Förslag på drevning, cbr600f

Andreas N.

börjar bli hojsugen igen!!!! :D
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Cbr 600f -96 ...SÅLD till fördel för snöskoter...SMART DRAG!
Tjena!

Snart dags att byta driv-paket...jag skulle behöva lite råd om vilken drevning ja ska ha på hojen om ja vill att den ska bli starkare och rappare...dock är ja inte ute efter typ stuntdrevning! Dreva ner fram, eller bak...hur många kugg bak motsvarar en kugg fram till exempel...vilket är bäst :confused:

Tacksam för alla förslag

/Andreas

Andreas N. skrev:
Tjena!

Snart dags att byta driv-paket...jag skulle behöva lite råd om vilken drevning ja ska ha på hojen om ja vill att den ska bli starkare och rappare...dock är ja inte ute efter typ stuntdrevning! Dreva ner fram, eller bak...hur många kugg bak motsvarar en kugg fram till exempel...vilket är bäst :confused:

Tacksam för alla förslag

/Andreas

Gå upp ett par-tre kuggar bak, det borde göra susen! Tänk på att kedjan måste vara lite längre än original också. Lika många länkar som du går upp i kuggar antar jag?

EDIT:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68244&highlight=drevning
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30035&highlight=stunt+drevning

.

Last edited:
Andreas N. skrev:
Tjena!

Tacksam för alla förslag

/Andreas

I allmänhet är regeln, 1 ned fram = 3 upp bak.
att byta framdrev är billigare och går fortare :tummenupp, så en kugg ned fram borde göra susen för din cbr.

Tackar tackar

Det borde väl bli en rejäl skillnad motför orginal antar ja...undra om det bli för mycket att öka med 5-6 kugg...beror väl som sagt på vad man är ute efter...vad kan detta ha för resultat på hastigheten...kommer den ligga på mycket högre varv så att det blir jobbigt att åka?

/Andreas

Jag ska dreva upp min zx 6'a två tander bak imorron så jag kan komma med en rapport på måndag hur det funkade!..

Andreas N. skrev:
Tackar tackar

Det borde väl bli en rejäl skillnad motför orginal antar ja...undra om det bli för mycket att öka med 5-6 kugg...beror väl som sagt på vad man är ute efter...vad kan detta ha för resultat på hastigheten...kommer den ligga på mycket högre varv så att det blir jobbigt att åka?

/Andreas

glöm inte bort att h-mätaren kommer att visa fel sen då du har givaren på utgående axel...
cykeldator???

Catman skrev:
glöm inte bort att h-mätaren kommer att visa fel sen då du har givaren på utgående axel...
cykeldator???

Cykeldator?...icke digital menar du?...hur mycke kan den visa fel med 3 respektive 6 kugg upp bak?...det kan ju vara bra att veta om det står någon mörkt klädd och skjutglad(med laserp alltså :)) vid vägkanten :hihi

Andreas N. skrev:
Cykeldator?...icke digital menar du?...hur mycke kan den visa fel med 3 respektive 6 kugg upp bak?...det kan ju vara bra att veta om det står någon mörkt klädd och skjutglad(med laserp alltså :)) vid vägkanten :hihi

Mätaren kommer att visa för mycket, så kör du efter den så är det lugnt.

norrlansguld skrev:
Mätaren kommer att visa för mycket, så kör du efter den så är det lugnt.

Jo, det är klart...ja får väl mäta upp den efter ingrepp...kan ju vara skönt att veta hur mycket man har till godo... :gnissla fast skillnaden borde väl inte bli enorm...kan det skilja 5-10 kilometer på 3 kugg upp bak och nånstans 10-15 kilometer på 6 kugg upp...

/Andreas

Har nu kuggat ner 1 tagg fram, och det vart kanoners...vilken skillnad...nu går den upp på slangen på 1:ans växel endast vid gas då jag tidigare måsta rycka med kopplingen...mycket nöjd....tackar för alla tips :Bugar

Andreas N. skrev:
Har nu kuggat ner 1 tagg fram, och det vart kanoners...vilken skillnad...nu går den upp på slangen på 1:ans växel endast vid gas då jag tidigare måsta rycka med kopplingen...mycket nöjd....tackar för alla tips :Bugar

Sweet! Nu vill jag också prova juh!

.

Ang. hast.mätarens extra felvisning efter omdrevning.

Lätt att räkna ut. Ökar man 2 kugg på 45 så kommer den att
visa 2/45 mer efteråt, ca 4.5 %. Istf 100 visar den nu 104.5.

1 kugg mindre fram ger 1/15 (om du hade 15 innan) mer, ca 6.7 %.

Motsv. för andra siffror.

Sen är tillkommer förstås den felvisning den hade innan....
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Ang. hast.mätarens extra felvisning efter omdrevning.

Lätt att räkna ut. Ökar man 2 kugg på 45 så kommer den att
visa 2/45 mer efteråt, ca 4.5 %. Istf 100 visar den nu 104.5.

1 kugg mindre fram ger 1/15 (om du hade 15 innan) mer, ca 6.7 %.

Motsv. för andra siffror.

Sen är tillkommer förstås den felvisning den hade innan....
/u

Okej...tackar för förklaringen :tummenupp ...man är inte så haj på att räkna ut sånt där. Men då den nu visar lite för mycket på mätarn så behöver man ju inte vara orolig för att åka för fort om man befinner sig enligt mätarn laglig hastighet då man passerar "haffa" när han har kontroll...dock så får man ju informera den eventuella nästa ägaren om detta då den egentligen gått lite mindre än vad mätaren säger...

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda