Försöker igen med mitt laddningsproblem

pär i porten

Ny medlem
Gick med
12 May 2006
Hoj
cbr 929 rr
Tack för dom tidigare svaren men har fått lite olika utslag

så snälla alla som kan lite om generatorer och laddregulator Hjäp

Har en cbr 929 rr som inte laddar har 3 st kablar från generatorn där får jag ca 6-7 volt st på dom är jag helt fel ute skall det bara finnas 2 ?

den laddar inte när man mäter över polerna på batteriet :(
så snälla hjälp en go gubbe att komma ut på vägen igen

pär i porten skrev:
2172181 Tack för dom tidigare svaren men har fått lite olika utslag

så snälla alla som kan lite om generatorer och laddregulator Hjäp

Har en cbr 929 rr som inte laddar har 3 st kablar från generatorn där får jag ca 6-7 volt st på dom är jag helt fel ute skall det bara finnas 2 ?

den laddar inte när man mäter över polerna på batteriet :(
så snälla hjälp en go gubbe att komma ut på vägen igen

Tjenare!

Har nyligen gått igenom laddsystemet på min VFR, kan inget om 929:an..men det kanske väcker lite tankar.

Se till att du har bra kräm i batteriet innan du börjar. Mät och konstatera att hojen inte laddar som den ska. Mät sedan läckströmmen genom att koppla bort minuskabeln på batteriet. Denna ska vara väldigt liten om den är över 1,2mA på en VFR har jag för mig så kan det vara en kortis någonstans.

Fortsätt sedan med att mäta kablarna i kontaktstycket vid regulatorn. Det är en hoper kablar. Mät upp motstånd/spänning och jord enligt en verkstadshandbok..eller ifrån en 929 som laddar som den ska..mellan de olika kablarna.

Om allt är ok såhär långt så tar du kontakten till generatorn. Mellan dessa tre kablar får den inte finnas någon kontakt till jord. Isf kan statorn vara bränd och behöver bytas. Man kan väl även mäta vad generatorn ger här, men det är jag osäker på. Så jag konstaterade att allt var ok och bytte regulatorn. Efter det så funkade allt fin fint!

Återigen, så är detta tillvägagångssättet på en VFR, men får du lite värden att gå på...så kanske tillvägagångssättet är dessamma på 929:an.. vad vet jag.

Lycka till!

//KaliZ

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    50.6 KB · Visningar: 57
  • 2.jpg
    2.jpg
    51.7 KB · Visningar: 51
  • 3.jpg
    3.jpg
    54.7 KB · Visningar: 58
Last edited:
KaliZ skrev:
2172401 Tjenare!

Har nyligen gått igenom laddsystemet på min VFR, kan inget om 929:an..men det kanske väcker lite tankar.

Se till att du har bra kräm i batteriet innan du börjar. Mät och konstatera att hojen inte laddar som den ska. Mät sedan läckströmmen genom att koppla bort minuskabeln på batteriet. Denna ska vara väldigt liten om den är över 1,2mA på en VFR har jag för mig så kan det vara en kortis någonstans.

Fortsätt sedan med att mäta kablarna i kontaktstycket vid regulatorn. Det är en hoper kablar. Mät upp motstånd/spänning och jord enligt en verkstadshandbok..eller ifrån en 929 som laddar som den ska..mellan de olika kablarna.

Om allt är ok såhär långt så tar du kontakten till generatorn. Mellan dessa tre kablar får den inte finnas någon kontakt till jord. Isf kan statorn vara bränd och behöver bytas. Man kan väl även mäta vad generatorn ger här, men det är jag osäker på. Så jag konstaterade att allt var ok och bytte regulatorn. Efter det så funkade allt fin fint!

Återigen, så är detta tillvägagångssättet på en VFR, men får du lite värden att gå på...så kanske tillvägagångssättet är dessamma på 929:an.. vad vet jag.

Lycka till!

//KaliZ
tack för underbara tips ska ut och kolla detta i natt (måste ju börja köra igen he he) :banana

På suzuki ska det vara över 65 volt växelström mellan dom tre kablarna som går från generatorn vid 5000 v/min.

Vet inte om dom värdena går att överföra på din honda ifs.

Lycka till :tummenupp

ThomasS skrev:
2173097 På suzuki ska det vara över 65 volt växelström mellan dom tre kablarna som går från generatorn vid 5000 v/min.

Vet inte om dom värdena går att överföra på din honda ifs.

Lycka till :tummenupp
ska nog stämma det har väl ca 6-7 volt på min :4skrika

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!