Förslag på sporthoj

Rickardmotorcykel

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2020
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Ingen just nu
Som sagt är jag ute efter en tusen kubikare sporthoj mellan 2000-2005 eran och jag undrar vad ni skulle kunna rekomendera för motorcykel.
Tack på förhand
 
Jag hade en R1 2004 i många år och var nöjd med den.
När det gäller en 15-20 år gammal sporthoj så är det att försöka hitta en som är i fint skick.
Jag skulle kunna tänka GSXR1000/R1/Fireblade om hittar en fin
 
Min favorit i dom årsmodellerna är Honda Fireblade 929/954. Vad planerar du att använda hojen till? Bankörning, kurviga småvägar, långresor?
 
Om du vill köra så är ju det viktigaste att den är i bra skick.
Vill du meka spelar skicket inte så stor roll.
Sedan för upplevelsen är det ju trevligt om man sitter bra på hojen.
Exempel
Provsatt Kawasaki ZX-6R och Yamaha YZF-R6 på MC-mässan, satt bäst på Yamahan
Provsatt Suzuki GSX-R1000 och Aprilia RSV4 1000 på MC-mässan, satt bäst på Aprilian
Lite om sittställning
http://cycle-ergo.com/
Tänk på att på en sporthoj förankrar man sig med fötter knän och lår vid hojen, armbågarna ska ha ca 90 graders vinkel och armarna ska vara avslappade så hojen störs så lite som möjligt. Detta ställer stora krav på främst mag- och benmuskler. Gymmet och Mountainbiken i skogen är dina bästa vänner.
Vill du känna på acceleration kan du köpa en Suzuki GSX1300R eller Kawasaki ZZR 1400.
Vill lära dig köra snabbt i kurvor så brukar rekommendationen vara en Yamaha YZF-R6
vill du prova på en Highsider välj en Yamaha YZF-R1 eller motsvarande Suzuki eller Honda.
https://www.bing.com/videos/search?q=highsider&qpvt=highsider&FORM=VDRE
 
Last edited:
Jag hade tänkt mig till vanlig gatukörning, helgkörning på landsväg i medelraskt tempo.

Jag är dock lite fundersam om 15 år är för gammal för en sporthoj, så den inte skramlar sönder i kurvorna
 
Sen så undrar jag om ni har några tips på hur man "kontrollbesiktigar" i den mån man kan en beghoj.
Går det liksom att se om det är glapp i styrlagret osv på plats?
 
Styrlager kostar typ som en full tank eller två. Slitagedel som lär bytas nu och då, som t.ex. drivpaket, bromsbelägg och däck. Det viktigaste är det allmäna skicket. Hellre helt i originalskick än customiserad med snasiga rostiga udda skruvar överallt. Båda mina GSF1200 är 20+ år gamla och gått nästan 8,000 mil och är inte skramliga.
 
Sen så undrar jag om ni har några tips på hur man "kontrollbesiktigar" i den mån man kan en beghoj.
Går det liksom att se om det är glapp i styrlagret osv på plats?

Det är mycket svårt att känna glapp i styrlager.
Med framhjulet fritt i luften går det att känna om styrlagret är slitet genom att det "knycker till" när man vrider på styret.
"Knyckarna" orsakas av att rullarna gjort diken i rullbanan där rullarna ligger när man kör rakt fram.
Fodrar typ centralstöd och att man sitter på hojen så framhjulet lättar för att det ska gå att känna.

Är hojen besiktigad och godkänd så är den i varje fall ur trafiksäkerhetsskäl någorlunda OK.
Men en sådan sak som slitet styrlager, ja det går igenom en besiktning om hojen saknar centralstöd , dvs har enbart sidostöd.

Bifogar ett protokoll som jag själv använt.

Jag skulle aldrig ge mig på att använda en Sporthoj som Yamaha YZF-Rx till vanlig gatukörning.
Allt för obekvämt.
Bekvämare med "touringhoj". Typ Triumph Sprint RS eller Suzuki SV1000 eller V-strom
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/suzuki_dl1000_v_strom/87323514
 

Bifogat

Last edited:
GSX1000R 2003-2004 är i min mening det bästa du kan få från dom åren eller om du kan hitta en 2005-2006 för samma pengar i bra skick så är det ännu bättre.
 
Jag skulle välja gixxern, smaken är som baken. Jag har haft ninja, några gsxr, aprilia och en mv, men det handlar om vad man trivs på
 
Haha jag menar hojen såklart. Jag formulerade mig lite dåligt bara.
Snart 30 fyllda så jag är väll varken ung eller gammal

En välskött hoj på 15 år är inget alls. Det är väl dags att byta alla vätskor. Men det är det ju typ alltid när man köper begagnat.
 
Härliga filmer, särskilt nummer två! Vilket gott ljud!
Både hojen och föraren hade passerat 30-års ålder, plus moms. :)

Tänkte ju sälja min gamla 955 trippel till våren. Men tusan vet... Kanske behåller den? Härlig maskin, underbart ljud. Den är ju bara 17 år, långt kvar till 30! ;)
 
En Thunderace är inte heller fel. Troligen inte lika spöade i varken motor eller chassie som de hetare hojarna.
 
Varför inte en "Honda Vtr1000 Sp1 lr Sp2:)

b11e5bd0a15d6bdeee40efad081a5a85.jpg
honda-vtr1000-sp1sp2_1.jpg:kär
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top