Förskottsbetala delar när man beställer från Suzuki MC-firma????

Vad menar du egentligen? Är det bara dig de kräver på förskott? Du skrev ju "Han säger att ALLA gör så fr.o.m. 2008." Ljög han när han sa så eller krävde du särbehandling? Var det så att han kände dig sen tidigare och visste vad du går för?

:D
Handlarn menade att ALLA FIRMOR gör så här fr.o.m. 2008, vilket jag starkt betvivlar, detta kommer att undersökas.

och nä vi har aldrig gjort affärer med varann förut och inte lär det bli heller, jag har redan meddelat honom om min åsikt, att jag känner mig kränkt och ledsen p.g.a att han mellan raderna antyder att jag är en opålitlig individ genom att kräva förskottsbetalning och att det därmed inte kommer på tal att göra några affärer med honom. Jag har också meddelat honom om att jag kommer att ta med mig detta fall som ett dåligt exempel från en av de leverantörer som finns i mitt närområde.
That's it. Han får göra som han vill, det finns andra som är mer fokuserade på att få mig som trogen kund. Jag tänker inte vara med och betala hans brister i affärsmässighet och framgångsrikt företagande.

Och jag tror att du kan gissa vad jag får för åsikter om hur du bedriver din buissness. Av dig har jag inte ens beställt något och du behandlar mig som skit i det största offentlighetens rum som finns i Sverige gällande motorcykelintresse. Jag jobbar inte i reklambranchen men jag skulle nog ändå gissa att det finns en och annan som kommer att dra sig för att göra affärer med dig efter dessa sanslösa uttalanden som du svängt dig med i detta forum.
Korkat? ja vad vet jag? jag är ju bara en gnällig lipsill :gråta

Handlarn menade att ALLA FIRMOR gör så här fr.o.m. 2008, vilket jag starkt betvivlar, detta kommer att undersökas.

Jag jobbar inte i reklambranchen men jag skulle nog ändå gissa att det finns en och annan som kommer att dra sig för att göra affärer med dig efter dessa sanslösa uttalanden som du svängt dig med i detta forum.
Korkat? ja vad vet jag? jag är ju bara en gnällig lipsill :gråta
Gillar man inte villkoren så går man till nån annan. Det gäller alltid. Ok? :)

[QUOTE='[PlastRaket]...har redan meddelat honom om min åsikt, att jag känner mig kränkt och ledsen p.g.a att han mellan raderna antyder att jag är en opålitlig individ...

Av dig har jag inte ens beställt något och du behandlar mig som skit...

ja vad vet jag? jag är ju bara en gnällig lipsill :gråta[/QUOTE]Alla är så dumma mot stackars dig :pannkyss

Last edited:
Gillar man inte villkoren så går man till nån annan. Det gäller alltid. Ok? :)

Alla är så dumma mot stackars dig :pannkyss

Jag klarar mig nog ska du se, dom flesta, som inte har egen business som går knackigt för att dom är oförskämda mot sina kunder, håller med mig. :fatta
jag hade ingen aning om att jag kunde trampa på så många tår fast jag inledningsvis riktade befogad och saklig kritik mot en enskild firma. Gör det mycket ont?:arsele Skaffa stålhätta då.

Går det allmänt dåligt i branchen?
Är hojåkare i större uträckning än andra opålitliga?
Var ligger Schweiz och varför?
Hur ser jultomten ut utan skägg?
Hur gör man spagetti?
Dessa och andra frågor vill jag ogärna att du besvarar.

jag hade ingen aning om att jag kunde trampa på så många tår fast jag inledningsvis riktade befogad och saklig kritik mot en enskild firma.
Du kallade en person för pucko för att han ville att du skulle betala ett förskott på en beställningsvara. Det var från början bara det jag tyckte var dumt i ditt inlägg. Det har du tagit bort.

Låt mig bara ge dig ett gott råd i all välmening. Om man är så känslig att man tolkar ett krav på förskott på en beställningsvara som en personlig förolämpning så skall man inte springa runt och kalla folk för puckon. Det är nämligen så att arga katter får rivet skinn :)

Får se om även en annan blir påhoppad när man slänger in ett inlägg här.
Jag förstår [PlastRaket], Skulle känna mig precis som honom om någon sa till mig att han vill ha förskottsbetalning på en vara för att beställa hem den.
Nu har jag som tur var inte stött på det problemet ännu, Viste inte ens att det existerade. Men när man läser här att det finns handlare som begär förskottsbetalning, och att det blir allt vanligare så kommer jag att vara förberedd då den dagen kommer, Och jag vet var jag ska göra, Vända på klacken och söka mig till en som vill ha mig som kund.

Verkar faktiskt som att det är ett system som många infört, såg senast idag en lapp på disken hos en MC-butik där det stod att de numera tar halva kostnaden i förskott på beställningar.

Dock vet jag inte om det är så mycket att brusa upp över, när det finns krig och prostatacancer och mjölkpaket som är förjävla svåra att få upp. Hellre på det viset än att handlaren går omkull så jag inte kan gå runt och sprida mitt finfina DNA över -08:or (nej, jag menar faktiskt inte att jag brukar gå runt och runka på stockholmare).

/perris

Last edited:
Fler och fler nätbutiker tar förskott på beställningar. Och jag förstår dem...För varje produkt de får tillbaks måste de sälja 3 för att få tillbaks det värdet av att den blir kvar i lager. Dessutom oftast betala frakt till och från idioten som inte hämtade ut. Dvs back säg 300 kr och en extra lagervara på hyllan som kanske inte blir såld detta decenniet.

Och jag tycker inte det är konstigt att betala i förskott. Man har ju rätt att häva köpet om de inte håller leveranstiden och få pengarna tillbaks. Och skulle man ändå handlat i butik så har man pengarna cash....Oftast är det så att de som inte vill betala i förskott har inte pengarna heller....Och i slutet på månaden när grejerna kommer så har lönen gått till annat (=strulig ekonomi)och de struntar i att hämta ut...Så nu sker en naturlig gallring direkt...Oseriösa sållas bort=Firmorna går bättre=Lägre priser för oss som kan betala kontant och göra rätt för oss :)

Det är nämligen så att arga katter får rivet skinn :)

Kan du inte ge dig?
Jag tycker att det börjar bli en jäkla otrevlig ton från din sida.
Antyder att man ska åka på stryk om man inte håller med om att du har rätt och jag fel?
Säga att du tycker att jag är dum ihuvet som inte tycker som du är okej men att komma med förtäckta hot om våld är det inte. Finns det ingen moderator som kan stoppa det här eländet?

Om man är så känslig att man tolkar ett krav på förskott på en beställningsvara som en personlig förolämpning så skall man inte springa runt och kalla folk för puckon.

Du har helt rätt Bingo. Storm i ett vattenglas, verkligen.

Dessutom, om du som beställer _ska_ ha varan som handlaren beställer åt dig, vart ligger problemet i att förskottsbetala eller ge handpenning? Annars borde man kunna skriva ett köpekontrakt ganska enkelt med betalning vid leverans av varan ist. Hämtas varan ej ut => kronofogden om kund ej nås (extremfall misstänker jag). Detta ger en säkerhet för både handlare och kund, juridiskt sett iaf.

Är man så korkad att man beställer hem saker för tusentals kronor och sen inte hämtar ut prylarna så får man skylla sig själv!

Kan du inte ge dig?
Antyder att man ska åka på stryk om man inte håller med om att du har rätt och jag fel?
Säga att du tycker att jag är dum ihuvet som inte tycker som du är okej men att komma med förtäckta hot om våld är det inte. Finns det ingen moderator som kan stoppa det här eländet?

Du sätter ju ord i munnen på honom. Läs om, läs rätt. När du kritiserar handlare på Sveriges största MC-forum är det ok, men när du får mothugg så är det bara synd om dig? Jo.

Last edited:
Kan du inte ge dig?
Driver du med mig :confused:

:D

och nä vi har aldrig gjort affärer med varann förut och inte lär det bli heller, jag har redan meddelat honom om min åsikt, att jag känner mig kränkt och ledsen p.g.a att han mellan raderna antyder att jag är en opålitlig individ genom att kräva förskottsbetalning och att det därmed inte kommer på tal att göra några affärer med honom.

Är man såhär känslig i Oskarshamn? På riktigt? :va

Jag har handlat hos de flesta stora handlare i Skåne och där får man betala förskott på beställningsvaror. Var ligger problemet? Jag betalar hellre förskott än att betalar högre pris nästa gång för att idioter låter bli att hämta ut - och det händer. Senast hörde jag om folk som satte i system att beställa samma sak hos fem olika handlare och hämtade hos den som kom först och sket i de andra.

Hos min lokala handlare betalar jag givetvis inte förskott men gjorde det på de första beställningarna. Nu känner han mig och vet vad jag går för, då behöver jag inte betala förskott.

Och ja, alla Suzukihandlare jag har varit hos betalar man förskott på beställningsvaror, hela eller delar av beloppet.

Geez, snacka om att leva i en skyddad värld... :rolleyes:

Plastrakets darrande underläpp börjar bli ganska oklädsam, har han inte mer karl i sig?

Jag har konto hos Mc-varuhuset och förmodligen fick jag dega förskott till viss del första ggn. Samt häromåret när jag beställde orginaldelar till en sjukt ovanlig Honda, fullt förståeligt då de delarna skulle bli hyllvärmare av guds nåde om jag inte dök upp.

Vill poängtera att jag läst alla inlägg. Get real, seriöst. Man har ingen rätt att diktera villkor här i världen.
när man köper en cuts
Sporthoj börjar vältra runt och visa strupen....godnatt

Vad skulle hända med Pengar som jag lagt i förskottsbetalning på en beställningsvara om handlare går omkull veckan efter.

Kan tänka mig att i större orter med mycket mer folk slår det hårt på
en Handlare, då det förekommer fler fall av Outhämtade beställningar så
dabbas dom hårdare.

Vi som Bor i LILLA Oskarshamn så har det inte drabbat dom lokala
Handlarna lika hårt då Outhämtade beställningar blir kvar hos handlaren.
Så vi har varit förskonade från det här med Förskottsbetalning.

Har inte handlarna någon försäkring som täcker eventuella förluster m.m.

Vad skulle hända med Pengar som jag lagt i förskottsbetalning på en beställningsvara om handlare går omkull veckan efter.

Har inte handlarna någon försäkring som täcker eventuella förluster m.m.
Om handlaren går omkull så har du en oprioriterad fordran, dvs sannolikheten för att du får tillbaka dina pengar är obefintlig. Den risken skall man vara medveten om som kund. Ju högre belopp det handlar om desto försiktigare bör man som kund vara. Det finns alltså en risk i att betala förskott. Om man inte vill ta den risken så skall man avstå. Det blir ingen sur för.

Handlaren löper en annan risk när han beställer hem prylar åt en kund - risken att kunden inte hämtar grejorna och inte betalar för dem. Han är inte tvungen att ta den risken om han inte vill. Och då bör ju samma regel gälla här som när kunde inte vill ta risken genom att betala förskott. Han måste ha rätt att avstå utan att någon hänger ut honom och kallar honom för pucko på ett offentligt forum.

Alltså, det är svårt att ta tråden på allvar. Att folk ogillar förskottsbetalnignar är lätt att fatta. Men att kravet på förskott skall tolkas som en djup personlig förolämpning är helt obegripligt.

Nä, det finns inga försäkringar mot dåliga affärer.

Ja men när handlaren inte ens ville skriva ett Köpekontrakt, så skulle
jag nog också ta det på ett mer personligt plan.
Det räcker med att man inte går rätt klädd för än man blir mistänkt för
något man inte är.

Men för i helvete, handlaren går inte back flera hundra på att en grej blir liggandes på hyllan ett år, han ökar sitt lagervärde med varan, och förlorar möjligen lite ränta på pengarna, med lite tur stiger priset på varan innan den säljs till någon annan och då kan han T.O.M göra vinst, då varan är inköpt till ett lägre pris.

Ett normalt lagervärde på en motorcykelbutik påverkas inte nämnvärt av att en jävla cuts blir liggande.
Det hade varit en annan sak om man beställde en specialslipad kam till en etanolkonverterade Ural, MEN EN ORGINALRESERVDEL????

Som dessutom kan användas i handlarnas grisiga hantering av inlösta krockskador som en vinter senare står i begagnatlagret utan förklaring om att det är ett FD inlösen som dom har spacklat upp under lågsesong.

Men för i helvete, handlaren går inte back flera hundra på att en grej blir liggandes på hyllan ett år, han ökar sitt lagervärde med varan, och förlorar möjligen lite ränta på pengarna, med lite tur stiger priset på varan innan den säljs till någon annan och då kan han T.O.M göra vinst, då varan är inköpt till ett lägre pris.

Ett normalt lagervärde på en motorcykelbutik påverkas inte nämnvärt av att en jävla cuts blir liggande.
Det hade varit en annan sak om man beställde en specialslipad kam till en etanolkonverterade Ural, MEN EN ORGINALRESERVDEL????

Som dessutom kan användas i handlarnas grisiga hantering av inlösta krockskador som en vinter senare står i begagnatlagret utan förklaring om att det är ett FD inlösen som dom har spacklat upp under lågsesong.

Finns ingen handlare som kan leva på att ha ett högt lagervärde bestående av beställningsvaror... Man måste sälja grejorna för att kunna köpa mat sörru...

Att ha ett stort osäljbart lager är nog en handlares värsta mardröm. Tänk efter, omsätter du 2 mille i beställningsvaror och får 10% outlösta varor så tappar du 200000 i omsättning. Lagervärdet av detta är egentligen bara 112000 eftersom man får dra momsen och har en försäljningsmarginal att ta hänsyn till. Sedan upprepas detta under 10 års tid vilket innebär det att lagervärdet stigit till 1120000:- (nu tar jag inte hänsyn till inflation och allmäna prisökningar/prissänkningar) i beställningsvaror.

Med lite tur så kanske man har lyckats sälja en sådär 10-15% av varorna under dessa 10 år vilket ger ett lagervärde på runt 950000:- i svårsålda beställningsvaror. Vilken handlare har råd med det tror du..?

Väljer handlaren i stället att skicka tillbaka dessa delar till importören loosar man kanske 20% av inköpsvärdet. Exemplet ovan innebär i så fall att man under dessa 10 år har förlorat ca 225000:- + frakter bara för att vissa av kunderna inte hämtat ut sina beställda varor. Detta alternativet i allmänhet bättre än att ha ett osäljbart lager.

Alltså, i stället för att tjäna 55000:- spänn på försäljning har handlaren ett osäljbart lager för 100000:- eller så har han förlorat 20000:- i tillbakaskickade delar.

(Alla siffror ovan är exempel och inte nödvändigtvis helt korrekta, principen bör dock framgå)

Din insikt i hur inlösta fordon hanteras får stå för dig, men du kan ju ge dig fanken på att om du har en outhämtad gul framskärm till en Honda liggandes på lagret så är det en röd sidokåpa till en Suzuki som behövs...

Har du förresten en aning om hur mycket pengar som blir över efter att du omsatt 2 mille i en butik? Det blir i runda slängar 550000 av vilka du skall betala hyra, telefon, försäkringar, internet, el, mm. + skatt och sociala avgifter...

Törs du gissa hur mycket det blir i fickan?

Finns ingen handlare som kan leva på att ha ett högt lagervärde bestående av beställningsvaror... Man måste sälja grejorna för att kunna köpa mat sörru...

Jo tack, jag vet att man måste sälja grejorna, det gör man, om man har dom hemma eller behandlar folk som vill köpa dom som folk...

Det var då helvetet vad din butik hade många unika beställningsvaror som ingen annan någonsin ville köpa.
Jag trodde vi snackade om en cuts till en motorcykel som hade sålts i minst ett hundratal exemplar, inte en specialtillverkad del som ingen annan kund kan använda.

Förr eller senare kommer det in en kund och ska ha delen som den förre kunden inte löste ut för att beställningen som skulle ha tagit två veckor tog fem veckor istället.
Fem veckor av den kundens motorcykelsesong/semester.

Det blir inte tusentals delar som ligger på dammiga hyllor och aldrig omsätts.

Jo tack, jag vet att man måste sälja grejorna, det gör man, om man har dom hemma eller behandlar folk som vill köpa dom som folk...

Det var då helvetet vad din butik hade många unika beställningsvaror som ingen annan någonsin ville köpa.
Jag trodde vi snackade om en cuts till en motorcykel som hade sålts i minst ett hundratal exemplar, inte en specialtillverkad del som ingen annan kund kan använda.

Förr eller senare kommer det in en kund och ska ha delen som den förre kunden inte löste ut för att beställningen som skulle ha tagit två veckor tog fem veckor istället.
Fem veckor av den kundens motorcykelsesong/semester.

Det blir inte tusentals delar som ligger på dammiga hyllor och aldrig omsätts.

Det här är lite för svårt för dig va? Världen består ente enbart av röda CBR600 av 2004 års modell...

Med utgångspunkt från ditt egna exempel så sitter det en sådan kuts på var 3000:e motorcykel i Sverige. Det måste vara en storsäljare, fullt i klass med en dunk olja...

Att det kan ta tid att få fram delar är ett bekymmer. Du antyder att det är handlarens fel att det tar tid, men har du tänkt på att handlaren i sin tur är beroende av en generalagent som i sin tur är beroende av ett europalager som i sin tur är beroende av fabriken långt borta i tex Japan.

Å så det här babblet om "vad din butik hade många unika beställningsvaror ". Du vet ju inte vad du pratar om... Har du inte fattat att varje märke och modell av hoj skiljer sig åt? För det mesta skiljer det mellan årsmodeller dessutom. I stort sett alla delar förutom olja, oljefilter, tändstift och däck är unika för just den hojmodellen och årgången. Det finns jävligt få universaldelar förutom ovan nämnda..!

Det är ruskigt svårt att förklara för folk som inte har en aning om vad dom snackar om...

... Har du inte fattat att varje märke och modell av hoj skiljer sig åt? För det mesta skiljer det mellan årsmodeller dessutom. I stort sett alla delar förutom olja, oljefilter, tändstift och däck är unika för just den hojmodellen och årgången. Det finns jävligt få universaldelar förutom ovan nämnda..!

Det är ruskigt svårt att förklara för folk som inte har en aning om vad dom snackar om...

Att ha många delar hemma är det som kallas service, och som vi ofta är beredd att betala för.

Ska man ändå behöva vänta på delarna så kan man lika gärna beställa själv via internet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT