Försäljning man talar tyst om

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Jag skulle vilja se siffror på exakt hur stort svenska försvarsindustrins nettobidrag (dvs utan statliga subventioner, stödköp etc) är till ekonomin i vårt land. Finns naturligtvis mycket kompetens inom denna bransch, även i Sverige, men att jag tror inte att Sverige förlorar något i ett tio-tjugoårsperspektiv om man skulle lägga ner samtlig svensk försvarsinriktade bolag/dotterbolag idag. Många av dessa företag har ju också omfattande civil verksamhet, t.ex. Ericsson eller Hägglunds.

I övrigt, nej, vi har faktiskt ingen reell nytta av vårt försvar i Sverige förutom som lekstuga för unga killar och som diskussionsämne för tekniknördar. 40 miljarder hade kunnat användas betydligt bättre.

Bus-Bo skrev:
2595801 ''...men hur kunde vapnet ta sig från Karlskoga till Irak? Sverige exporterar ju inte till länder i krig...''

Bra skit, ska vi återkalla alla sålda vapen om det är så att den nya ägaren blir bitter och vill kriga?

Det är mer fråga om fortsatt export

01:05

06:30

blir en nation überkriminell så fortsätter sverige att exportera till det landet

08:49

http://svt.se/content/1/c6/69/56/52/ekman1_hi.asx

Last edited:
Bus-Bo skrev:
2602300 Jag kan inte komma på ett enda djur som inte använder våld på ett eller annat sätt för att hävda sig. Så varför skulle vi vara annorlunda?

Kanske dumt formulerat av mig.
Jag tror det är naturligt att använda lite våld mellan två individer.
Jag tror inte det är naturligt att ödelägga hela världsdelar.

ft skrev:
2602314

För att fortsätta med liknelsen: Vi kan sitta på krogen och tro att käftsmällar inte finns och därför förbjuda ordningsvakten att lära sig bruka våld. Anabolamonstret i baren lär inte sluta slå till folk på fyllan även om ordningsvakten går och pratar vänligt med honom, men vi kan låtsas som om han inte finns - ett tag, i alla fall. Förr eller senare är det oss eller våran flickvän han ger sig på. Då blir det plötsligt svårt att låtsas, men är också så dags att ångra sig.

Gärna EN ordningsvakt på krogen. Men som det ser ut idag så finns det ju ingen ordningsvakt => alla vaktar sig själva och vill gärna lägga sig i andras business.

Bus-Bo skrev:
2600370
Utan militär verksamhet så hade saker som raketdrift, jetdrift, GPS och annat tagit sjukt mycket längre tid att komma på, om man alls hade gjort det.

För att fortsätta på Rashs linje:
Raketdrift: Skitbra, mitt liv är bättre med interkontinentala kärnvapen.

Jetdrift är ju bra, men väg fördelarna med snabb utveckling av jetdrift mot kostnaderna för WW2 så tippar den senare över.

GPS: +-0. Hade säkerligen uppfunnits även utan krig. Finns en enorm civil marknad för det.

jag tycker iaf att det är bra att vi säljer vapen till andra länder. fast jag tycker det är förjävligt att företagens ägare inte är svenska!! tycker även att det är förjävligt att våra bilmärken inte är svenskägda längre, men men så blir det när folk blir kåta på pengar. jävligt synd/tragiskt imo. eftersom det är som det är så tycker jag inte det är så lustigt att det säljs mycket vapen till usa och england mm.

om vapen inte fick säljas till dom så skulle vapnen bara säljas till nåt annat land som sen säljer dom vidare, eller kanske helt enkelt flytta fabriken till annat land. det är mycket krig nu och vapen lär ju va en grej som säljer bra, finns nog mycket pengar att tjäna. det finns ett par brancher som jämt går bra, olja, narkotika, vapen och porr, tycker inte att just vapen är så oetiskt i sammanhanget. om vi säljer mer vapen så sjunker nog arbetslösheten också, då blir alla nöjda och glada, speciellt politikerna. då ser dom duktiga ut och kan säkert kräva högre lön.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing