Förslag om trafikförsäkring slaktas

Skatten på bensin ska även den betala vägunderhåll.. Vart tar de pengarna vägen?

Visst är de försäkrade i den mån att utövarna personligen får ersättning vid skada av ett försäkringsbolag, men själva sjukvården står alla skattebetalare för. Det dimper liksom inte ner en räkning på Folksams kontor från lasarettet för x antal timmar vård...

Fel av mig alltså.

I samband med att jag skrev på en protestlista mot bensinpriset så sa han som höll i namninsamlingen (ingen bra källa, jag vet) att Sveriges trafikanter blir överbeskattade med 47 MILJARDER per år, alltså pengar som inte används till någonting som är trafikrelaterat. Borde inte dom pengarna mer än väl täcka upp statens kostnader för trafikskadade?

Det verkar som att ingen har noterat detta i denna tråd.

hur svårt ska det vara:
- Korpidrotterna och de övriga stora motionsidrotter för ungdommar och barn betalar igen sig många gånger om man ser till de stora hälsovinster som uppnås i.o.m att så otroligt många aktiveras.

Ett par avslita korsband och söndertrasade minisker är småpotatis om man jämför med vad samhället skulle få betala om alla dessa HUNDRATUSENTALS idrottsutövare plötsligt la träningskläderna på hyllan och blev åderförkallade tjockisar.

Fotboll, innebandy, ishockey, basket o.s.v. samt all korpidrott och annan motionsidrott medför enorma hälsovinster som besparar oss en djävla massa sjukvårdskostnader för tjockisar med hjärt och kärlproblem eller diabetes...

Lugn i gasen, sa aldrig att idrott var dåligt på något sätt... bara att om de skadas så är det samhället som betalar vården.

Håller med dig till 100%, förutom i den delen jag klippte ut...

Det verkar som att ingen har noterat detta i denna tråd.

Jodå, var någon insatt gubbe i nyheterna som för några månader sen sa samma sak. Skatterna på bensin och fordon har redan höjts förr med motiveringen att trafikanterna ska betala sina egna kostnader. Nu gör de samma sak igen alltså, dubbelbeskattning utan dess like... heja heja.

Last edited:

SH brukar ju alltid spy galla över alla "bidragsparasiter" som finns, varför då hyckla och sura som ett barn i sandlådan när de överväger att låta oss betala för kalaset själva?

Kanske för att det betraktades som "skatteåtebäring tidigare", och nu får man bara betala.

Men visst, jag håller helt med dig. Man får njuta av den tid det varit subventionerat att åka hoj.

Därtill skulle jag välkomna en rättvis platt skatt på 30% av min lönekostnad (dvs min lön + arbetsgivaravgifter, eftersom det också är min lön) som medför att jag lättar kan finansiera mitt eget dyra nöje.

/Olzki

Betalar gärna samhället vad det kostar för att jag skall få åka hoj även om det innebär att det blir dyrare, men varför man som ensamstående singel utan barn etc etc behöva betala genom skatter för folk som har barn som behöver dagis och skola och allt vad det innebär, för folk med osunda levnadsvanor som skaffar sig sjukdommar, för dom som aldrig har haft nåt vettigt jobb och inte har några planer på att skaffa det, etc etc!
Listan kan nog göras lång här!
Antingen så kör man det fullt ut att allt skall finansiera sig själv eller så delar man på det!
Inget därimellan funkar tycker jag!
Varför skall bara några grupper drabbas och andra inte?:va

men grabbar !!!

Moderaterna har ju lovat att man får hela 1000kr mera i månaden att leva på... ha ha ha ha ha ha ha ha

undra hur många stackare som föll för det löftet..... dom glömde visst att nämna att utgifterna ökade men betydligt mera.....

ta bort skatterna på bensin om det är så att vi ska få betala så förbannat mycket för att få använda våra älskade fordon...

Idrott är kanonbra !!
Men det är även en hel del skador som uppstår, skador som kostar många miljoner per år...
Skit samma om dom är försäkrade eller inte, det kostar iallafall pengar oavsett om det är försäkringsbolag eller staten som betalar så är det pengar som ska kastas in i skålen...

Glömde bara en detalj..... De flesta försäkringsbolagen är redan klara med upphandling och vissa även av genomförande av systemanpassningar för denna ökade kostnad.... så det är nog väldigt troligt att det denna gång blir allvar av denna djävulska plan som kommer kosta plenty....

Dock går det rykten om att 2st stora försäkringsbolag tillsammans skrivit någon form av rapport som påvisar vilka konsikvenser denna drastiska ökning innebär i verkligheten... så det finns väll hopp.....

Last edited:
Nu drabbar det väl inte bara "sporthojsförare" utan alla med MC. Tyvärr mest unga och de med högre andel plast än krom på sin cykel.
Redan idag är det dyrt att försäkra dessa.

Orättvis fördelning för en växande folkrörelse?

Ja, de tdrabbar de med hög riskprofil - hur kan man få det till något orättvist? :confused:
MC har noll samhällsnytta, att bilismen drabbas är mer märkligt.
Så klart vill inte jag betala den här skatten heller, men det är för att jag är snål - jag försöker inte gömma mig bakom ideologiska skäl.

Vi högriskare kan väl betala vår egna vårdkostnader om andra högriskgrupper också gör det. Jag tänker i första hand på rökare som är en stor last för sjukvården. De dör inte i några tiotal / år. De dör i tusental. Det är en mycket större kostnad för samhället. När ska de börja bära sin kostnad?
(Man ska kasta sten i glashus) :-)

Vi högriskare kan väl betala vår egna vårdkostnader om andra högriskgrupper också gör det. Jag tänker i första hand på rökare som är en stor last för sjukvården. De dör inte i några tiotal / år. De dör i tusental. Det är en mycket större kostnad för samhället. När ska de börja bära sin kostnad?
(Man ska kasta sten i glashus) :-)
de skulle svara dig: MEH de har ju höjt priset på cigg förbövelen!

Well, jag vet inte hur många av er som läser den eminenta tidningen "riksdag och departement".. men i senaste numret av den finns försäkringsförbundets (alltså paraplyorganiastionen för alla försäkringsbolag) kommentarer om det nya förslaget, och de menar att inriktingen är god, men genomförandet dumt.

sålänge arbetsgivaravgiften inte sänks i motsvarande omfattning (dvs. 3,9miljarder) innebär beskattningen av Tf bara bekymmer säger man. det posetiva menar man är att överförsäkringen i sverige, alltså att alla har allting helförsäkrat skulle kunna minska.. på så vis skulle det bli biligare för konsumenten..

Ja, de tdrabbar de med hög riskprofil - hur kan man få det till något orättvist? :confused:
Så klart vill inte jag betala den här skatten heller, men det är för att jag är snål - jag försöker inte gömma mig bakom ideologiska skäl.

Noll samhällsnytta...
Nyttan med det här samhället är väl att vi tillsammans ska ha det så bra som möjligt!? Eller har de lyckats lura dig med att meningen med livet tar slut när du lämnar jobbet?
Herregud, låt oss förbjuda allt som är både onyttigt och kul, så får du se hur länge det här samhället överlever!

Och bilism kontra motorcyklism - det är ju båda fråga om transporter, enda skillnaden är egentligen lastvolym. Alltså kan varje argument du krystar fram för bilar på motorcyklars bekostnad vändas mot bilarna i jämförelsen med bussar.
Eller tror du att det inte finns bilister som åker bara på kul, och har sin bil som hobby :rolleyes:

Så du tycker det är vettigare att transportera ett styck arsle med 1500kg bil o fyra däck i backen som sliter (och förorenar) dessutom blir det mer trängsel i trafiken med följdeffekter.

Eller är det kanske liiiite mer samhällsnytta att transportera ett styck arsle med 220 kg hoj o 2 däck i backen?

+ att en bil i 9 fall av 10 drar mer bensin.

Ideologiska skäl är bland annat:
1. Vi betalar fordonsskatt en gång per år per fordon.
2. Vi betalar En stor summa skatt på bensin, för varje liter vi tankar
(3. Vi betalar (arbetsgivareavgifter) inkomstskatt på varje krona vi tjänar.)
(4. Vi betalar moms för varenda jävla pryl vi köper.)

Vart tar de fordonsrelaterade skattepengarna vägen? Borde inte det överskottet räcka till?!

Ska de vara så? va? va? VA?!

Ps. Jag tror nog att du är mer saker än snål ;)

Den som sår för högsk kostnader är feta personer, iom hjärt kärl sjukdommar
högre skatt på alla med för högt BMI?
alla skall väl stå för sina egna kostnader?

:rofl :rofl :rofl Om inte jag är ute och seglar så borde ju Mc åkning vara ganska kaloriförbrännande med tanke på G-krafterna, vindmotståndet och den faktiska fysiska ansträngningen för att hålla hojen på backen.
Då kunde vi ju bekosta staten för all form av banåkning och kalla det hälsofrämjande. Elelr varför inte sänka försäkringskostnade för turbomatade streetfighters? De måste ju ge enormt med träning? Motverkar säkert deprission också. Jag blir i alla fall både trött och glad av att åka hoj.

:rofl :rofl :rofl Om inte jag är ute och seglar så borde ju Mc åkning vara ganska kaloriförbrännande med tanke på G-krafterna, vindmotståndet och den faktiska fysiska ansträngningen för att hålla hojen på backen.
Då kunde vi ju bekosta staten för all form av banåkning och kalla det hälsofrämjande. Elelr varför inte sänka försäkringskostnade för turbomatade streetfighters? De måste ju ge enormt med träning? Motverkar säkert deprission också. Jag blir i alla fall både trött och glad av att åka hoj.

sant, depression kostar fan tokmycket
det apoteket säljer mest av är idag inte ipren eller alvedon utan antidepressiva medel, lär vara tokdyrt för samhället.
När man kör hoj är man lycklig och behöver inte dessa subventionerade pillerna....
slutsats: hojåkare borde fan ha betalt

*/ ?>
Back