Försäkringsreparations-tid, någon tidsgräns?

Odinson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hej, jag har skummat runt på forumet och försökt hitta ett svar på om verkstäder har någon form av tidsgräns när det kommer till reparationer av mc med en försäkrings handling, inga direkta svar och/eller över 10 år gammalt.

Kort historia; i augusti 2021 välte jag i en kurva p.g.a. jord och halm på vägen som gjorde att mitt bakdäck tappa greppet och resulterade i en krasch. Ambulans, polis anmälan och allt det där, någon dag senare var jag i kontakt med en certifierad Honda reparatör och lämnade in hojen.

Nu är det 8 månader senare och den fortfarande inte klar, "vi väntar på kåporna, allt annat är klart, du kan hämta den om du vill" har svaret varit i över 4 månader.

Har skickat in ett meddelande till mitt försäkringbolag för rådgivning och inväntar svar, tar tid. Vänder mig till internet såklart :tungan

Vad är eran erfarenhet, varit med om att det tar så lång tid?
Gjorde ni något för att skynda på ärendet och lyckades?
Fick ni någon form av ersättning för att det tog så pass lång tid?
Ska jag hämta ut hojen nu eller riskerar jag att ärendet blir klassat som klart och jag aldrig får några nya kåpor.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är det för hoj och årsmodell ? Vissa såna saker har alltid varit lång leverans på då det inte ligger på hyllan och idag bär det skylls på både corona /Ukraina/Ryssland och brist på containrar firman du lämnat in hos måste väl ha nåt besked själva vart delarna är ? Lagas det med nya eller begagnade kåpor ?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Går det att prata direkt med Honda sverige för att kolla om det är rimlig leveranstid på reservdelarna? Många fabriker har väl påverkats av pandemin så kan väl va en orsak. Men låter jäkligt drygt.
 

Odinson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vad är det för hoj och årsmodell ? Vissa såna saker har alltid varit lång leverans på då det inte ligger på hyllan och idag bär det skylls på både corona /Ukraina/Ryssland och brist på containrar firman du lämnat in hos måste väl ha nåt besked själva vart delarna är ? Lagas det med nya eller begagnade kåpor ?
2009 Honda CBR600RR, verkstaden har ingen aning om vart dom är "dom är på g", nya delar som är både honda original samt 3e part. Kåporna i fråga är 3e part om jag har förstått det rätt.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
2009 Honda CBR600RR, verkstaden har ingen aning om vart dom är "dom är på g", nya delar som är både honda original samt 3e part. Kåporna i fråga är 3e part om jag har förstått det rätt.
Menar du 3:e part som kinakåpor?
Inget jag hade accepterat som en reparation.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Är det en CBR600RR 2009? Kanske kan du lösa detta med försäkringsbolaget att du inskaffar plasten själv samt monterar den om hojen i övrigt är lagad. Enstaka original kåpdelar hittar du på ebay eller skrot. Komplett kåpsats från Kina för några tusenlappar och ca en månad leveranstid. Inte försent att rädda säsongen.
 

Odinson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Menar du 3:e part som kinakåpor?
Inget jag hade accepterat som en reparation.
I detta fall från USA, typ monster fairings. Var det enda alternativet om jag ville få liknande kåpor som satt på. Annars var det hel rött/svarta kåpor.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
I detta fall från USA, typ monster fairings. Var det enda alternativet om jag ville få liknande kåpor som satt på. Annars var det hel rött/svarta kåpor.
Varför inte original som lackas i rätt färg.
Det är ju som om man satt på en blå framskärm på en vit bil efter en krock och sagt att "Så nu är den klar, take it or leave it"
Vilket försäkringsbolag är det, jag är nog inte ensam om att vilja säga upp alla försäkringar man ev har hos dem.
 

Odinson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Varför inte original som lackas i rätt färg.
Det är ju som om man satt på en blå framskärm på en vit bil efter en krock och sagt att "Så nu är den klar, take it or leave it"
Vilket försäkringsbolag är det, jag är nog inte ensam om att vilja säga upp alla försäkringar man ev har hos dem.
Enligt verkstaden fans det svarta eller röda original kåpor, när jag frågade om alternativ så fanns det "3e" parts företag om jag nu vill ha Repsol kåpor som satt på. Snabbt och enkelt antar jag för verkstaden, jag nämnde monsterfairings då jag har hört mycket bra om dom, verkstaden skulle ta en titt på det. Sedan har jag inte hört mer om det.

Försäkringsbolaget har inte med den delen att göra, jag kommer nämna det för FB när jag får kontakt med dom ang ärendet och så får vi se vad dom säger.

Tackar för tipset annars, original som lackas. Kanske går snabbare med..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Två försäkringsfall:
1) Lämnar in en Yamaha moped för 100 mila service i slutet November. Får veta att gaffeln är böjd. (Jag har väl kört på någon trottoarkant med de små hjulen, van vid 28" trampcykelhjul....)
Det tar till slutet Februari innan klart med ny gaffel. 3 Månader, leveranstid från Japan/Kina ?
2) Lägger GSX1300R vid start, gubbstopp ! i Slutet Oktober, Folksam hänvisar mig till Bike Göteborg (senare Elit MC, nu nerlagt). Jag får tid 1:a veckan November för besiktning av skadorna: Repad Generatorkåpa, repad kåpa vänster sida, repad styrände vänster sida, avbrutet kopplingshandtag (yttersta biten, inga problem koppla), skadad vänster backspegel.
Får veta Bike Göteborg ska skicka rapporten till Folksam, ca 20000kr, för godkännande.
Sedan händer ingenting. I Februari ringer jag Bike, han som vet nått är sjuk. En vecka senare ringer jag på nytt, fortfarande sjuk. Mailar Folksam. Och får svar de godkände reparation i mitten November. Så en vecka senare slutet februari ringer jag på nytt Bike. Välkommen lämna in hojen. Så jag kör på de isiga och snöiga gatorna till Bike. Undrar hur lång tid det kommer ta ? Svar: Lackeraren behöver 2 veckor.
När det gått 3 veckor, mitten Mars kör jag ut till Bike. Hojen står orörd på gården. Bike saknar personal. När det gått ytterligare en månad April så är kåpan av och nylackad. Men får veta att Bike inte är Auktoriserade för Suzuki och därför har svårt få tag i reservdelar: Dvs Generatorkåpa, repad styrände vänster sida, avbrutet kopplingshandtag (yttersta biten, inga problem koppla), skadad vänster backspegel. Och får veta att den läcker olja. Mitt svar: Den har stått 3 månader hemma hos mig och har inte läckt någon olja. Läcker den olja är det nått ni dragit sönder.
Och får veta att jag behöver inte komma ut nått mera när hojen är klar kontaktar Bike mig.
Början Maj kontaktar jag Folksam. Talar om att jag vill ha hojen inlöst eftersom Bike inte kan får tag på reservdelar, Bike Göteborg är inte auktoriserade för Suzuki.
Får svar från Folksam att de inte tänker lösa in hojen, Bike Göteborg ska reparera den och Folksam trodde Bike Göteborg var auktoriserade för Suzuki.
En vecka senare ringer Bike, nu är hojen klar. 7 månader efter skadan. Jag hämtar den och får veta att vad det gäller oljeläckaget så hade dom förväxlat den med en annan hoj.
Den läcker inte.
Jag är inte förvånad över att Bike Göteborg, senare Elit MC är nerlagt.

