Förslag på bil under 20k

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
XT 660 X 2005
Jaha, då var dagen kommen då man måste byta bil. Min gamla trotjänare lancia y10 fire, som jag fick av polarna när jag fyllde 18 var inte så poppis hos bilprovningen...

Har du något förslag på en vettig bil under 20k?

Golf 2 liten, soppasnål?
vovlo 740, billiga reservdelar?
Saab 900 aero? Snygg :)

Last edited:
Golf är nog för liten bil, kanske en 900..

Någon som har erfarenhet av äldre saabar gärna med turbo? finns ju nästan bara långmilare när man kommer ner till början av 90-talet

Last edited:
Vill du ha en snål, billig i drift, extremt hållbar, pålitlig, tråkig bil?

Köp en av märket Toyota. Gäller bara att hitta en rostfri rackare så är det lugnt.

Lugn skrev:
BMW 535 lr 735 från -88 och framåt.

Säkert skön bil tills den dagen då motorn rasar, då kan det bli mycket dyrt.

Malmus skrev:
Jaha, då var dagen kommen då man måste byta bil. Min gamla trotjänare lancia y10 fire, som jag fick av polarna när jag fyllde 18 var inte så poppis hos bilprovningen...

Har du lagt undan mer pengar än för själva köpet av bilen ?
Tänkt mest på försäkring, skatt, slitagedelar osv....

Kanske en Toyota eller Mazda av sent 90-tal är det bästa just för dig ?
Enkla att serva, reparera, försäkra och låg skatt om du väljer en liten och lätt bil.

Malmus skrev:

Ska du skrota din bil? Isåfall så kan jag vara intresserad av att köpa den för skrotningsvärdet.... Behöver ha några småbilar till ett litet projekt men det får inte kosta för mycket...

burner skrev:
Säkert skön bil tills den dagen då motorn rasar, då kan det bli mycket dyrt.

Sitter en vanlig sexa i dom, så det är lättmekat. Men visst, har man tummen mitt i handen, så är det nog bättre med nåt japanskt, där allt kan lagas med lite silvertejp.

Lugn skrev:
Sitter en vanlig sexa i dom, så det är lättmekat. Men visst, har man tummen mitt i handen, så är det nog bättre med nåt japanskt, där allt kan lagas med lite silvertejp.

Håller med dig om BMW, mer lättmekat får man leta efter. Men grejen med japanesare är (enligt min erfarenhet) att det är löjligt tunn plåt i karosserna och ska du greja i motorrummet så krävs det vaselin och skohorn för att komma åt grejorna.

Limstift skrev:
Håller med dig om BMW, mer lättmekat får man leta efter. Men grejen med japanesare är (enligt min erfarenhet) att det är löjligt tunn plåt i karosserna och ska du greja i motorrummet så krävs det vaselin och skohorn för att komma åt grejorna.

Teleskopmagnet med spegel blir ens bästa vän när det kommer till japsbilar :)

M.G.F skrev:
En riktigt bra bil under 20 k? Kolla på BMW E30/E34, Volvo 7/9-serien. BMW är lite dyrare i försäkringar än Volvo men däremot brukar Volvo ligga högre i bensin. Reservdelar är givetvis billigare till Volvo men det behöver inte bli någon megastor skillnad. Se bara upp med pissiga importbilar på BMW. Annars kan du säkert få tag på 91-93:or för runt 20k. :tummenupp

Jäpp helt rätt, jag började med en E30, gick över till Volvo 740 men nu är jag tillbaka i E30-träsket igen....faaaan va gött det är! Äntligen en riktig bil igen :tummenupp

Limstift skrev:
Jäpp helt rätt, jag började med en E30, gick över till Volvo 740 men nu är jag tillbaka i E30-träsket igen....faaaan va gött det är! Äntligen en riktig bil igen :tummenupp

Jag köpte en importerad E30 med kamkedja. Coupé från 88 med typ 19200 mil på mätaren. Så jävla skön den var och köra och äga. Billig i drift, skatt och hyffsad i försäkring. Men väghållning och teknik var ju helt fantastiskt! Jag fick en anmärkning på besiktningen och det var projektorlyset fram vänster. Då hade jag ändå kört 1500 mil utan att göra ett enda dugg på bilen. Sjukt härlig bil som sagt! Synd bara att tygsätena slits så fort.

Belfrage skrev:
Volvo 340... så har du 17 000 att hotta upp den för! :tuttar

"Att stajla en volvo är som att sminka en gris" heter det.
Jag köpte mig en 900 Aero (T16-motorn) så sent som igår.
Härligt mullrande avgassystem, smått skruvad, högljudd avlastningsventil.
Och tillåt mig säga SATAN I GATAN vad den går. Spinner loss på tre första växlarna vid endast gaspådrag. Jag får gåshud när jag kör den, och så ska man väl tillägga att jag är 19 år gammal, innan nån kommer och tycker att man är omogen ;)

Ingen passande bil ifall man vill vara anonym. ALLA kollar på en, utom pensionärerna möjligtvis. Klart underskattad bil.
Original är den ju tamare i både prestanda och utseende men piskar många bilar ändå.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...