Försäljningsdispyt 'in arbsurdum'!

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
Blade -98
Försäljningsdispyt 'in absurdum'!

Sålde i veckan två bromsskivor till en snubbe via blocket. Jag informerade honom via mail att den ena skivan är skadad pga kvarglömt skivlås som förra ägaren skapade. Jag berättade också att jag inte har haft några vibrationer trots skadan. Priset 500:- för båda skivorna.

Nu har killen fått skivorna och var inte nöjd. Jag skriver då att jag upplyste honom om skadan men att han kan skicka tillbaka dom till mig så ersätter jag honom för skivor plus frakt.

Då mailar han tillbaka att jag inte kan ha haft denna skiva på en motorcykel utan vibrationer och detta VET han för han har minsann 15 år i hojmekarbranchen och jag LJUGER om jag påstår nåt annat.

Jag skickar då detta mail:

"Du va mig en smidig jävel, kalla den du ska få tillbaka pengar av för lögnare. Hur välvillig att betala tillbaka pengar till dig tror du jag blir då?

Ungefär såhär välvillig:

Gå in på närmaste polisstation och säg att du har köpt två bromsskivor av mig och att jag upplyste dig om att en av skivorna hade en skada. Istället för att begära bilder på skadan bestämmer du dig för att köpa skivorna ändå.

Lyssna sedan på polismannen som säger att DU som köpare faktiskt är skyldig att ta reda på hur skadan ser ut INNAN du köper varan eftersom du visste om att varan var skadad.

Lycka till!

Ps. Ibland kan det vara bra att täppa till bröintaget Ds."

Min fråga till er blir då: Tycker ni att jag har gjort fel?

Last edited:
som vanligt vid såna här situationer så finns det ju alltid två sidor av ett mynt. Määän... (Tony Irving uttal) om vi utgår från vad du berättat så anser jag att du varit mer än tillmötesgående då du faktiskt erbjudit att ta tillbaka varan och ersätta köparen på ett sätt som får ett vanligt öppet köp att komma på skam.

Klart du inte gjort fel om det är som du skriver!
Du tänkte även stå för köparens kostnad för frakt om jag förstått rätt.

Hade personligen aldrig tagit tillbaka skivorna om köparen fått all info innan .

M

Köparen förtjänar inte mer uppmärksamhet, möjligtvis kan denne mumsa i sig en bromsskiva till frukost.

Skicka ett "formelt" mail där du talar om vad han ska göra för att skicka tillbaka. Strunta att det verkar vara:dummer en xxxxx som du sålt till.Håll inte på med mail krig, tuppfäktning blir sällan bra

Vilket ärkepucko! Om du även erbjuder dagisbarnet du redan förklarat skadan för, att få sin produkt utbytt eller pengar tillbaka, och han ändå käftar emot... Tröttsamt!

Som sagt så erbjöd jag honom att köpa tillbaka skivorna.

Ser nu att jag inte har specifierat att jag tänker betala tillbaka frakten. Skriver exakt såhär "Du får självklart tillbaka pengarna om du skickar tillbaka skivorna."
Men om det nu är fraktpengarna han hakar upp sig på så bör han ju framföra detta, så jag kan förklara att jag betalar även frakten, istället för att börja gorma om att jag ljuger.

Ja menar om jag befann mig i samma situation och ville häva ett privatköp(vilket med dagens lagstiftning inte är en enkel sak) så skulle jag inte börja med att kalla säljaren för en lögnare oavsett om jag trodde att han ljög eller ej.

Skicka ett "formelt" mail där du talar om vad han ska göra för att skicka tillbaka. Strunta att det verkar vara:dummer en xxxxx som du sålt till.Håll inte på med mail krig, tuppfäktning blir sällan bra

Nä nu finns det inte en chans i världen att han får några pengar av mig. Eller det finns just EN chans och det är att han drar detta till rätten och vinner där först om jag ska betala. Är man dryg emot mig så är jag dryg tillbaka.

Last edited:
Konstig köpare som trots att han blivit upplyst om eventuella defekter och sedan blir erbjuden pengarna tillbaka om han inte är nöjd kallar dig för lögnare.Tjafsa inte mer med denna köpare, blir förmodligen ännu struligare för din egen del när han bara verkar vara ute efter bråk.Nötter finns det redan för många av. :va :crash

Last edited:
Helt rätt tycker jag. Det är A och O att försäkra sig om att produkten man ska köpa verkligen är i gott skick före ett köp, speciellt när det gäller privatköp. Han får skylla sig själv, speciellt när han börjar bete sig som en idiot. :dummer

Ohh Jeeesus Christ, nu helt plötsligt ändrar han tonen och ber om ursäkt! Finns det hopp för mänskligheten månne ;) Jag citerar:

"Jag tror att du uppfattade mina mail mer negativa än vad dom egentligen var, om detta är fallet så är jag ledsen att jag formulerade mig så olämpligt.

Vi lämnar detta nu, jag är nöjd med den ena skivan. Jag är ledsen om jag förolämpat dig!
Du uppfattade mig som mer negativ än vad jag egentligen var och jag trodde att du lurat mig, tänk så fel allt blev.

Tack för din tid."

Min nästa fråga är då: Ska jag visa att jag faktiskt också är en bra människa och kompensera killen med typ 2-300:- utan att han behöver skicka tillbaka den skadade skivan?

Nej, ingen kompensation. Den chansen tycker jag att personen har försuttit.

Skönt att tonen ändrades!
Jag hade gjort så som du skriver, inte för att man behöver - utan för att vara tillmötesgående och juste.
Det är ju så man själv hoppas att bli bemött, eller hur?

Kanske en hundring in på killens konto i pedagogiskt syfte som en uppmuntran till fortsatt trevlig samtalston i andra sammanhang också. 500:- för EN oskadad beg skiva är hälften av vad en skrot brukar ta, killen har gjort en bra affär hur det än slutar.

Konstigt att dom alltid har varit i branschen i 15år när dom har köpt en vara som dom inte är nöjda med. Då bör han ha kunskap om svarvning eller att man inte köper begagnade bromsskivor.

Det är inte många som erbjuder att ta tillbaka det man har sålt. En heder till dig.

Ohh Jeeesus Christ, nu helt plötsligt ändrar han tonen och ber om ursäkt! Finns det hopp för mänskligheten månne ;) Jag citerar:

"Jag tror att du uppfattade mina mail mer negativa än vad dom egentligen var, om detta är fallet så är jag ledsen att jag formulerade mig så olämpligt.

Vi lämnar detta nu, jag är nöjd med den ena skivan. Jag är ledsen om jag förolämpat dig!
Du uppfattade mig som mer negativ än vad jag egentligen var och jag trodde att du lurat mig, tänk så fel allt blev.

Tack för din tid."

Min nästa fråga är då: Ska jag visa att jag faktiskt också är en bra människa och kompensera killen med typ 2-300:- utan att han behöver skicka tillbaka den skadade skivan?

Du är en sämre människa om du kompenserar trots en muntligt/skriftligt överenskommelse .
Stå för överenskommelsen eller begär extra pengar för att han/hon tagit upp din tid .

M

Tack för din tid."

Ingen kompensation.

Tack för din tid."

Chansen att killen som handlat skivorna hänger på SH och läser denna tråden är ju inte orimmlig :)

Edit: ser att Ägge hann före :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP