Försöker laga dammsugaren, behöver tips!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Givetvis så pajjade dammsugarn nu när jag skulle dammsuga, eller rättare sagt så startade den inte alls. Den har inte visat några tecken på det tidigare vad jag vet, det är tjejen som har använt den de senaste veckorna.

Jag öppnade upp den och kontrollerade alla kontakter som verkar vara i sin ordning, inga kabelbrott mao.
Därefter kontrollerade jag kretskortet och såg inga synliga fel.
Sist av allt plockade jag ut elmotorn och kontrollerade kolen men de ser helt ok ut i min mening. Ingenting ser bränt ut heller i motorn och den luktar inte bränd heller vilket de brukar göra annars.

Någon som har några tips? Jag är ingen erfaren elmotor-mekare om jag säger så...

Några bilder där ni ser båda kolen ligger på. Ska pröva ge dem lite mer tryck med fjädern och se om det kan vara det men det låter långsökt.

Hade det inte varit så jävla skitigt och dessutom en söndag så hade det inte spelat någon roll men det finns inget som är öppet där jag kan köpa en dammsugare idag!

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    86.6 KB · Visningar: 183
  • 2.jpg
    2.jpg
    49 KB · Visningar: 143
  • 3.jpg
    3.jpg
    46.8 KB · Visningar: 113
  • 4.jpg
    4.jpg
    46.8 KB · Visningar: 99
Pajade den under drift eller startade den inte alls? Kolla med en mätare så det inte bara är kabelbrott på nätsladden...

Spinky Spendrup skrev:
Pajade den under drift eller startade den inte alls? Kolla med en mätare så det inte bara är kabelbrott på nätsladden...

Den startade inte alls....

Men felet är lokaliserat och jag skäms.... Här har man med mycket möda och stort besvär plockat isär dammsugaren i molekyler och felsökt kretskort, elmotor, kol mm. Sen kommer tjejen innanför dörren och undrar om den är paj och det var en dum fråga tyckte jag. Nåja, skruva ihop det sista och tänkte att vi får köpa ny imorrn. -"är det inte bara sladden som är trasig då"? Typiskt tjejer liksom...
Hon satte i sladden och juckade lite på den och vips så hoppade den igång! :mad:
Bara glapp i stickkontakten, får skarva dit en ny!

McB skrev:
Dammsuga? Det är för helvete OS-final! :hördu

Jag är så nervös mellan perioderna så jag måste sysselsätta mig!

Dee_cati skrev:
Den startade inte alls....

Men felet är lokaliserat och jag skäms.... Här har man med mycket möda och stort besvär plockat isär dammsugaren i molekyler och felsökt kretskort, elmotor, kol mm. Sen kommer tjejen innanför dörren och undrar om den är paj och det var en dum fråga tyckte jag. Nåja, skruva ihop det sista och tänkte att vi får köpa ny imorrn. -"är det inte bara sladden som är trasig då"? Typiskt tjejer liksom...
Hon satte i sladden och juckade lite på den och vips så hoppade den igång! :mad:
Bara glapp i stickkontakten, får skarva dit en ny!

Jag är så nervös mellan perioderna så jag måste sysselsätta mig!

Påminner om historier med folk som plocka ner halva hojen för att efter mycket svordomar, blod, svett och tårar kommit fram till att dödarknappen varit intryckt :rofl

Jonathan skrev:
Påminner om historier med folk som plocka ner halva hojen för att efter mycket svordomar, blod, svett och tårar kommit fram till att dödarknappen varit intryckt :rofl
Jepp, där har man också varit när man var ung och oerfaren :gnissla

hade du frågat mig innan du plockat isär den hade jag sagt att du ska vänta tills tjejen kommer hem då hon kanske vet vad de är för fel :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg