Försök 2: Överblivna grejer efter byte slip-on

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Jag provar igen, eftersom några tyckte det var extremt viktigt att denna tråd hamnar i Sälj-forumet, FAST att jag inte vet om jag vill sälja grejerna ens, utan bara vill veta OM detta är något "man" säljer av, eller inte.
=====
Jag hann bara läsa ett svar innan tråden raderades, så igen:
Jag har orginal-grejerna över, efter att ha satt termignoni-slip-over på min Ducati Scrambler Icon 2015, ett år efter inköp.

Behåller man dessa grejer eller kan man sälja av dem?
Köper folk/verkstäder det?

De ligger bara å dammar nämligen, vilket jag inte gillar, och jag vill inte slänga fungerande grejer.
MCn har genomgått både import-kontrollbesiktning och vanlig utan att de sagt något om det..

Tack!
MVH
 
Om du tänkt sälja hojen någon gång kan det vara bra att ha kvar originalsystemet.
 
Nej ”man” sparar originalsystemet helt enkelt, så jobbigt är det väl inte
 
En kompis gjorde en dyrköpt erfarenhet. Lade massa pengar på ett slipon och gjorde sig sedan av med originalsystemet. Var inte bra för inbytesvärdet när han skulle lämna hojen i inbyte för att köpa ny hoj. Bör vara samma om man säljer till privatperson. Hur mycket jag än gillat sliponet hade jag även velat ha med originalsystemet.

Om det nu är så att ditt termignoni-slipon med 100% säkerhet funkar med helfordonsgodkännandet är det möjligen ett bättre utgångsläge, men så brukar det inte vara.
 
Samma historia med inbyte hos handlare har man om man har oturen att få hojen inlöst av försäkringsbolag.
 
Last edited:
Om slipon-systemet inte är E-märkt så finns ju risken att hojen blir underkänd i besiktningen.

Har man då inte originalet kvar så blir man tvungen att köa ett nytt för att kunna besikta hojen.
Det kan bli väldigt dyrt så jag skulle absolut behålla originalet.

Mvh,
 
Menar att en värdering blir lägre om inte originaldelar medföljer. Det gällde iaf Gjensidige och min nu inlösta 701.

Det lät ju högst märkligt... Meningen är ju att försäkringen ska ersätta dig så att du kan köpa en likvärdig hoj.
Att dom inte värderar UPP hojen pga extra tillbehör kan jag köpa, men att värdet skulle sjunka låter nästan obegripligt.
Jag måste ta mig tusan höra hur mitt bolag resonerar i denna fråga.


Och som svar på tråden.
Originalgrejer behåller man ALLTID.
 
Det lät ju högst märkligt... Meningen är ju att försäkringen ska ersätta dig så att du kan köpa en likvärdig hoj.
Att dom inte värderar UPP hojen pga extra tillbehör kan jag köpa, men att värdet skulle sjunka låter nästan obegripligt.
Jag måste ta mig tusan höra hur mitt bolag resonerar i denna fråga.


Och som svar på tråden.
Originalgrejer behåller man ALLTID.

Marknadsvärde jobbar man med vid skadereglering. Vid kontantinlösen är man ännu petigare, oftast.
 
Jag spar alla orginal delar till hojen å monterar på allt igen när de är dax å sälja hojen.. Man får bättre betalt totalt om man säljer extra grejorna vid sidan om..
 
Jag spar alla orginal delar till hojen å monterar på allt igen när de är dax å sälja hojen.. Man får bättre betalt totalt om man säljer extra grejorna vid sidan om..

Så är det. Kanske man får ett par extra kronor för ett slipon men handlaren ger annars inte ett öre för några eloxerade skruvar direkt om man säger så.

Jag gör som du.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top