Förslag på äventyrshoj

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Går i tankarna att införskaffa en äventyrshoj. Har en fireblade idag men vill inte tappa allt för mycket hästar i jämförelse. Vet att det inte går att ställa dom mot varandra och förvänta sig att det skall vara samma resultat men jag har kikat lite på BMW 1200 GS (tror jag den heter) men det känns lite väl mycket pengar att satas på något som man kanske inte kommer utnyttja fullt ut. Så min undran, behöver man en 1000cc + för att det skall finnas lite kräm eller räcker en 600cc? Ni får gärna komma med tips på hojar som är i stuk med BMW:n eller om ni har tips på andra som kan vara roligare/bättre? Vet att en äventyrare har helt andra egenskaper men jag vill fortfarande kunna vrida på och få ett smile på läpparna, antingen av ljudet eller av suset från fartvinden! :kär
 
Beror väl helt på var du tänker köra. Är det ren landsvägshoj du ska ha eller vill du ut i spenaten också?
Testa en ktm 950/990 adventure eller superenduro! Klarar allt och lite till. Har kört min i allt från surhål på endurobanor och crossbanor till motorvägstouring.
 
Ja, har kollat på superduke också =) Men 950 var inte helt fel den! Vet du om utbudet med packväskor (långturer) är stort eller kostar det fläsk att köpa till?
 
Då du använder termen "äventyrshoj" så tar jag för givet att det är en grusspruta du är ute efter. (Äventyr kan ej upplevas på asfalt.) Grusmaskiner behöver inte sååå många kusar i stallet. Till skillnad mot asfaltsmaskiner så spelar det inte så där enormt stor roll om du har 60 eller 120 pollar i flocken. Du spinner bara när du drar på för fullt oavsett. Sen är ingen äventyrsmoppe kul att köra med i 160 km/h heller för den delen.

Varför inte börja ditt äventyrsliv på en africa twin?
 
Ett alternativ till en 1200 GS tycker jag är Suzuki DL 1000 V-Strom.
Väldigt prisvärd hoj med i mitt tycke bra klipp i maskin och med ett härligt ljud.
Men man bör nog hålla sig på asfalterade vägar eller iaf. bra grusvägar. :)
 
Jag har ägt en massa motorcyklar, jag har testat en otrolig mängd. Men äventyrshoj är det perfekta för mig och då håller jag absolut med G-man, hästkrafter har inte så stor betydelse.
Africa Twin är en otroligt bra maskin att köra på, du kan fara på de flesta ställen och ha RIKTIGT roligt på grus! Går ej att jämföra med att köra på asfalt.

Testa en Africa Twin på gruset :banana
 
Bmw F650 Funduro tycker jag är en kompetent äventyrsmaskin, mycket pålitlig :tummenupp
 
Håller med Bojje, nya KTM 1190 verkar ruggigt rolig. Ska själv provköra den. Jag har en Tiger 800 XC idag och är lite sugen på att byta upp mig ett par hästkrafter =)
 
Jag är lite väl lite jävig men Multistrada 1200 är najs, mer asfalt än offroad men ändå helt ok offroad, jag valde den för jag ändå hatar att tvätta hojen och helst undviker riktigt grisiga vägar.
Sen går den som f-n när man vill och du sitter bekvämt bakom rutan, 160-170km/h i långa sträckor är inga som helst problem.
Är man även lite datorkunnig och inte är rädd för att pilla i elektroniken finns det Cruise Control att köpa till den numera.
 
Har ägt en Transalp samt testkört KTM 690 Enduro, KTM 990 Adventure, Tiger 800 och Tiger 1200 Explorer.

Adventuer och Explorer är stora kraftfulla maskiner att åka långt på och där man både kan marscha högt tempo på Autobahn och sen ge sig ut på en grusväg. Nu har jag inte kört varken BMW'n eller Multistradan men av dem 2 stora jag har kört skulle jag välja Explorern men annars tycker jag de är för stora och klumpiga hojar.

Skulle jag välja ett lättare men kraftfullare alternativ till TransAlpen idag så skulle jag välja Tiger 800 XC. En bekväm hoj som inte skämmer för sig på dåliga grusvägar eller t.o.m. traktorvägar men vill man även ta sig runt på kraftledningsgator och stigar så är 690 Enduro ett bättre val men inte alls lika bekväm om man vill åka lite längre.

Men det är i.o.f.s. mina preferenser och de kanske inte överensstämmer med dina.

Triumph kommer till Stockholm 9 & 10 maj med sin demo-trailer så du kan i.a.f. provköra några av alternativen. För tid och plats kolla länken.
http://www.triumphmotorcycles.se/triumphs-v%C3%A4rld/14886
 
Jag gillar vidden av tolkningar av vad en "äventyrshoj" är i den här tråden :D
 
Vilken prisklass tänkte du dig ?

Jag har haft löjligt kul på min gamla DR 750. Testade samtididigt triumphs versioner av grushojar, både lilla och stora, men tyckte faktiskt att DRen kändes mer grusvänlig. Visst, DRen var inte jättekul över 140, men beror på vad du vill använda den till.

I budgetsegmentet, 10 - 15 000 skulle jag kolla in

Suzuki DR 750 / 800
Suzuki DR 650 RS
Honda NX 650 Dominator
Honda Africa Twin
Yamaha XTZ 750

Ska du kika i högre prisklass så finnes
Suzuki V-Strom både lilla och stora modellen
KTM Adventure både lilla och stora modellen
BMW GS 1200 / 1150 / 800 / 650, jag är själv riktigt sugen på 800 som vettig kompromiss
Yamaha Super Tenere XT1200Z
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top