Förslag på polisscanner

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Hepp!

Jag skulle vilja ha era erfarenheter kring polisscanners: Vilka är bra, vilka skall man undvika, funktioner som är "trevliga" samt övriga förslag som är bra.

/Freppa

Ja? vad har du för planer? Hojtjuvsjakt eller? :kulspruta

Är det en för montering i bil du är ute efter eller tänker du ha den i lägenheten för att hålla dig vaken med under sömnlösa nätter?

Icom har en del bra scanners, annars har DLS en som displayen är ovan jord så att säga och resten nerpackat i bagagerum eller under sadeln, vilken antenn man ska välja får du fråga någon annan om, du kan ju inte ha en 70cm antenn på hojen, erfarenheten av de bärbara är att den lilla antenn som finns räcker inte så långt.

Är det nya grejor som gäller?
Är det bara blåljus som är intresant att lyssna på?

Bärbar eller mobil/stationär scanner?

Jag har haft mängder och har flera nu med.

I princip fins inga nya enbart polisradios att köpa längre, trist nog.

De gamla DLS 160/200 och liknade är riktigt bra ch snabba annars.
Begagnat är förstås en möjlighet.

"Snart" kommer Rakel.

Polisen ska väll sätta in ett krypteringsprogram eller något snart?

Ta reda på detta innan så du inte köper i onödan!

www.scanner.nu

Itacha75 skrev:
Polisen ska väll sätta in ett krypteringsprogram eller något snart?

Ta reda på detta innan så du inte köper i onödan!

www.scanner.nu

tja TETRA ska införas ett digitalt krypterat system, det ska först komma att ersätta nuvarande 410mhz bandet som fins i Malmö GBG och S-holm senare i landet.
När de får råd en gång i framtiden vill säga, 79mhz kommer nog iaf rulla ett bra tag till.
Man hinner nog köpa en polisburk o ledsna på den innan det blir omöjligt att avlyssna dem.

Silwer skrev:
tja TETRA ska införas ett digitalt krypterat system, det ska först komma att ersätta nuvarande 410mhz bandet som fins i Malmö GBG och S-holm senare i landet.
När de får råd en gång i framtiden vill säga, 79mhz kommer nog iaf rulla ett bra tag till.
Man hinner nog köpa en polisburk o ledsna på den innan det blir omöjligt att avlyssna dem.

Ok, då kanske man ska köpa en själv...
Får obsarvera tråden lite extra.

Tack för svaret! :tummenupp

Finns det någon live scanner så att man kan lyssna av polisen i Sthlm, tidigare fanns Surres.se men den är avstängd numera! Alltså något tips om det finns en fungerande live scanner på nätet för Sthlmsområdet.

Busapilot skrev:
Finns det någon live scanner så att man kan lyssna av polisen i Sthlm, tidigare fanns Surres.se men den är avstängd numera! Alltså något tips om det finns en fungerande live scanner på nätet för Sthlmsområdet.
Nej det tror jag inte, alternativet är att skaffa sig en egen burk o lyssna på givetvis.

Jag har blivit blåst på en DLS 200,utmärkt radio!

Åk till Kristinehamn och sök upp en Thomas Ahlin så får du den utav mig :tummenupp

Silwer skrev:
Är det nya grejor som gäller?
Är det bara blåljus som är intresant att lyssna på?

Bärbar eller mobil/stationär scanner?

Jag har haft mängder och har flera nu med.

I princip fins inga nya enbart polisradios att köpa längre, trist nog.

De gamla DLS 160/200 och liknade är riktigt bra ch snabba annars.
Begagnat är förstås en möjlighet.

Jag är intresserad av:

- bärbar
- Allt är intressant att kunna lyssna på men blåljus framförallt.

Förslag?

Freppa skrev:
Jag är intresserad av:

- bärbar
- Allt är intressant att kunna lyssna på men blåljus framförallt.

Förslag?
http://www.thiecom.de/icr5.jpg
Icom IC R5 är smidig att ha med sig, kan det mesta, men saknar komplett tgtbord, men har man bara programmerat in det man vill så är ju inet det ett bekymmer.
Fixar 05-1300hmz AM/FM det täcker väl det mesta.

http://www.thiecom.de/vr500.jpg
En Yaesu VR500 har jag haft tidigare, den täcker väl nåt liknade men kan även ta SSB på kortvåg och liknade, den har komplett tangenbord o är därför lätt att använda, men dyrare förstås.

Det var bara ett par exempel fins ännu finare grejor från tex AOR och Yupiteru om man har tjock pluska.

Det problem man ska vara medveten om med sånna här bredbandiga scanners är att de lätt blir överstyrda av andra närligande sändare, dvs man kan få höra P3 på poliskanerna osv speciellt om man använder yttre antenn.
En mottagare som är byggd för ett mer snävt frekvensområde blir inte lika känslig för störningar och dessutom får den en bättre mottagning, men man kan i stället inte välja så mycket att lyssna på.

http://www.thiecom.de/shop1/index.html
Är en ok Tysk handel om man vågar ta lite risker (ja garantin då tänker jag på), de skickar på postförskott hit om man vill (COD), de är rätt skapligt billigare än handlare i vårt land.
Lite jobbig sida att navigera för den är mest på tyska.

Silwer: För mig som total amatör, räcker inte sådana som exempelvis Unidens UBX 220 XLT-1 eller dylika?

Freppa skrev:
Silwer: För mig som total amatör, räcker inte sådana som exempelvis Unidens UBX 220 XLT-1 eller dylika?

Jo de funkar ok, men är i tegelstensformat och då blir det ju tyvärr att de får vara hemma har jag märkt.
De är faktiskt helt ok i mottagningen och scannar snabbt, men billigt uppbyggda, men det syns ju på priset med.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back