Försökring med helcross

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vad händer om jag krockar i ett träd och bryter ryggen men överlever? Finns det någon försäkring som ger mig pengar då eller? Måste man ha trafikförsäkring eller liknande för att känna sig säker? Ska köpa helcross och jag är inte det minsta rädd för att krocka i någon då risken är försvinnande liten men man kan ju fort bli lite crazy och försöka ta sig upp för en aldeles för stup och aldeles för lång backe eller liknande och barka ordentligt.

Det finns ingen sorts försäkring på crossar, möjligtvis kan du täcka en försäkring mot stöld och sånt. Jag ska checka lite imorrn på min nya...

Om det är på bana så kolla med klubben som har banan, annars om du är ute i skogen har du väl en olycksfalls försäkring på dig själv, hojen är det nog värre med om den inte är e-reggad.

Då kan du få pengar om du kör träning eller tävling.

@Emmi: du kan och bör teckna en delkaskoförsäkring på crossen. Länsförsäkringar har såna. Ge dig inte om handläggaren inte fattar vad du menar, de säljer inte många såna försäkringar och blir förvirrade när man inte har regnummer. Det de behöver är ett ramnummer och du vill inte ha trafikförsäkring som de gärna säljer till din cross!

Kostar runt 500 per år och det kan det vara värt. Crossar är väldigt stöldbegärliga.

Säger det igen: Olycksfallsförsäkring via facket (vanligtvis i folksam) är bra. Kostar en bråkdel av andra privata olycksfall och täcker mcskador.

Empa skrev:
Om det är på bana så kolla med klubben som har banan, annars om du är ute i skogen har du väl en olycksfalls försäkring på dig själv, hojen är det nog värre med om den inte är e-reggad.

Då kan du få pengar om du kör träning eller tävling.

Ska ha den hos mor och far, vi har privat väg runt vårat berg, typ en mil skogsväg med tre sandtag och oändligt med stigar och annat helvete så det blir inte nå mycket bankörning kan jag lova :)

finns försäkringar för allt..

som sagts redan..börja med o höra med facket om du e med där :tummenupp

Victor skrev:
Säger det igen: Olycksfallsförsäkring via facket (vanligtvis i folksam) är bra. Kostar en bråkdel av andra privata olycksfall och täcker mcskador.

Exakt vad jag tänkte på. Är det nån automatisk försäkring eller måste man höra sig för med sin fackliga representant hur det funkar?

honkiie skrev:
Exakt vad jag tänkte på. Är det nån automatisk försäkring eller måste man höra sig för med sin fackliga representant hur det funkar?

Ja, du kan snacka med honom eller ringa till ditt fack. Dom kan ibland (tror jag) dra kostnaden från bruttolönen så där sparar man ett par kronor till.

du är försäkrad genom svemo om du kör på bana.. du måste i sverige vara medlem för en svemo stadgad klubb(t.ex. en cross/enduro klubb) för att få köra på bana.. därgenom får du olycksfall försäkring.
Och en cross får endast framföras på crossbana (och inhängnat endurospår) så de är endast där försäkringen täcker sakdor.
Hojen är inte försäkrad genom svemo... men går säkert att stöldförsäkra.

Nu har jag ringt till Styggtransa, BilsportMC & If vilka inte stöldförsäkrar hojar. Däremot kan man trafikförsäkra den.
Hos sockenbolagen kan man räkna in crossen i hemförsäkringen & likadant hos LF. Har man ingen hemförsäkring där så går det inte.

Hos LF & TH kan man försäkra oreggade hojar för stöld & transport. Fritt ur mitt dåliga minne gäller det för ett värde på upp till 75'000:- (oavsett hoj) & kostar runt 1500-3000:-/år.

Kör du i skogen på egenhand finns det inte en försäkring som gäller.
Vid bankörning (godkänd av svemo) finns det ju en försäkring om man har license. Den är inte värd många korvören.
Via folksam (ingår t.ex. i fackavg. om man är är med i LO) har man en olycksfalls försäkring som gäller vid träning. Dock inte vid träning inför tävling eller tävling. Ska dock mot ett tillägg kunna gälla även då.

TH försäkrar inte hojar om man inte är med i Svemoansluten klubb. LF & Sockenbolagen enbart om man har sin hemförsäkring där.

Helförsäkring (eller trafik + delkasko) på min cross kostar 2695:-/år... :gnissla

den vanliga olycksfallsförsäkringen man har täcker skador ved crossvurpa om man inte kör på bana... även på bana ska det va smidigare att använda den har jag hört, svemos försäkringar ska tydligen inte va så mycket att hänga i granen har jag hört men inget jag med säkerhet vet..

vid riktigt hårda landningar i grusgropen o dylikt har iaf jag o polarna använt olycksfallsförsäkringen och fått ersättning för skada, utgifter och trasiga kläder o skydd

Emmi skrev:
TH försäkrar inte hojar om man inte är med i Svemoansluten klubb. LF & Sockenbolagen enbart om man har sin hemförsäkring där.

Helförsäkring (eller trafik + delkasko) på min cross kostar 2695:-/år... :gnissla

Som ngn sa har försäkringshandläggarna djävligt dålig koll på dessa försäkringar allt som oftast. Om inte LF har ändrat sig nyligen försäkrar dom visst crossar utan att man har hemförsäkring där (det va iaf inga problem när jag ringde i höstas).

Va TH billigare? Att gå med i en svemoansluten klubb kostar ju inte många hundra & du får ju snabbt igen pengarna genom rabbaterad träningavgift om/när du nyttjar deras bana.

Jag har kollat med flera olika på LF och det går inte.
Hos TH måste man också ha hemförsäkringen hos dem.

Emmi skrev:

trafik+delkasko kallas oftast för halvförsäkring.. hel är med vagnskada.

du borde kunna hitta en försäkring med endast stöld och transportförsäkring tycker jag... eller du kanske ska ut på vägarna och köra, då kan det va bra med trafik!

ozto skrev:
trafik+delkasko kallas oftast för halvförsäkring.. hel är med vagnskada.

du borde kunna hitta en försäkring med endast stöld och transportförsäkring tycker jag... eller du kanske ska ut på vägarna och köra, då kan det va bra med trafik!

Jo, jag vet. Men det var min far som hade pratat me bolaget och han visste inte om det var för helförsäkring eller för trafik+delkasko (halv). Det var för halvförsäkring iaf.
Den e ju inte reggad, så jag kör inte på några vägar. Enbart delkasko kostar 1292kr/året. Det enda jag funderar på är att det är en olycksfallsförsäkring i trafikförsäkringen som kan vara bra att ha.

Emmi skrev:
Jag har kollat med flera olika på LF och det går inte.
Jag har haft flera crossar hos LF och har nu min Z50R försäkrad hos dem som oregistrerat fordon. Det är ungefär som delkaskodelen på en vanlig hoj.

Dock fattar de inte själva att de har en sån försäkring så man får stå på sig.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman