Förslag på nya mcparkeringar i Göteborg

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
För att visa att vi på SH minsann är initiativrika så vill jag med denna tråden få förslag MED BILD på vart Trafikkontoret kan anlägga nya mcparkeringsrutor.

Idag har Ordföranden Lillemor i SMC Väst / Trafikkontoret endast fått in 2 förslag på platser. Så kom igen! Här ska vi ge dem många platser att utreda om det går att ordna!

Finns ingen mcparkering nära där du bor eller nära ditt arbete? Finns det någon plats där som det borde finnas mcparkering på? Ta en bild och skriv vart!

Nuvarande mcparkeringar finns på karta här
och gatadresserna finns här

Försök att inte spamma sönder denna tråden utan håll er till ämnet! Vill ni diskutera etc lägg det i den andra tråden där mcparkeringen diskuteras här

Allmänt så borde det finnas betydligt mer mc platser från järntorget till slottskogen (nu finns det bara en och är bara 6 m), det finns dessutom INGA parkeringar så vitt jag vet på lindholmen eller eriksberg (jo, det finns en 2 meter bred mc parkering vid maskinkajen), det är många som kör hoj till jobbet här och ställer sig vid cykelparkering, själv har inte fått något bot än, men skulle en p-lisa bestämma sig att ta en tur "på fel sidan av älven" så kommer det att göra ont.. annars skulle jag föreslå en utökning till minimumbredd=10m av alla parkeringar i stan så att man kan uppnå åtminstonde det dubbla p-möjlighet för hojar, även om det är säsongsbetingad.

Rent spontant så känns det som det måste utökas på Avenun uppe vid valand nu parkerar man ju mellan Träden

Keep em coming :) Nog måste de väl finnas fler ställen?

(Gärna bilder oxå som sagt om ni har ork å tid att ta. Eller kanske ta förslag via rita på en detaljerad karta. Gäller väl särskilt ställen som inte är allmänt kända )

Vid intervjun idag med Metro var vi vid MC-parkeringen mittemot Kopparmärra, kungsportsplatsen. Den var knökfull så själv använde jag gamla regeln å parkerade snyggt vid ett cykelställ. Än är det inte böter utan bara lapp på det :tummenupp Den har aldrig varit full innan enligt övriga intervjuoffer... så det märks att reglerna ändrats.

Något som oxå var tydligt är att särskilt mopederna vill ha något att låsa fast hojjen i med sin kätting. Så det får vara ett förslag till kommunen att göra typ fästöglor i backen.

Keep em coming :) Nog måste de väl finnas fler ställen?

(Gärna bilder oxå som sagt om ni har ork å tid att ta. Eller kanske ta förslag via rita på en detaljerad karta. Gäller väl särskilt ställen som inte är allmänt kända )

Vid intervjun idag med Metro var vi vid MC-parkeringen mittemot Kopparmärra, kungsportsplatsen. Den var knökfull så själv använde jag gamla regeln å parkerade snyggt vid ett cykelställ. Än är det inte böter utan bara lapp på det :tummenupp Den har aldrig varit full innan enligt övriga intervjuoffer... så det märks att reglerna ändrats.

Något som oxå var tydligt är att särskilt mopederna vill ha något att låsa fast hojjen i med sin kätting. Så det får vara ett förslag till kommunen att göra typ fästöglor i backen.

Vasaplatsen, där finns just nu bara cykelparkeringar och bilparkeringar. Jag menar någonstans i korsningen alltså. Finns ju gott om bilparkeringar längs med gatorna där.

(jag kan ju ha missat om ngn MC-parkering finns där då jag alltid ställt mig brevid cyklarna längs allén :gnissla )

Mig veterligen finns det ingen mc-parkering vid masthuggstorget :va

Fler förslag önskas!

För övrigt finns det bara 1 mc-parkering på Hisingen (Johans mc, med 135.000 invånare) och en enda i Västra Frölunda (Saltholmen) om jag inte är felinformerad.

Bifogat

• McplatserGbg.jpg
    McplatserGbg.jpg
    73.7 KB · Visningar: 63
Last edited:
Fler förslag önskas!

För övrigt finns det bara 1 mc-parkering på Hisingen (med 135.000 invånare) och en enda i Västra Frölunda (Saltholmen) om jag inte är felinformerad.

Ett problem är att det saknas överallt. Så där det finns redan kan vi ju sudda ut och sätta kryss överallt :/

Skall försöka komma med seriösare förslag men jag känner lite sådär...

Jag skulle vilja föreslå att på alla större parkeringsområden i så ska det finnas ytor för MC att kunna parkeras. De får helt enkelt ta bort typ 4-5 bilparkeringsplatser på befintliga P-områden och ersätta dem för MC-plats. Alternativt lägga till en yta på området.

Dessutom behöver vi parkeringsmöjligheter på alla badplatser. Vet inte hur många som det finns på, men jag har fått en P-bot i fiskebäck för ett par år sedan. (Överklagade och de strök den)

Ett eventuellt sätt är att göra säsongsplatser som är reserverade för hojar från tex 1 mars - 30 november. Fast det är ju en del som kör vintertid också och den del moppedister, så den idén kanske inte fungerar?

Syns lite dåligt på kartan, men det behövs mc-parkering på linnéplatsen mot slottskogen till (om det inte redan finns där) och gärna en till en bit bort åt botaniskahållet fast på slottskogssidan. Finns ju en bilparkering vid Villa Belparc typ, där vill jag ställa bågen.

Skicka dina förslag till följande adress:

Saknar du en avgiftsfri mc-p-plats i Göteborg? Ta då och föreslå en ny såsom Anders uppmanar oss till att göra.

Skicka dina önskemål till följande adress:

Trafikkontoret
Box 2403, 403 16 Göteborg
eller via e-post: trafikkontoret(a)trafikkontoret.goteborg.se

Försök vara så specifik du kan, då ökar chansen till en ny p-ruta.

Mer info på denna länk:
http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=3&t=8652

Hojhälsningar
/Ali

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden