Förseglade MotoGP-hojar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Såg texten längst ner i ett av Neutrals inlägg och blev nyfiken. Ett citat från teambossen i Tech 3, Herve Poncharal:

”Let's face reality, what does a MotoGP team or MotoGP mechanic do? He's changing the wheels, and doing the maintenance. That's all.”

Är det så illa? Man justerar inte tändkurvor, hjulbas, gaffelvinklar, förspänningar osv.? Levereras hojarna från fabrikerna med ”manualer” med ”modes” för olika förhållanden? Eller är de förseglade?!

:confused:

Bifogat

• 4779494.jpg
    4779494.jpg
    27.7 KB · Visningar: 206
Om du hittar hela intervjun, tror det var Gustav som länkade till den i någon tråd, så ser du vad han menar. De har en tekniker från Öhlins som ansvarar för fjädringen, en från Bridgestone, en från Yamaha o s v. Teamet själv, ja, f-n vet vad de gör annat än att tvätta kåpor. :D

Han gör en jämförelse med när de körde 250 och alltid testade saker mellan racen för att få ut mer prestanda. Not so any more...

Ser nog ut mycket som i F1, där huvuddelen utav skruvandet sker hemma på fabriken. På plats arbetas mest med chassi.

Antar att de inte är i så stort behov utav att fysiskt titta i motorn, då de redan vet hur det ser ut med hjälp utav dataloggningen, och mycket utav finjusteringarna görs ju via dator.

"Levereras hojarna från fabrikerna med ”manualer” med ”modes” för olika förhållanden? Eller är de förseglade?!"

Se den där serien där man får följa Mc Williams F1 team under några(?) säsonger, fungerar nog snarlikt i MotoGP. Om du med "fabrikerna" syftar på teamets bas, så ja. Det tror jag.

Slående likheter med Jorpes Racing. Där byter vi hjul när vi måste, resten av tiden kokas det kaffe, hackar på varandra, ser "the Mozzberg show" antingen live eller på youtuben.

Visste väl att vi var GP mässiga :tummenupp ... O "Veteranen" som inte tyckte vi skulle åka WSBK...

Last edited:
Slående likheter med Jorpes Racing. Där byter vi hjul när vi måste, resten av tiden kokas det kaffe, hackar på varandra, ser "the Mozzberg show" antingen live eller på youtuben.

Visste väl att vi var GP mässiga :tummenupp ... O "Veteranen" som inte tyckte vi skulle åka WSBK...

Lustigt, jag tänkte precis samma sak! Man ställer in dämparen "någonstans i mittan på allt" 2006, lämnar in gaffeln på renovering till Öhlins-Jocke 2007 och ber honom ställa in allt "där alla andra har det" och sedan är det klart; justeringarna gjorda. I något extremfall (typ ösregn) kan man "släppa allt 2 klick" för att sedan glömma och ställa tillbaka till inställningarna man hade; detta kommer man på en vecka senare och kan därmed konstatera att det går lika bra/dåligt ändå.

Vid något tillfälle har en mystisk vibration uppkommit, men om man bara glömmer bort att den fanns, brukar den försvinna med att slå 6 liter V-power i tanken och en stadig kopp extrasumpigt kaffe i kistan.

Klart Moto-GP mässigt. Uppenbarligen.

Att möjligheterna med elektronik/mjukvara i kombination med mycket komplicerade motorer har gjort det ”simpelt” att ändra och ställa in en MotoGP-hoj för olika förhållanden jämfört med för...några år sedan.

Fast det är alltså inte teamen som ställer in några "power commanders" utan det är en "engine management guy" från tillverkaren.

Motorerna rörs alltså inte ens mjukvarumässigt och de skickas på service hos tillverkaren mellan racen.

Lustigt, jag tänkte precis samma sak! Man ställer in dämparen "någonstans i mittan på allt" 2006, lämnar in gaffeln på renovering till Öhlins-Jocke 2007 och ber honom ställa in allt "där alla andra har det" och sedan är det klart; justeringarna gjorda. I något extremfall (typ ösregn) kan man "släppa allt 2 klick" för att sedan glömma och ställa tillbaka till inställningarna man hade; detta kommer man på en vecka senare och kan därmed konstatera att det går lika bra/dåligt ändå.

Vid något tillfälle har en mystisk vibration uppkommit, men om man bara glömmer bort att den fanns, brukar den försvinna med att slå 6 liter V-power i tanken och en stadig kopp extrasumpigt kaffe i kistan.

Fredde har renoverat och ställt in min gaffel och dämpare.
"Nu är det perfekt och du kommer inte behöva röra dem" sa han när jag fick dem och - det stämmer ju! :)

Vi är tydligen väldans GP mässiga, eftersom jag i pricip aldrig rör hojen så måste jag anses som GP hard core, dom flesta racen är jag ju inte ens på plats, då brukar jag tituleras "Remote Team Magager GP Cluster".

Fast det är alltså inte teamen som ställer in några "power commanders" utan det är en "engine management guy" från tillverkaren.

Motorerna rörs alltså inte ens mjukvarumässigt och de skickas på service hos tillverkaren mellan racen.

Och nuförtiden så sätter ju Dorna sigill på motorerna så de inte får öppna dem utan att ha förbrukat en motor.

Jorpes, vem sköter mjukvaran på din motor?:confused:
Det råder delade meningar om det, men det bästa är att inte pilla på mjukvaran alls, Jorpes blir bara sur och vresig när man gör det.

Racehelgerna består mest av att koka turkiskt sumpkaffe, tomgångsskälla på Jorpes, hålla sig undan samt berätta i timtal för tältbesökarna om min viktiga roll i teamet.

Historier om vilda strapatser runt om i europa, tullare som gråter, poliser som ger upp samt övrigt som man inte bör skriva offentligt.

Kaffedrickarna brukar svimma av upphetsning när skrönorna fabriceras på löpande band, allt kanske inte är riktigt sant men dom flesta låtsas att lyssna och stannar tålmodigt kvar i tältet tills kakorna har sinat.

Och nuförtiden så sätter ju Dorna sigill på motorerna så de inte får öppna dem utan att ha förbrukat en motor.
De får ta en av de andra plomberade motorerna som är tilldelad hojen och ersätta den skadade med.

Har de inte plomberat 5 motorer kan de laga den skadade och sen plombera den fast då tar de nog hellre en helt ny motor.

Man kan ju undra om Kallio hade sönder någon av Stoners motorer i sina krascher i helgen. Fabrizio hade sönder en av Kallios (om det nu var ett motorfel som fick honom att bryta).

Kan ju bli intressant i slutet av denna säsong eller i alla fall nästa säsong då förare kommer att förlora poäng om man vill ta en ny motor...skall man ta risken att våga köra med en motor som varit med i en krash eller skall man ta 10 poängs avdrag och få en ny......

De får ta en av de andra plomberade motorerna som är tilldelad hojen och ersätta den skadade med.

Har de inte plomberat 5 motorer kan de laga den skadade och sen plombera den fast då tar de nog hellre en helt ny motor.

Man kan ju undra om Kallio hade sönder någon av Stoners motorer i sina krascher i helgen. Fabrizio hade sönder en av Kallios (om det nu var ett motorfel som fick honom att bryta).

Det som irriterar mig lite är inte det att de har fem motorer utan att de inte får laga en utan att den är förbrukad men ja, det kanske är så de vill ha det.

Enligt Steve Parish på BBC så var det kramp i armarna som gjorde att Fabrizio bröt men de återkom aldrig till det så jag vet inte hur väl det stämde.

Helt underbar inställning! :hihi

Det som irriterar mig lite är inte det att de har fem motorer utan att de inte får laga en utan att den är förbrukad men ja, det kanske är så de vill ha det.

Enligt Steve Parish på BBC så var det kramp i armarna som gjorde att Fabrizio bröt men de återkom aldrig till det så jag vet inte hur väl det stämde.

Enligt Julian Ryder så lät inte Kallios motor speciellt bra när Michel kom in:
http://superbikeplanet.com/2009/Aug/090816rydernotes.htm
"His temporary team-mate Mika Kallio had his second big crash of the weekend and Kallio's replacement in the Pramac team, Michel Fabrizio, came in with a motor making nasty rattling noises."

Motogpmatters skriver också:
http://www.motogpmatters.com/report/2009/08/18/2009_motogp_brno_race_report_one_for_the.html
"The first rider to withdraw was Kallio's replacement at Pramac Ducati, Michel Fabrizio. The Italian World Superbike star put his early exit down to pain in his shoulder, something he picked up here at Brno three weeks ago when he punted Ben Spies off the track. But before Fabrizio pulled out of the race, his lap time dropped by 10 seconds, and he pulled into the pits on a bike that sounded like it was about to expire."

Än värre är väl att en förare kan låta bli att ställa upp i ett race om han förbrukat 5 motorer eftersom det automatiskt betyder att han förlorar 10 poäng av dem han tjänat in. Tror han sig inte komma bland de 5 bästa är det bättre att stå över.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026