukke team av banen midt i et løp for å kjøre for sakte blir jo for dumt. Da må det i såfall være av rent sikkerhetsmessige grunner pga. farlig kjøring eller feil på MC.

Å begynne med kvalifisering i REC utifra rundetider blir også dumt. Det er en rekruttserie med varierende nivå, og førere som typisk hører hjemme i NEC og kjører mye raskere får bare finne seg i det hvis de velger å stille opp der.

Bensinfylling i depotet er jo fint, men det krever tilstrekkelig drenering ved pitboksene som vel ikke de banene ERF kjører på har.


Kjetil
Hei Kjetil, med den aktiviteten du viser her så misstenker jeg at det blir ERF-kjøring på dere allikevel???
 
Hei Geir!! :-)

Vi får se hva det blir til.
Foreløpig ingen planer, og Hagheim Motor i den formen vi har kjørt det de siste 2 årene blir det nok ikke.
Men det er jo gøy å kjøre motorsykkel, og et 12-timersløp i Mo I Rana blir vanskelig å holde seg unna :-)
 
Hei Geir!! :-)

Vi får se hva det blir til.
Foreløpig ingen planer, og Hagheim Motor i den formen vi har kjørt det de siste 2 årene blir det nok ikke.
Men det er jo gøy å kjøre motorsykkel, og et 12-timersløp i Mo I Rana blir vanskelig å holde seg unna :-)

Hei Kjetil:)
Få deg en 2-sylindra, så slenger du med BoTT´en:tummenupp Bra med kjøring og grisebra miljø! Og med farten din så henter du hjem pokalen også:yoparty
 
en reflektion jag har är att det finns väldigt många olika RRklasser...
vilket är ganska förvirrande för publik.. om man ser till motocross där man kör MX1 MX2 och MX3, och i skotercross kör man nu bara 600std och 600pro i sm.
bantningen på klasserna har underlättat mycket, om de va något man kunde göra även i rr så tror ja racen skulle bli bättre och klasserna skulle få högre standard. // stensmo
 
Back
Top