Förslag på mått, gärna husmorstips

Teddy skrev:
Ja, just det. Man kan väl lita på pumparna, eller kan man inte? Min tanke är att tanka på pricken 24 liter och sen hälla i en liter olja.

De stämmer ganska exakt!

Tänkte på en sak förresten... Om man höjer blandningen från 3% till 4% så innebär ju det att andelen bensin sjunker från 97% till 96%. Eftersom hojen då får soppa som är lite "sämre", tappar man då motsvarande effekt, dvs 1%?

oscar skrev:
De stämmer ganska exakt!

Tänkte på en sak förresten... Om man höjer blandningen från 3% till 4% så innebär ju det att andelen bensin sjunker från 97% till 96%. Eftersom hojen då får soppa som är lite "sämre", tappar man då motsvarande effekt, dvs 1%?
Du får bestycka den lite fetare så är skillnaden nog försumbar.

oscar skrev:
Varför kör man då inte lite safe på typ 6%!?

För mycket olja så sotar det ju igen. Finns rätt många som bänkat och visat på att just 4-5% olja är det optimala.
Men kör man i mer olja får man gå upp i munstycke som sagt.

Kör man för mycket olja får man en sämre och långsammare förbränning så då sotar det igen bla.
Edit: låångsam.

Last edited:
Lite trådlyft såhär på onsdagseftermiddagen av en avsomnad och avklarad tråd kanske en del av er tycker verkar konstigt men jag tycker det är trevligt med uppföljningar och avslut.

Tack Borsiin JR, för tipset om Maximas måttglas. Jag har nu använt det och kan konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Jag kan varmt rekommendera det till alla som står hemma och blandar på en höft, det är 49 väl investerade kronor.

Jag (som köpte både mitt och Teddys mått) har faktiskt inte använt det. Glömde det hemma när jag skulle tanka/blanda och tömde OK´s tvåtaktsoljeflaska i dunken innan jag fyllde på med deras 95-oktaniga alkylatbensin. Nu har jag inte lyft på topparna/cylindrarna, men att döma av gårdagen fungerade detta utmärkt. Men i framtiden ska jag vara noga och använda måttet. Och jag ska faktiskt lyfta på topparna, cylindrarna och byta kolvar (!!) innan nästa framträdande.

För er som undrar hur noggranna mackarnas pumpar är, så frågade jag i går killen från statens maskinprovning som var och kontrollmätte pumparna på min lokala mack.

Pumparna kalibreras i 0/00, alltså promille, sånt som man inte ska ha när man ska köra... :D

Så det är nog rätt safe att mäta soppan med mackens pump om man kör på mack-bensin, förutsatt att man är nogrann med att det inte är kvar en dl i handtaget efter förra kunden, och att man själv skakar ur det sista ur handtaget (självklart, man är väl snål).

Jag såg på när han gjorde ett par provpumpningar, han var jäääääääkligt noga.
Man kan ju tycka att det är fånigt, men han kollade med en pappersbit att munstycket var torrt innan han provpumpade.

*/ ?>
Back