Förslag på tätning av motorhalvor

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Hoj
1981 Honda CB900F
Någon som har förslag på tätningsmassa när man ska sätta ihop motorhalvorna igen?
Har Loctite 5972 som jag har applicerat tidigare där jag har haft packningar men det duger kanske inte när man ska täta ihop motorhalvorna.

Trebond eller motsvarande , har en tub yamabond yamahas motsvarighet

Tror sundström stavade lite fel :arsele, men hade rätt i sak.:tummenupp
Threebond 1211, Yamabond och Hondabond lär vara samma smet, fast i olika förpackningar.
Många gillar dom.
Fast jag själv som är stockkonservativ kör fortfarande med Hylomar. Mest för att jag har så mycket kvar att det räcker livet ut.

Threebond 1211, Yamabond och Hondabond lär vara samma smet, fast i olika förpackningar.
Många gillar dom.
Fast jag själv som är stockkonservativ kör fortfarande med Hylomar. Mest för att jag har så mycket kvar att det räcker livet ut.

Ja, det ska vara tunnt, tunnare än man kanske tror! :)

Många gillar dom.

Vissa menar ju att ThreeBond 1194 är bäst för blockhalvor då det är utan silikon och inte vulkaniserar. Går dock inte att få tag på i Sverige och luktar jäkligt giftigt när man använder det. Själv använde jag just 1211 när jag monterade ihop blocket senast men har inte testat om det håller tätt ännu.

ducatis packnings massa är bra vete fan va det heter mer
men det silver/ gråt så det blir snyggt på alu block
ThreeBond TB1215 heter den och fungerar förträffligt på japanska blockhalvor :fyllisar

Tackar för tipsen!
Kollade på forum för äldre Honda i USA, va inte så lätt att hitta de förslagen här.

Ska kolla igenom rekommendationerna så får jag se vad jag väljer. Motorn är lackad svart nu men får nog inte va alltför petig med att hitta en svart packningsmassa.

Svårt att säga vilken av Threebond 1184, 1211 och 1215 som är mest lämplig. Informationen säger ju att samtliga är till för att täta i motorer.
1184 verkar ju vara den som ersatte Honda/yamabond

Last edited:
Ska kolla igenom rekommendationerna så får jag se vad jag väljer. Motorn är lackad svart nu men får nog inte va alltför petig med att hitta en svart packningsmassa.

Ja, färgen behöver du inte bry dig om, bara att torka bort överflödet efter du momentdragit halvorna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti