Förslag om nya miljözoner i tätort

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Saxat från https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-miljozoner-kan-ge-renare-luft-i-staderna/

Nya miljözoner kan ge renare luft i städerna

Dagens bestämmelser om miljözoner kan utökas till att även gälla personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i tätorter.

Trafik med tunga fordon som inte uppfyller särskilda utsläppskrav kan i dag begränsas i miljözoner. Transportstyrelsen har utrett hur personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska kunna inkluderas i bestämmelserna. Myndigheten föreslår två nya miljözoner, klass 2 och klass 3.

  • Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
  • Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.
Transportstyrelsen har gjort en fallstudie för att få en bild av konsekvenserna om miljözoner införs i Stockholms kommun.

– Vi ser att kostnaderna för enskilda och företag kan bli mycket stora, beroende på storleken på miljözonerna och i vilken takt bestämmelserna införs, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Miljözon klass 2 förväntas bidra till förbättrad luftkvalitet fram till 2030. Efter 2035 kommer miljözon klass 2 att vara relativt verkningslös eftersom den svenska fordonsflottan då till stor del uppfyller kraven för zonen.

Miljözon klass 3 beräknas däremot bidra med en tystare och renare luft i stadsmiljön under längre tid.

Kommunerna ska även i fortsättningen reglera om var och när bestämmelserna om miljözoner ska gälla. Transportstyrelsen föreslår också att polisen ska övervaka att bestämmelserna efterlevs. Nya vägmärken ska bidra till kännedom om reglerna.

Utredningen är lämnad till näringsdepartementet.

Redovisning

Ta del av Transportstyrelsens redovisning av regeringsuppdraget om miljözoner för lätta fordon.
 
Last edited:
Nu påverkas motorcyklar inte i detta första läge (enligt nedan citat) utan i huvudsak är det äldre bilar som inte uppfyller EURO-nivåerna som blir drabbade. Men tittar man på MC-sidan så blev EURO 4 standard för motorcyklar först i år. Och med tanke på att detta bara är ett förslag och det finns de som ville inkludera alla fordon så är inte risken att motorcyklar kan inkluderas helt över än.

Vad det gäller möjligheten att inkludera motorcyklar eller mopeder inom miljözonen bedömer vi att det inte är motiverat att inkludera dessa i miljözon klass 2. Orsaken är att fordonen förkommer oftast endast på sommarhalvåret och den miljöklassning som förekommer för dessa fordon är senare i utvecklingen i förhållande till den som råder för bilar. Nästan alla motorcyklar som tagits i bruk för förstagången i Sverige från och med 2009 till och med 2015 hade ingen euroklassning registrerad i vägtrafikregistret. Detta medför att om motorcyklar och mopeder skulle inkluderas i bestämmelserna om miljözonen kommer det i praktiken att medföra ett förbud för fordonen.
 
Last edited:
I Klass 3 områden omfattas dock motorcyklar. Och enbart emissionsfria lätta fordon får färdas där. Vilket i princip innebär att bara elmotorcyklar får köras dessa områden. Men klass 3 lär bli begränsade områden. Till en början.

Vi har utökat de typer av lätta fordon som omfattas av dessa bestämmelser jämfört med de fordon som skulle omfattas enligt uppdraget. De fordonstyper som vi föreslår ska tilläggas är motorcyklar och mopeder klass I. Detta beror på att vi anser att om miljözon klass 3 ska vara en just tyst och emissionsfri zon behöver dessa fordon också omfattas. Vi anser också att dessa fordon bör omfattas för att inte urholka bestämmelserna om miljözon klass 3. Ingen av de som medverkat under samrådet hade några negativa synpunkter på att dessa fordon omfattas.

Miljözon klass 3 premierar vissa tysta och emissionsfria motorfordon. Sådana områden kan naturligen inte vara allt för stora, för att inte i praktiken innebära oproportionerliga inskränkningar i den fria rörligheten av varor, i det här fallet vissa fordon.
 
Hah, called it!
Sa att de skulle komma på något sånt är dumt för flera år sedan. De kommer definitivt att döda innerstäderna. :D Ah well...
 
I Zermatt så är det bara tillåtet med elfordon i stan.
Tur att man bygger 8 nya bilfiler mellan gamla stan och södermalm vid slussen, det är nog miljötänkande :huvet
 
Norrlänningar sitter i stugan och slår sig för bröstet med hembränt på bordet och bössan i hand.
Tjockhult är ett jävla ställe för självupptagna skitstövlar.

Men, det går bra att komma hit och jobba.
Finns ju knappt några riktiga stockholmare kvar, bara norrlänningar med en illusion att man måste ha en frän attityd för att överleva i storstan.

Nä, kom ner på jorden och kramas istället för att spotta snus på trottoarer och fråga rumänska tiggare var sveavägen ligger.
 
Norrlänningar sitter i stugan och slår sig för bröstet med hembränt på bordet och bössan i hand.
Tjockhult är ett jävla ställe för självupptagna skitstövlar.

Men, det går bra att komma hit och jobba.
Finns ju knappt några riktiga stockholmare kvar, bara norrlänningar med en illusion att man måste ha en frän attityd för att överleva i storstan.

Nä, kom ner på jorden och kramas istället för att spotta snus på trottoarer och fråga rumänska tiggare var sveavägen ligger.

#jagärintebitter
;-)
 
Det ingen jävla rondell vid slussen.
Hela jävla Kiruna skall Inte flytta, bara några delar av tätorten :fakta

Det bor ca 18 000 människor i kommunen. 1/3 bor i tätorten Kiruna, ca 6000 personer
I Storstockholm bor det ca 2000000 personer självklart påverkas mycket fler personer i Stockholm av slussen än några bostäder och hus som flyttas i Kiruna.
Grattis Kiruna och Norrland, äntligen skapas lite arbetstillfällen där ....:tummenupp

Gud vad synd det är om de stackars Norrlänningarna (igen)....
 
Skummade igenom rapporten och noterade att veteranfordon inte skulle omfattas av miljözonerna, bra då ska jag alltid åka på min rykande gamla Vespa i miljözonerna lagligt när/om detta nu införs :huvet
 
Norrlänningar sitter i stugan och slår sig för bröstet med hembränt på bordet och bössan i hand.
Tjockhult är ett jävla ställe för självupptagna skitstövlar.

Men, det går bra att komma hit och jobba.
Finns ju knappt några riktiga stockholmare kvar, bara norrlänningar med en illusion att man måste ha en frän attityd för att överleva i storstan.

Nä, kom ner på jorden och kramas istället för att spotta snus på trottoarer och fråga rumänska tiggare var sveavägen ligger.

Mensvärk nu igen........:hihi
 
Det ingen jävla rondell vid slussen.
Hela jävla Kiruna skall Inte flytta, bara några delar av tätorten :fakta

Det bor ca 18 000 människor i kommunen. 1/3 bor i tätorten Kiruna, ca 6000 personer
I Storstockholm bor det ca 2000000 personer självklart påverkas mycket fler personer i Stockholm av slussen än några bostäder och hus som flyttas i Kiruna.
Grattis Kiruna och Norrland, äntligen skapas lite arbetstillfällen där ....:tummenupp

Gud vad synd det är om de stackars Norrlänningarna (igen)....
Varför jämför du Kiruna tätort med Storstockholm?
Hur många bor i Slussenområdet?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top