Försöker dessa stollar att ha ihjäl oss motorcyklister !?.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den här tråden får mig att tänka på dessa filmer. För jag håller med om ovanstående, farten sänks så det är tråkigt att köra bil så man sysslar med annat, för att det går.
Och varför har inte Trafikverket liknande kampanjer?


 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag funderade lite på det där med att bilister så gärna skär innern i vänsterkurvor, och har undrat lite om det inte beror på att folk generellt sett köper riktigt värdelösa däck. Skillnaden mellan känslan i ett vettigt däck och ett billigt skitdäck är helt enorm i kurvor. Med billiga kinadäck för 500 spänn styck så kränger bilen jävligt påtagligt om man håller sig på sin sida vägen i 70, medans med ett vettigt däck känns bilen bergstadig i samma hastighet.

I övrigt, på väg hem från jobbet igår råkade jag ut för en snubbe med släp som attackbromsade framför mig på motorvägen. Hans bromsljus på släpet var trasiga. Och däcken på släpet rök, så han bromsade tillräckligt för att låsa hjulen. Det var en spännande överraskning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har också råkat ut för det här (genande bilister) men har inte lagt tid på att skriva om det.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Själv så vart jag omkörd av ett lastbilsdäck i löttinge tunneln, både komiskt och jävligt skrämmande.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här tråden får mig att tänka på dessa filmer. För jag håller med om ovanstående, farten sänks så det är tråkigt att köra bil så man sysslar med annat, för att det går.
Och varför har inte Trafikverket liknande kampanjer?


För att en enda person - Tingvall, inte tycker att det är bra.
Trots att han är pensionerad så kastar han sin slagskugga över verket, och hans små utsedda kronprinsar följer samma linje.

Världen är full av bra - riktigt bra trafikkampanjer som rullar i omgångar, och som håller igång en dialog med trafikanterna i stort och smått.
Schweiz



Tyskland



Det är bara i Sverige det inte fungerar. Visst är det märkligt...?





Transportstyrelsen (!) irriterade sig på bristen på trafikinformation för snart 2 år sedan och dristade sig att launcha en egen, riktigt bra kampanj.


Antar att någon träbock på Trafikverket ordnade så att den ansvarige blev sparkad...
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag råkar också ut för idioter utan att för den delen skriva en tråd om det.
Det har hänt vid flera tillfällen att bilister har kört om mötande så att man får glida ut i vägkanten eller till och med bromsa.
Tänk om jag då hade kört jävligt fort istället.

Rent generellt så tittar inte bilister, de bara kör. Speciellt kärringar.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Själv så vart jag omkörd av ett lastbilsdäck i löttinge tunneln, både komiskt och jävligt skrämmande.
Kunde ha gått värre. Undrar hur de sätter fast hjulen på Gotland?

http://www.helagotland.se/blaljus/bil-tappade-hjul-mc-forare-skadad-12699080.aspx
När motorcyklisten körde om personbilen tappade bilen ena framhjulet som träffade motorcykeln. Motorcykeln körde av vägen, men föraren klarade sig med en skadad axel.

http://www.helagotland.se/blaljus/flera-cyklisterskadade-i-olyckamed-lastbil-12689112.aspx
I ett möte med en större grupp cyklister på cirka 15 personer, tappade en förbipasserande mindre lastbil två bakhjul, som rullade in i skaran med cyklister. Olyckan skedde norr om Vänge kyrka vid 14.30.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
En del borde inte ha körkort. Vi MC-förare bör göra allt vi kan för att synas bättre i trafiken!
Kör lugnt där ute, varma dagar gör folk ännu mindre uppmärksamma.
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Nu är det ju inget tips för att synas bättre i trafiken, men en hjälmkamera är ju ett bra hjälpmedel ifall en olycka händer och man vill bevisa att det var bilistens fel (kan ju gälla försäkringsfrågor bland annat). Ofta står ju ord mot ord och är man själv på hojen och dom är ett par-tre stycken i bilen så har man ju svårt att vinna ett sådant mål.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top