Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Visst är de försäkrade i den mån att utövarna personligen får ersättning vid skada av ett försäkringsbolag, men själva sjukvården står alla skattebetalare för. Det dimper liksom inte ner en räkning på Folksams kontor från lasarettet för x antal timmar vård...
I samband med att jag skrev på en protestlista mot bensinpriset så sa han som höll i namninsamlingen (ingen bra källa, jag vet) att Sveriges trafikanter blir överbeskattade med 47 MILJARDER per år, alltså pengar som inte används till någonting som är trafikrelaterat. Borde inte dom pengarna mer än väl täcka upp statens kostnader för trafikskadade?
hur svårt ska det vara:
- Korpidrotterna och de övriga stora motionsidrotter för ungdommar och barn betalar igen sig många gånger om man ser till de stora hälsovinster som uppnås i.o.m att så otroligt många aktiveras.
Ett par avslita korsband och söndertrasade minisker är småpotatis om man jämför med vad samhället skulle få betala om alla dessa HUNDRATUSENTALS idrottsutövare plötsligt la träningskläderna på hyllan och blev åderförkallade tjockisar.
Fotboll, innebandy, ishockey, basket o.s.v. samt all korpidrott och annan motionsidrott medför enorma hälsovinster som besparar oss en djävla massa sjukvårdskostnader för tjockisar med hjärt och kärlproblem eller diabetes...
Det verkar som att ingen har noterat detta i denna tråd.
SH brukar ju alltid spy galla över alla "bidragsparasiter" som finns, varför då hyckla och sura som ett barn i sandlådan när de överväger att låta oss betala för kalaset själva?

Inta bara hojåkare som spyr galla över det nya förslaget.
Även stora delar av svenskt näringsliv kritiserar.
Företagarna anser det vara en dubbelbeskattning.
http://di.se/Index/Nyheter/2007/02/07/220496.htm?src=xlink
![]()
Nu drabbar det väl inte bara "sporthojsförare" utan alla med MC. Tyvärr mest unga och de med högre andel plast än krom på sin cykel.
Redan idag är det dyrt att försäkra dessa.
Orättvis fördelning för en växande folkrörelse?
de skulle svara dig: MEH de har ju höjt priset på cigg förbövelen!Vi högriskare kan väl betala vår egna vårdkostnader om andra högriskgrupper också gör det. Jag tänker i första hand på rökare som är en stor last för sjukvården. De dör inte i några tiotal / år. De dör i tusental. Det är en mycket större kostnad för samhället. När ska de börja bära sin kostnad?
(Man ska kasta sten i glashus)![]()
Inta bara hojåkare som spyr galla över det nya förslaget.
Även stora delar av svenskt näringsliv kritiserar.
Företagarna anser det vara en dubbelbeskattning.
http://di.se/Index/Nyheter/2007/02/07/220496.htm?src=xlink
![]()
Ja, de tdrabbar de med hög riskprofil - hur kan man få det till något orättvist?![]()
MC har noll samhällsnytta, att bilismen drabbas är mer märkligt.
Så klart vill inte jag betala den här skatten heller, men det är för att jag är snål - jag försöker inte gömma mig bakom ideologiska skäl.
Ja, de tdrabbar de med hög riskprofil - hur kan man få det till något orättvist?![]()
MC har noll samhällsnytta, att bilismen drabbas är mer märkligt.
Så klart vill inte jag betala den här skatten heller, men det är för att jag är snål - jag försöker inte gömma mig bakom ideologiska skäl.
Den som sår för högsk kostnader är feta personer, iom hjärt kärl sjukdommar
högre skatt på alla med för högt BMI?
alla skall väl stå för sina egna kostnader?
Om inte jag är ute och seglar så borde ju Mc åkning vara ganska kaloriförbrännande med tanke på G-krafterna, vindmotståndet och den faktiska fysiska ansträngningen för att hålla hojen på backen.För sakens skulle så skulle vi på sporthoj kunna utveckla ett system för att skatta innebandyspelare. Just innebandyn är en stor bov i form av skador. Kanske kunde man höja priset på innebandyklubbor eller bollar?
![]()
![]()
Om inte jag är ute och seglar så borde ju Mc åkning vara ganska kaloriförbrännande med tanke på G-krafterna, vindmotståndet och den faktiska fysiska ansträngningen för att hålla hojen på backen.
Då kunde vi ju bekosta staten för all form av banåkning och kalla det hälsofrämjande. Elelr varför inte sänka försäkringskostnade för turbomatade streetfighters? De måste ju ge enormt med träning? Motverkar säkert deprission också. Jag blir i alla fall både trött och glad av att åka hoj.
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |