Förslag på trim till en 600

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Som ett brev på posten kommer då den här tråden,

Hur jämnar man ut oddsen med 20 kg för mkt vikt och 10 hk för lite
eller rättare sagt 35 hk jmfr med dom som har styvt 130??

Jag har aldrig trimmat ngt öht. 0 koll, så alla tips är välkomna små som stora, dyra som billiga, alla varianter.

Vi kan väl börja med att bortse ifrån lämpligheten att trimma en-04 och utgå ifrån en lite nyare hoj, oavsett märke.

Intressanta aspekter:
Vilken-vilka motorer håller bäst att trimma?
Finns det lika mkt trim till alla märken?
Om man skulle se det i olika steg, i trim o prisgrad, hur skulle det kunna se ut då?
Vem är bäst på det ?
Hur länge håller det?

Har du inte gett upp än ;)

Det som man börjar med är väl helsystem/PCIII och luftfilter. Fast detta kanske inte du kallar för trim. Kostnad: 15-20kkr inkl. bänkning.

Skall man öppna motorn och på så sätt höja effekten så är det väl tunnare topplockspackning, andra kammar, portning som gäller. Kostnad: Dyrt.

Motor: Samma skit oavsett märke.
Honda och Yamaha har ju sina HRC resp. YEC prylar. Vet inte om Kawa eller Suzuki har sånt.
Bäst: Borde väl Jansberg som trimmar Stiggys hojar. Annars så håller väl RG i Falkenberg på med dessa saker också har jag för mig.
Hur länge håller det: Ja det beror nog på hur noga man är med att byta olja och kolla så att lager mm håller sig inom de toleranserna man skall ha och byter ut det som börjar bli dåligt.

Det enda resultat du kommer uppnå med att trimma är ett stort hål i rejsbudgeten och en cykel som i högre grad kanske kommer strula. Du kommer förmodligen inte bli snabbare p.g.a. 10 hk mer. Kör en säsong och byt sen till en nyare bajk om du inte är nöjd. Är du du för fet banta eller kör rookie 1000 med oss andra gubbar.

Ja det är på alla sätt helt galet att ge sig på att trimma hojen innan man har kört sitt första race. Dumheter!

Antingen köper du din 04 sucka och kör säsongen med den i standardskick och ser hur det går. Eller om det är alltför jobbigt rent mentalt att under vintern veta att man kommer ha några hästar mindre än vissa andra så köper du dig i stället en 07a eller 08a av valfri modell. Trimma är det sista du ska göra.

Och effekten kommer kanske göra en eller ett par placeringars skillnad, inte skillnad på vilken ände i fältet du ligger.

Sån! :)

En standard CBR600 -07 med helsystem har ca 115hk på hjulet, Cajbacks 600 har ca 140.
Hans småservas (olja, ventilkoll etc) efter 100 mil, vid 500 mil är det stor service dvs nya lager, kolvar, kontroll av vevstakar etc.

Om du tycker 25 hk extra är värt pengarna, ring ner till Holland...

Skulle tro att följande prio ger mest utdelning på varvtiderna:
1. mer träning
2. däck/chassi
3. trimning

/Stefan M

Portning och kompökning kan ordnas.
KAN ge 10 pållar och mer vrid. (Efter bänkning såklart)
Sen så kan man fortsätta huuuur långt som helst men hästarna blir dyrare och dyrare.

Kostar inte skjortan och gör inte heller motorn skör...

PcIII och pipa smat bänkning är väl ett grundrecept.

Skit i att trimma, köp en std hoj, tuta och kör! Om du känner att du har pengar över kan du satsa på helstystem + PCIII + bänkning, alternativt köper du en hoj som har det redan.

Eller som någon annan skrev, kör 1000 istället.

Gett upp? Jag tycker att det är intressant att få frågan genomlyst från alla aspekter och med många synpukter, det var en del som sköt lite bredvid målet. Frågan, den handlade inte om att trimma eller inte, det är säkert välmenade förmaningar, och jag betvivlar inte riktigheten i dom heller, men jag är fortfarande intresserad av ursprungsfrågan, nyfiken kan man väl få vara?

Jag tycker att situationen är rätt lika, köra 750 med 30 hästar mindre än 1000 eller köra 600 med 30-40 hästar mindre.

Jag hoppas att med er hjälp komma fram till en bra lösning på problemet

Gett upp? Jag tycker att det är intressant att få frågan genomlyst från alla aspekter och med många synpukter, det var en del som sköt lite bredvid målet. Frågan, den handlade inte om att trimma eller inte, det är säkert välmenade förmaningar, och jag betvivlar inte riktigheten i dom heller, men jag är fortfarande intresserad av ursprungsfrågan, nyfiken kan man väl få vara?

Jag tycker att situationen är rätt lika, köra 750 med 30 hästar mindre än 1000 eller köra 600 med 30-40 hästar mindre.

Det här att köra med 30-40 hästar mindre är nog lite överdrivet, i stort sett alla kör på standardmaskiner i rookie600, finns några undantag. Det är ytterst få supersportmaskiner kvar i rookie600

Inte för att jag är expert, eller ens kunnig, men efter att ha haft samma funderingar som du och undersökt saken (= pratat med en polare som har en trimningsfirma) så har jag förstått det som att grunden är att få motorn att andas bättre, dvs portning och helsystem. Sen passar man på att byta topplockspacknignen när man ändå har av toppen- En tunnare packning ger högre komp och högre effekt. Portningen och topplockspacknignen kostar inga stora pengar men helsystemet kan vara dyrt och sen tillkommer PCIII (eller motsvarande, finns fler att välja mellan) och tiden i bromsbänken. En vettig bänkoptimering är inget man gör på en kafferast.

Det här att köra med 30-40 hästar mindre är nog lite överdrivet, i stort sett alla kör på standardmaskiner i rookie600, finns några undantag. Det är ytterst få supersportmaskiner kvar i rookie600

*Host* där satten jag nästan 2-kaffet i halsen... ;-)

Skulle vilja påstå att de flesta kör inte standard utan mer eller mindre superstock kittade hojar. Men inte är det några 30-40 hästar vi pratar om. Max 20 skulle jag säga mellan en lite äldre STD hoj och en ny STK-hoj.

Supersporthojarna blir ju färre och färre beroende på att de är dyra att bygga samt att de som finns börjar bli till åren.

*Host* där satten jag nästan 2-kaffet i halsen... ;-)

Skulle vilja påstå att de flesta kör inte standard utan mer eller mindre superstock kittade hojar. Men inte är det några 30-40 hästar vi pratar om. Max 20 skulle jag säga mellan en lite äldre STD hoj och en ny STK-hoj.

Supersporthojarna blir ju färre och färre beroende på att de är dyra att bygga samt att de som finns börjar bli till åren.

Ja ok, jag menade standardmotorer :tungan

Jag kan inte annat än att hålla med t.ex DonQ.

Trimma kroppen istället :) !!!

Det finns många exempel på Rookieförare som är i så dålig fysisk form att de under rejsets avslutande varv tappar flera placeringar pga trötthet.
Bra kondition är viktigt !

Förövrigt så tror jag iaf att jag vet att förra årets vinnare av R600 körde en ganska standard CBR600R -05...men jag kanske har fel !

Förövrigt så tror jag iaf att jag vet att förra årets vinnare av R600 körde en ganska standard CBR600R -05...men jag kanske har fel !

Nä han som van var Björk. Och de var relativt orginal.

Såhär kan man resonera. Hk har absolut ingen betydelse.... Kolla på Helge Spjeldnes körde fortare med sin 600 än va han gjorde med sin 1000 på karlskoga nu pratar vi också 1:06 tider. Hans 600 är enligt superstock reglementet och de verkar ju räcka ganska bra. Sen så tjänar du säkert en jävla massa på om du är i bra form. Du slänger snabbare över hojen från sida till sida, du slipper bli trött efter 5 varv då du kanske ska sätta dina snabbaste varv. :tummenupp

Skaffa en nyare modern sporthoj. Köp soppa, däck, bandagar och träningskort på gymmet. Den dagen du ligger några hundradelar efter 1an som vinner din klass då köper man allt trim och dyra fjädringskomponenter man kan hitta.:)

Banta o trimma kroppen i all ära, och det är en viktig del,men man kommer ändå in på den andra delen som också är viktig
Har det inte alltid inom motorsport handlat om att ha, bättre shassi, starkare motor, bättre däck osv än vad konkurrenterna har för att skaffa sig ett optimalt utgångsläge?
Skulle inte Rossi velat ha en Ducati i år?
eller Filip mer hk än Jimmy, eller DQ en riktigt konkurrenskraftig hoj även om det gick bra ändå i bott?
Varför byter dom flesta upp sig på hoj med jämna mellanrum, utan att ha ngn chans på vinst?

3213018 Banta o trimma kroppen i all ära, och det är en viktig del,men man kommer ändå in på den andra delen som också är viktig
Har det inte alltid inom motorsport handlat om att ha, bättre shassi, starkare motor, bättre däck osv än vad konkurrenterna har för att skaffa sig ett optimalt utgångsläge?
Skulle inte Rossi velat ha en Ducati i år?
eller Filip mer hk än Jimmy, eller DQ en riktigt konkurrenskraftig hoj även om det gick bra ändå i bott?
Varför byter dom flesta upp sig på hoj med jämna mellanrum, utan att ha ngn chans på vinst?
Det beror ju på var man är i sin racingkarriär.
är man nybörjare är inte en astrimmad hoj det viktigaste men ska man vinna ett mästerskap kan de sista hästkrafterna vara guld värda. Skillnaden i behov mellan dessa förare är dock gigantisk.

Frågan, den handlade inte om att trimma eller inte, det är säkert välmenade förmaningar, och jag betvivlar inte riktigheten i dom heller, men jag är fortfarande intresserad av ursprungsfrågan, nyfiken kan man väl få vara?
Ge er nu pojkar. Han fattar ju allt det där. Fram med era bästa trimtips istället :hihi

Kan bara hålla med så många andra här. Trimma (slimma) dig (för det skall jag göra) av det skälet att 5 kg mindre på kroppen ger %-uellt mer o kostar mindre...
Pirellis reklam talar... Power is nothing with out control....

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...