Försäljningsuppdrag. Vad händer vid konkurs?

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Hej! En kompis lämnade precis sin hoj (inkl papper och nycklar) till en välmående(...?) mc-firma. Tanken som slår mig nu är:

Vad händer med hans hoj om mc-firman konkar?

Känns lite spännande i dessa tider!

Per:confused:

De äger inte fordonet och då ska det hållas utanför firmans finanser.

Men sedan blir jag också lite förvånad över att din bekant valde att lämna in alla papper+ samtliga nycklar. Av ren självbevarelsedrift hade jag inte gjort detta. Får de en köpare så är det bättre att komma inom med papper och resterande nycklar tycker jag (för att vara helt på den säkra sidan)

De äger inte fordonet och då ska det hållas utanför firmans finanser.

Men sedan blir jag också lite förvånad över att din bekant valde att lämna in alla papper+ samtliga nycklar. Av ren självbevarelsedrift hade jag inte gjort detta. Får de en köpare så är det bättre att komma inom med papper och resterande nycklar tycker jag (för att vara helt på den säkra sidan)

Det är aldrig bra att ha något hos ett bolag som går i konkurs. Aldrig. Fordon kanske är lite speciellt, det vet jag ej.
Men principen då konkursförvaltaren kommer in är att allt som finns i företagets lokaler är konkursboets tills dess att annat är bevisat.
För andra produkter än fordon gäller att det skall vara väl uppmärkt på plats att det är någon annan som äger det och att det bör vara förvarat i ett avskiljt utrymme (som jag minns det ivf då vi gjorde konkurs för några år sedan).

Med fordon har man ju registreringen som ägarbevis och det borde ju rimligen räcka tycker man. Konkursförvaltaren kan ju inte bevisa att konkursboet äger det. Men den kan nog ställa till en del trassel oavsett det.
Konkurser är ingen exakt vetenskap och precis vad som helst kan hända.

Med fordon har man ju registreringen som ägarbevis och det borde ju rimligen räcka tycker man. Konkursförvaltaren kan ju inte bevisa att konkursboet äger det. Men den kan nog ställa till en del trassel oavsett det.
Konkurser är ingen exakt vetenskap och precis vad som helst kan hända.

Du har helt rätt och just därför kanske man ska behålla registreringsbeviset så inte detta kommer i orätta händer.

Jag hörde någonstans att hojjen tillfaller konkursboet. Reagerade på att det ju är heltokigt, men så var det iaf.

Har man inte lämnat in registreringsbevis och alla nycklar så är det inga problem, det är ju då väldigt enkelt att förklara för myndigheten att denna hoj bara stod där som ett försäljningsuppdrag.

man kan också ta och kolla allabolag.se, har firman gått dåligt ett par tre år är risken betydligt större att de stänger, och har de gått bra har de en buffert så att säga.

Men precis som föregående talare, så är hojen inte företagets vid förmedling, utan ägs av din kompis, så det är bara att åka och hämta den, du står ju som ägare till den. = riskfritt

Har man inte lämnat in registreringsbevis och alla nycklar så är det inga problem, det är ju då väldigt enkelt att förklara för myndigheten att denna hoj bara stod där som ett försäljningsuppdrag.

Nu är det inte myndigheter som hanterar konkursbon, utan konkursförvaltare.

En konkursförvaltare är i princip en advokat, bara lite mer rövig....

Hmmm jo det har du rätt i, skulle skrivit "konkursförvaltaren" istället för "myndigheten"

Sedan att vara mer rövig än en advokat det är ju en prestation i sig själv det också.

Personligen hade jag skickat efter en ny uppsättning registreringspapper. Det är alltid bara det senaste utfärdade pappret som är giltigt.

Nu är det inte myndigheter som hanterar konkursbon, utan konkursförvaltare.

En konkursförvaltare är i princip en advokat, bara lite mer rövig....

Inte bara rövigare utan även allsmäktiga, dom gör som dom vill och har du något att anmärka på det får du begära en granskning av de när det är avslutat, om det finns något dom inte kan förklara kvar då, under pågående ärende kan man inte göra något annat än samla bevis om man tror de skor sig själva i första hand....

Vill minnas det var någon pälshandlare som även hade sommarförvaring av pälsar, när han kursade så ingick alla inlämnade i boet oavsett inlämningskvitton.
Motiveringen var att allt skulle tillhöra någon annan om det gick att göra så, kan nog bli problem om en kk-förvaltare vill ha det inlämnade fordonet, hjälper inte att behålla reg.beviset heller för dom begär bara ut ett nytt.

Inte bara rövigare utan även allsmäktiga, dom gör som dom vill och har du något att anmärka på det får du begära en granskning av de när det är avslutat, om det finns något dom inte kan förklara kvar då, under pågående ärende kan man inte göra något annat än samla bevis om man tror de skor sig själva i första hand....

Vill minnas det var någon pälshandlare som även hade sommarförvaring av pälsar, när han kursade så ingick alla inlämnade i boet oavsett inlämningskvitton.
Motiveringen var att allt skulle tillhöra någon annan om det gick att göra så, kan nog bli problem om en kk-förvaltare vill ha det inlämnade fordonet, hjälper inte att behålla reg.beviset heller för dom begär bara ut ett nytt.

Helt enig där! Gud är en bra beskrivning på den rollen. Samt att utöver honom så är det människor som ofta lider stor skada och är beredda till vad som helst för att minimera sin egen roll i det hela.

Även en normalt bra människa blir i den stressiga situationen kanske något helt annat då det börjar slå mot hans/hennes familj och hem.

Det där med att man lämnar in något som man är ägare till via en firma som sedan går i konkurs har man ju hört ett antal gånger för egen del.Min egen erfarenhet är att man bör noga ta reda på hur svårt det nu än kan vara ibland med hur det ligger till med dessa firmor, speciellt i nutid när det mesta verkar stå ostabilt på egna ben när jag vet en grabb som lämnade i sin V8 motor till en firma för en motortrimning som höll på att sluta med att han inte fick tillbaka denna motor just pga en konkurs på denna firma.

Det krävdes många samtal till diverse instanser innan denna motor slutligen efter en längre tid lämnades ut till sin ägare igen.Anledningen den gången enligt konkursboet var att det satt delar i motorn som kom från just denna firma och på så vis utgorde en del av denna motors konkursförvaltare.För när det kommer till pengar och service vid dessa olika konkurser så upphör allt vad vänlighet och logik står för.

Jag är själv en av dom som bla stod på MC Huset sent i fjor höstas vid inlämnandet av hojen för vinterförvaring och frågade i vänlig ton om denna firma hade problem med likviditeten eller om man borde se sig om efter något annat så att de inte konkade mitt i vintern.Inga problem alls fick jag till svar från personalen bakom denna disk.Hämtade ut hojen igen i April och nu i Augusti så konkursade dom.Som sagt var, ibland kan det vara svårt att få rätt information om hur skåpet står. :va

Last edited:
Nu kanske nån redan svarat kanonbra här, men jag orkar inte läsa.

Om jag minns rätt från när jag läste exekutionsrätt så är detta en märklig gråzon. Rent juridisk så tillfaller det konkursboet om det är i dess besittning.

Dock vill jag minnas att det enligt praxis görs undantag från detta beroende på verksamhetens art. En serviceverkstad där en väsentlig del av varorna i bolagets besittning enligt norm är någon annans är ett sådant fall. En mekanisk verkstad som lånat en maskin till en annan mekanisk verkstad är i en sämre sits.

Viktigt är dock att det där kvittot man får är brutalt viktigt i ett sådant fall, även om just registrerade fordon är betydligt lättare att hantera när det kommer till att avgöra vem som är rättmätig ägare. Säkerligen finns också ett avtal på själva försäljningsuppdraget om det är ett sådant det rör sig om.

Mao. Jag skulle inte vara alltför orolig. Däremot skulle jag råda dig/er/honom att ta tag i det och söka konkursförvaltaren så snart som möjligt och göra anspråk på egendomen samt se till att leta reda på all dokumentation som kan tänkas finnas. Även om det inte är meningen så händer det ju att lagen missar mål och "oskyldiga" kommer i kläm.

Gällande pälsaffären så var det så, att några avköparna hade aldrig tagit varan i besittning. Handlaren som hade sålt pälsarna, hade samtidigt sålt in förvaring av dessa. Så varan lämnade aldrig butiken. Därmed ansågs det att köparna aldrig hade tagit varan i besittning (=skenköp). Hade de däremot tagit hem pälsen, och lämnat in den för förvaring nästa dag så hade de inte blivit av med dem.

Vad gäller motorfordon så gäller samma princip!!! Köper du en cykel på hösten och låter firman vinterförvara den, utan att ta hem den först, så ligger du risigt till vid en konkurs. Att du står som ägare är ingen garanti!

Gällande pälsaffären så var det så, att några avköparna hade aldrig tagit varan i besittning. Handlaren som hade sålt pälsarna, hade samtidigt sålt in förvaring av dessa. Så varan lämnade aldrig butiken. Därmed ansågs det att köparna aldrig hade tagit varan i besittning (=skenköp). Hade de däremot tagit hem pälsen, och lämnat in den för förvaring nästa dag så hade de inte blivit av med dem.

Vad gäller motorfordon så gäller samma princip!!! Köper du en cykel på hösten och låter firman vinterförvara den, utan att ta hem den först, så ligger du risigt till vid en konkurs. Att du står som ägare är ingen garanti!

Just med registrerade fordon är det ju ett mindre problem. Men jag var med om en konkurs på en databutik där det fanns en hel del burkar på "service". Matchningen av dessa mot kunders servicekvitton var inte alls så enkel som man kunnat önska.

KonkL är inte så smart egentligen. Men om jag fattat rätt så är intentionen från lagstiftarna god vilket det tas hänsyn till i praktiken. Men ibland kanske man måste ha tur vid valet av konkursförvaltare också.

...Just med registrerade fordon är det ju ett mindre problem....

Tror att du missade poängen där:
Bara för att du står som ägare på din (motor-)cykel, så är du långt ifrån safe!!! Oavsett så måste du kunna visa att du tagit fordonet i besittning. Annars anses inte köpet genomfört (=skenköp), vilket innebär att kk-förvaltaren säljer din hoj för att betala firmans skulder.

Vad som gäller vid ett försäljningsuppdrag har jag dålig koll på, men du skall inte ta för givet att du får ditt motorfordon tillbaks vid en kk, bara för att du står som registrerad ägare.

man kan också ta och kolla allabolag.se, har firman gått dåligt ett par tre år är risken betydligt större att de stänger, och har de gått bra har de en buffert så att säga.

Men precis som föregående talare, så är hojen inte företagets vid förmedling, utan ägs av din kompis, så det är bara att åka och hämta den, du står ju som ägare till den. = riskfritt

Riskfritt för att man äger den?
De ska man nog kolla upp först innan man bara tar något.

Du får ju tex inte ta din egen hoj om du hittar den efter en stöld...

Det är väl bara för MC-firman att köpa hojen som lämnats in. Firman har ju alla papper. Hittar de i sin tur nån köpare så försvinner hojen till ny ägare. Mc-fiman får in pengar (förhoppningsvis). Men konkar MC-firman så är säljaren befriad på både hoj och pengar. Smartare personer skriver därför in i kontrakt att äganderätten övergår till köparen först när full betalning erlagts.

Back