Försäljning man talar tyst om

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
förstår inte varför vapenexport skulle vara förbjuden till länder som är i krig... vad annars ska man använda vapen till annat än att döda människor? Vi kanske borde införa nya regler angående exporten av bilar; endast tillåtet till länder utan vägar :tummenupp

Angående neutralitet och sådant trams har jag en enkel lösning: sälj till alla parter :banana Dom får vapen, vi får pengar - a win/win situation!
Dock som Nicholas Cage säger i Lord Of War:
The first rule of selling guns is NEVER get shot by your own merchandise...

Vilka vill ni som är negativa till Svensk vapenexport hellre se att andra länder, krigförande eller inte, köper sina vapen från?

mini-knutten skrev:
2599726 förstår inte varför vapenexport skulle vara förbjuden till länder som är i krig... vad annars ska man använda vapen till annat än att döda människor? Vi kanske borde införa nya regler angående exporten av bilar; endast tillåtet till länder utan vägar :tummenupp

Varför inte sälja horor och droger också?
Bättre att vi säljer det än någon annan. :näsblod
Och båda har funnits jättelänge, så vi kan lika gärna fortsätta lite till. :död

Ska´re va så svårt att fatta att Sverige är ett I-land.
Vi är INTE beroende av vapenförsäljning för vårat välstånd.
Dessutom så är det tveksamt hur lönsamt det är att sälja vapen med statliga subventioner till tillverkare och stödköp till hö och vä.

KGK skrev:
2599932 vilket somhelst

Iran? Och de inkomsterna skulle gå till vad då?

Ryssland? Och bli mottagliga för utpressning av Putin? Statschef i ett land där de bl a skjuter av journalister som börjar påpeka obehagliga sanningar...

Valfri stormakt, och få en tumme stadigt placerad i ögat av det maktblocket?

Någonstans kommer alla som vill ha vapen att köpa sina vapen. Jag ser mycket hellre att de köper av oss, faktiskt.

Den dagen ingen längre ser något behov av att köpa vapen kommer ingen att vara lyckligare än mig, men jag tror tyvärr inte att någon av oss kommer att få vara med om det. Det bästa vi kan göra så länge är att försöka verka för att behovet av vapen i världen skall minska. Att sälja vapen där köparen inte binder upp sig mot mer suspekta intressen än Sverige är, hur bakvänt det än låter, ett sätt att göra världen till en lite trevligare plats där risken för att vapen används är mindre.

General E skrev:
2599965 Varför inte sälja horor och droger också?
Bättre att vi säljer det än någon annan.

Bättre med Vin & Sprit än att folk köper sina rusdrycker ur bakluckan på bilar i öde industriområden är nog den relevanta parallell du letar efter.

Last edited:
General E skrev:
2599965 Varför inte sälja horor och droger också?
Bättre att vi säljer det än någon annan. :näsblod
Och båda har funnits jättelänge, så vi kan lika gärna fortsätta lite till. :död

vet inte om du uppfattade det jag syftade på... Jag försökte inte ge någon fingervisning hurvida säljandet av vapen är moraliskt korrekt eller ej, utan försökte enbart visa på konstigheterna med att endast sälja vapen till länder som för tillfället inte är i krig.

Förresten producerar vi inte enbart vapen, vi utvecklar dem också i sann I-landsanda :tummenupp

ft skrev:
2599999 Att sälja vapen där köparen inte binder upp sig mot mer suspekta intressen än Sverige är, hur bakvänt det än låter, ett sätt att göra världen till en lite trevligare plats där risken för att vapen används är mindre.

Hoppas att du vet om att bofors och hägglunds(?!) är varumärken för det AMERIKANSKA företaget BAE systems. http://www.baesystems.com/

General E skrev:
2599965
Vi är INTE beroende av vapenförsäljning för vårat välstånd.
Om man tar bort vapenindustrin, då kommer det som en följd bli färre jobb, mindre skatteintäkter. Vad ska vi spara in på i samhället som jämnar ut det hål i budgeten detta skapar, då det faktiskt omsätter en hel del?

General E skrev:
2600029 Hoppas att du vet om att bofors och hägglunds(?!) är varumärken för det AMERIKANSKA företaget BAE systems. http://www.baesystems.com/

Jamen, då så. Då är det ju inte Sverige som säljer vapen och det finns inget att gnälla på.

Nu blev det många fötter att stå på helt plötsligt - bara att välja en som känns bra! :tummenupp

Edit: Och så glömmer man det roligaste. :gnissla Kolla upp vad B i BAE står för.

Last edited:
Bus-Bo skrev:
2600038 Om man tar bort vapenindustrin, då kommer det som en följd bli färre jobb, mindre skatteintäkter. Vad ska vi spara in på i samhället som jämnar ut det hål i budgeten detta skapar, då det faktiskt omsätter en hel del?

Dom får väll ta datakörkort som alla andra ;)
Ingenjörerna hittar nog jobb, värre för de vanliga karlskogingarna.
Men det går givetvis att lösa om man vill, nu när vi har moderat regering och allt.
Jag tror att man kan ifrågasätta lösamheten hos försvarsindustrin, om man tar med subventioner och stödköp. Fast det har jag inte argument för på rak arm.

Nu kom jag på det! Man sparar in på de vapen man inte köper såklart! :)

ft skrev:
2600043
Edit: Och så glömmer man det roligaste. :gnissla Kolla upp vad B i BAE står för.
Vad är det då? Hittade inte. Bofors?

Nu hinner jag inte mera. Vi fortsätter reda ut imorgon om det behövs!

Last edited:
ft skrev:
2599999 Iran? Och de inkomsterna skulle gå till vad då?

Ryssland? Och bli mottagliga för utpressning av Putin? Statschef i ett land där de bl a skjuter av journalister som börjar påpeka obehagliga sanningar...

Valfri stormakt, och få en tumme stadigt placerad i ögat av det maktblocket?

Någonstans kommer alla som vill ha vapen att köpa sina vapen. Jag ser mycket hellre att de köper av oss, faktiskt.

Vet inte hur många som skulle handla av Iran, Ryssland handlar nog en del av likaså Kina, blir inte bättre ifall Sverige säljer vapen, det ökar bara tillgängligheten.

Säljer man vapen till ett land eller ännu värre, lånar ut, så gör man ett ställningstagande, Sverige har en neutralitetspolitik om jag inte minns fel, ska den vara så svår att följa?, men det är klart vill man hångla med diverse länder så..., Sverige blev fälld av FN idag.

FN fäller Sverige för tortyr

- Det är en oerhört stark kritik som riktas mot Sverige. Kärnan i kritiken är det faktum att Sverige brutit mot det absoluta internationella förbudet mot tortyr

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14029763.asp

Vin&sprit - då får staten börja sälja droger också för att hålla en god kvalité:näsblod

Last edited:
General E skrev:
2600054Jag tror att man kan ifrågasätta lösamheten hos försvarsindustrin, om man tar med subventioner och stödköp. Fast det har jag inte argument för på rak arm.

Subventioner? Njae, lån till köpare. Som vid alla större internationella affärer, om det så är duvdun och olivkvistar eller trotyl.

Motköp är inte heller något vi går back på, som det ofta framställs. Vi går inte in och köper vad sjutton som helst för motsvarande summa. Oftast är det investeringar som ändå skulle ha gjorts i köparlandet som kvittas mot motköpssaldot. I en del fall så vägs kanske motköpsförfarandet in då det står och väger mellan köparlandet och ett tredje land då en investering skall göras utomlands.

Jag tyckte det lät så erbarmligt dumt att sälja något och sedan köpa saker av köparen för köpeskillingen så jag kollade upp det. Och blev faktiskt förvånad.

Vad är det då? Hittade inte. Bofors?

"British"...

Bus-Bo skrev:
2600038 Om man tar bort vapenindustrin, då kommer det som en följd bli färre jobb, mindre skatteintäkter. Vad ska vi spara in på i samhället som jämnar ut det hål i budgeten detta skapar, då det faktiskt omsätter en hel del?

Vapnen generar en del kostnader som landar i Sverige, ex. sjukvård och flyktingar, vilket vi har en del av i Sverige, skulle vara intressant att se hur stor den summan är gentemot vapenexporten, kostar några "få" kronor att invalidisera ett gäng människor, fysiskt/psykiskt, att ta hand om skadorna kostar förmodligen långt mer.

ft skrev:
2600120 Subventioner? lån till köpare, motköp

Ja inte måttligt vad man krånglar för att sälja vapen.

Last edited:
KGK skrev:
2600141Vapnen generar en del kostnader som landar i Sverige, ex. sjukvård och flyktingar, vilket vi har en del av i Sverige, skulle vara intressant att se hur stor den summan är gentemot vapenexporten, kostar några "få" kronor att invalidisera ett gäng människor, fysiskt/psykiskt, att ta hand om skadorna kostar förmodligen långt mer.

En instabil omvärld genererar dessa problem, och jag tycker faktiskt kostnaden är helt försumbar jämfört med det mänskliga lidandet. Det bästa motmedlet är att med alla till buds stående medel försöka stabilisera omvärlden. Och, som jag också sade, svensk vapenexport är med största sannolikhet en stabiliserande faktor.

Ja inte måttligt vad man krånglar för att sälja vapen.

Jag påpekade faktiskt att förfarandet med finansiering och motköp vid vapenaffärer inte skiljer sig nämnvärt från förfarandet vid andra större internationella affärer. Öronvax - ur! :)

ft skrev:
2600192 En instabil omvärld genererar dessa problem, och jag tycker faktiskt kostnaden är helt försumbar jämfört med det mänskliga lidandet. Det bästa motmedlet är att med alla till buds stående medel försöka stabilisera omvärlden. Och, som jag också sade, svensk vapenexport är med största sannolikhet en stabiliserande faktor.
Den meningen får mig att tänka på en annan tjänst som Sverige har, som borde bli större och bättre. Utlandsstyrkan. Skicka fler soldater till färre områden, gör reklam för det vi är bäst på i hela världen - lösa konflikter utan våld. Det är bland annat detta som gör att länder som USA vill ha med oss till ställen dit vi inte vill.

Bus-Bo skrev:
2600202 Den meningen får mig att tänka på en annan tjänst som Sverige har, som borde bli större och bättre. Utlandsstyrkan. Skicka fler soldater till färre områden, gör reklam för det vi är bäst på i hela världen - lösa konflikter utan våld. Det är bland annat detta som gör att länder som USA vill ha med oss till ställen dit vi inte vill.

Just! :tummenupp

Föregå med gott exempel. Det enda acceptabla användandet av vapen är som sköld, för att skydda människor mot andra människor som väljer att använda vapen på ej acceptabla sätt!

ft skrev:
2600192Öronvax - ur! :)
Jo jag förstod det men just vapenaffärer är väl mest diskutabel, ris, tyg osv. tar väl inte livet av folk i samma utsträckning så det kan man väl köpa av dom flesta länder.

Ifall jag hade 2 företag, ett inom sjukvård och ett inom vapentillverkning, vapenföretaget sålde vapen till några länder som företaget tyckte var hyfsat ok, policyn i sjukvårdsföretaget var att emot skadade från områden som det var krig i, oavsett nationalitet osv.

Efter att under en tid ha sett vilken skada vapnen gjort och hur illa människorna for så skulle jag nog tröttna och sluta med vapenförsäljningen men ev. fortsätta med sjukvårdsföretaget, vill dom slåss så tänker jag inte sälja vapnen.

ungefär som att sjukvården skulle sälja knark på ena sidan av huset och ta emot narkomaner på den andra sidan.

Bus-Bo skrev:
2600202 gör reklam för det vi är bäst på i hela världen - lösa konflikter utan våld.

Det kan man ju satsa mycket mer på men då måste man nog vara ordentligt neutral för att vara riktigt trovärdig.

Last edited:
KGK skrev:
2600234policyn i sjukvårdsföretaget var att emot skadade från områden som det var krig i, oavsett nationalitet osv.

Bara de kan betala då? Annars är jag rädd att ditt sjukvårdsföretag kommer att bli kortlivat...

Det jag försöker säga är, om jag kan behärska mig från att vara spydig för ett ögonblick (jag försöker, lovar!), är att det tyvärr är en milsvid skillnad mellan hur världen borde vara och hur den verkligen är. I en idealvärld... låt oss för diskussionens skull ge den ett namn som - hmmm - Utopia, kanske... så är alla snälla och glada, ingen vill göra någon annan illa för egen vinning utan ger glatt av det de har för att göra det bättre för de som har mindre. Sjukvårdsföretag som glatt tar mot alla går runt mer än väl på donationer.

Tyvärr så ser den verkliga världen betydligt mörkare ut. Vi måste alla göra ett val. Antingen ser vi världen som den är och lever och agerar därefter och försöker göra världen bättre efter bästa förmåga, oavsett vad vi tycker om situationen, eller också så låtsas vi att vi lever i Utopia och agerar därefter.

Usch, jag blir nere varje gång den här eller liknande diskussioner kommer upp. :(

ft skrev:
2600263 Bara de kan betala då? Annars är jag rädd att ditt sjukvårdsföretag kommer att bli kortlivat...

Jo men det var ju ordentligt förenklat men som det är idag så tar ju Sverige emot flyktingar, jag tycker i alla fall att man bidrar till problemen med vapenexporten, tror i alla fall inte att Sverige skulle få det sämre utan den.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing