Förslag på gummi till 2014 säsongen?

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Hej på er i vinterrusket!

Förhoppningsvis är det inte bara jag som drömmer mig bort till nästa års bankörningar.
Dock så sitter jag här och grubblar, jag och polaren körde på Metzeler compK i somras och blev riktigt imponerad över skillnaden mot vanliga Dunlop Sportsmart.
Farten in och ut ur kurvorna var klart högre och däcken talade snällt om när fästet började släppa. :tummenupp

Problemet är bara att vi även hittade gränsen för vad compK klarar av, visst är det skoj att åka ställ i kurvorna men jag vågar inte ge mer på dessa sulor. :brynad
Min polare har samma bekymmer.

Så nu till frågan som jag hoppas någon av er i etern kan svara på, vilka slicks ska man köra på nästa säsong? (i vårt fall en fyrdagars på Gotland Ring)
Vi är inte ute efter värstingdäck som ska bytas varannat pass utan några som är snäppet bättre än compK och kan hålla hyfsat länge. (det är iallafall fyra dagar som ska köras)

Så vad säger ni rävar som prövat på lite mer "äkta" slicks? Vad bör man införskaffa?

/J

Pirelli SC2 fram, Continental Raceattack medium/endurance bak, håller ganska hyfsat beroende på tempo förstås.

Tja, vi var nere på 1.32 på Gotland ring så det gick ganska fort :)

Dock kan jag erkänna att vi hade några med på banan som fick mig att undra om jag körde i 30.

Jag får undersöka ditt förslag, tackar...

Last edited:
Jag kör Bridgestone R10. Tycker dom funkar bra. Ett bakdäck höll med lite övertalning 2,5 dagar på Gotland i tempo runt 1:32.

Har tyvärr glömt vilken hårdhet det var men har för mig att det var typ3.

Loy, finns det mer fart i dom eller "varnar" även Bridgestone vid 1:32 varv?

Vill gärna ner till 1:30 nästa år ;-)

Dunlop D212 verkar intressanta, kanske blir ett test. För lite väta blir det bridgestone s20, som även funkar bra på gatan.

Pirelli SC2 fram, Continental Raceattack medium/endurance bak, håller ganska hyfsat beroende på tempo förstås.

Årets Pirelli framdäck har hållit uselt. Många som haft problem med dom :( Men därimot nya supercorsa sc2 höll ca 200 varv för mig i 1.12-1.13 tempo på Åsen och jag vet att NR 13 körde ca 200 varv i 1.09-1.10 tempo på sina sc2or. Grymt bra däck med grymt bra fäste som räcker relativt länge :)

Årets Pirelli framdäck har hållit uselt. Många som haft problem med dom :( Men därimot nya supercorsa sc2 höll ca 200 varv för mig i 1.12-1.13 tempo på Åsen och jag vet att NR 13 körde ca 200 varv i 1.09-1.10 tempo på sina sc2or. Grymt bra däck med grymt bra fäste som räcker relativt länge :)

Jo jag vet att en del haft lite problem med Pirelli SC1 fram iår. Jag hade ett däck som gav en del problem, övriga funkade ok, kanske berodde på tillvdatum eller nåt, vet ej.

Jo jag vet att en del haft lite problem med Pirelli SC1 fram iår. Jag hade ett däck som gav en del problem, övriga funkade ok, kanske berodde på tillvdatum eller nåt, vet ej.

Jag slaktade 3 framdäck på 3 dagar och då är jag lika snabb som en snigel :fakta

Det var något grymt galet på årets framdäck

Jag behöver också hjälp!
Kör idag på SportSmart, men vill ha/behöver bättre däck till bana.
Krav är dock att de skall vara lagliga på banan. Vilka däck skall jag ha?

Loy, finns det mer fart i dom eller "varnar" även Bridgestone vid 1:32 varv?

Vill gärna ner till 1:30 nästa år ;-)

Nä, dom har nog en massa mer fart i sig. Jag har inte känt av några problem alls i alla fall. Jag tänkte köra på dom nästa år med och jag siktar på under 1:30 :tungan :tummenupp

Jag behöver också hjälp!

Lagliga på banan?

Alla däck är lagliga på banan. Men om du tänkte värre än sportsmart och fortfarande gatlagligt så är det skurna slicks som gäller. Dessa får framföras på gata men är hala något så in i helvexxx när dom är kalla alt det är blött ute.

Annars är det normala steget från sportssmart Pirelli PRO däcken alt Comp K

Dunlop D212 verkar intressanta, kanske blir ett test. För lite väta blir det bridgestone s20, som även funkar bra på gatan.

Hmm, D212. Dessa är väl mer anpassade för att även kunna ta en sväng på vanlig väg med tanke på att dom är mönstrade?
Jag är mer ute efter rena slicks, hojen är ändå kittad med racekåpor utan lysen och nummerplåt så det är släp som gäller fram och tillbaka till banan :banans

Jag behöver också hjälp!

Mönster för att köra på väg eller slicks för enbart bankörning?
Jag och polaren prövade Metzelers CompK, som nästa steg efter SportSmart är nog svårt att få för samma peng. (Dock slicks.)

Jag ska testa Pirelli Superbike Pro kommande säsong. Får se hur det blir :)

"Red Stripes", ungefär som Metzeler CompK kan jag tro. Säkert helt ok :tummens

Nä, dom har nog en massa mer fart i sig. Jag har inte känt av några problem alls i alla fall. Jag tänkte köra på dom nästa år med och jag siktar på under 1:30 :tungan :tummenupp

Värt att titta närmare på låter det som ;-)

Ok, låter som sc2or ska in på listan för undersökning...

Tack för alla förslag, nu har jag lite att surfa på när all glögg och klappinslagning får mig att vilja rymma ut tull garaget resterande jul...

Det månde vara att du tänker på D212gp racer, ett mönstrat slick emärkt för gata, som säljs hos däcknasarna. Det är inte det jag menade, utan det som är "not for highway use" enligt nedan

Jag var nog lite otydlig. D212 finns i en rad gummiblandningar

120 / 70 ZR 17 D212 GP (8743) soft

120 / 70 ZR 17 D212 GP (8813) soft/medium

120 / 70 ZR 17 D212 GP (8854) medium

120 / 70 ZR 17 D212 GP (8838) medium/hard

190 / 55 ZR 17 D212 GP (8863) Qualifier until 3 laps Qualifier

190 / 55 ZR 17 D212 GP (8827) soft up to 40° Asphalt

190 / 55 ZR 17 D212 GP (8948) medium/soft up to 30° Asphalt

190 / 55 ZR 17 D212 GP (8751) medium up to 20° Asphalt

190 / 55 ZR 17 D212 GP (8854) medium/hard up to 15° Asphalt

190 / 55 ZR 17 D212 GP (8838) hard up to 10° Asphalt

200 / 55 ZR 17 D212 GP (8863) Qualifier until 3 laps Qualifier

200 / 55 ZR 17 D212 GP (8827) soft up to 40° Asphalt

200 / 55 ZR 17 D212 GP (8948) medium/soft up to 30° Asphalt

200 / 55 ZR 17 D212 GP (8751) medium up to 20° Asphalt

200 / 55 ZR 17 D212 GP (8854) medium/hard up to 15° Asphalt

200 / 55 ZR 17 D212 GP (8838) hard up to 10° Asphalt

Välj efter temp

Last edited:
D212GP verkar inte finnas i 180 / 55 - 17 :(

Jag gillar Dunlop, har kört på Sportsmax i flera år och trivts. Så jag utesluter inte dom, om det finns i rätt dimension.

Jag hade precis samma bekymmer som dig ts i början på förra säsongen. Började också med sportsmart och sen körde jag både på compk och superbike pro. Jag tycker de var riktigt bra till en början men när jag fick upp tempot ytligare så testade jag r10 type 2, medium däck med andra ord. De var mycket bättre än compk/pro, kändes att man kunde gasa hur mycket som helst i utgången på kurvorna. Körde två bandagar och har en hel del kvar på bakdäcket. Nästa säsong ska jag testa conti slicks medium fram och soft bak för att de är väldigt billiga och har hört gott om dem. 950 spänn för ett framdäck och 1300 för ett bakdäck, om de har okej grepp och livslängt så kommer jag fortsätta köra med dem, annars så går jag tillbaka till r10 :)

Ett litet tillägg bara. När man börjar köra med racegummi så ställer det betydligt större krav på fjädringen så att se över den och se till att den är välunderhållen är en bra investering för bra varvtider och ekonomi på däckkontot.

Körde på lätt beggade Supercorsa v2 sc1 f o b i sommras. Funkar kanon på gata men dom ville ha ca 1,7-1,8 varmtryck bak för bättre slitagebild. Satsa du på sc1 f o sc2 b så är du i mål. Finns ju 180/60 som passar på din hoj

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back