Vad det gäller sk Kinakåpa har jag köpt en från Auctmarts 2021. För bli lite synligare i trafiken.
Orignal är min GSX1300R svart metallic.
Utom priset kom efter nån dag en fråga från Paypal om jag ville försäkra transporten för US$ 25?
Jag valde försäkra transporten.
Sedan dröjde det en månad och så kom ett mail från
auctmarts med foto av "min" gula kåpa. Var det rätt kåpa ?
Jag bekräftade att det var rätt.
Sedan dröjde det 3 veckor så kom meddelande från Postnord att jag skulle betala "MOMS".
För två paket. Så jag betalade. Efter betalning tog det kanske 3 dagar till en Postare ringde på dörrklockan för att kolla om jag var hemma. Han hade leverans. Så jag ner med honom till bilen och bar själv upp den ena kartong av två kartonger.
Det tog alltså nästan prick 2 månader från 2021 8 April Paypal Auctmarts, -6049kr hos banken
=beställningen, till 7 juni betalar Momsarna till Postnord. Och 3 dagar senare var Postnord bilen hos mig. Utan förvarning. Tur jag var hemma.

Sedan tog det resten av Juni för mig innan allt var på plats. Som dom skriver i medföljande papper, det är inte OEM prylar. Bra Auctmarts skickar med massvis med Rostfria skruvar. För det blev skruv på några ställen där det är "plastnitar" original. Glappade för mycket.
Men annars inga problem. Som jag ser det. Och den syns betydligt bättre nu !

Egentligen ville jag ha en blandning av Gult och Blått. Så jag beställde en Blå kåpa för 6 veckor sedan. Har fått veta att pga Covid kan den ta längre tid innan leverans.
(Shanghai nerstängt just nu, men min gula kåpa kom med flyg(?) från Hongkong.....)

Så beställer du en Kina kåpa från Auctmarts till din Honda idag.
Kan du i bästa fall hoppas på leverans mitten Juni.
Men troligen kommer det pga Covid i Kina ta lite längre tid.
Och sedan tar det lite tid få allt på plats.
(Strålkastare, blinkers, bakljus osv. ska ju flyttas....från originalkåpa till Kinakåpan)
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Enligt verkstaden fans det svarta eller röda original kåpor, när jag frågade om alternativ så fanns det "3e" parts företag om jag nu vill ha Repsol kåpor som satt på. Snabbt och enkelt antar jag för verkstaden, jag nämnde monsterfairings då jag har hört mycket bra om dom, verkstaden skulle ta en titt på det. Sedan har jag inte hört mer om det.

Försäkringsbolaget har inte med den delen att göra, jag kommer nämna det för FB när jag får kontakt med dom ang ärendet och så får vi se vad dom säger.

Tackar för tipset annars, original som lackas. Kanske går snabbare med..
Det är så det skall vara, originalkåpor kommer grundade sedan lackas de i rätt färg, de kan ju inte ligga på ett lager i alla färger som finns.
Som jag ser det är detta den enda lösning jag hade accepterat på en icke modifierad originalhoj från 2009 med helförsäkring.
Alla andra lösningar är genvägar som jag inte hade gått med på, under förutsättningen att det satt originalkåpor på vid olyckan.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag la kull min FZ1 i gräs i Augusti 2017. Alla kåpor fick skador men maskinellt var allt OK.
Kunde hämta ut hojen i början på April nästa år. Fick medla hela tiden mellan FB och Verkstad där FB sagt OK för lagning och Verkstad att dom inte mottagit beslut.

Gjorde ni något för att skynda på ärendet och lyckades?
Ringde och härjade lite, dök in ibland och kollade till hojen. Lyckades ej.
Fick ni någon form av ersättning för att det tog så pass lång tid?


Hade nog inte hämtat hem en hoj utan kåpor heller, vet inte vad jag hade gjort i din sits idag faktiskt. :(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beträffande kinakåpa igen från Auctmarts i Mars 2022. Det har gått lite snabbare(!) än 2021. #
Beställde 3 mars, då drogs 7 345,76 kr från banken.
Betalade transportförsäkring 7 mars , då drogs 251,58 kr från banken
Fick mail om det var rätt kåpa blå, 24 Mars, jag bekräftade rätt kåpa.
Fick SMS från posten 19 April om att betala momsen, två SMS. För mig lätt att missa att det kommit två SMS från Posten. Innan jag fattade bläddra uppåt och där var ett till SMS.
Det var ju två paket förra gången.
Och jag har missat kolla efter SMS på mobilen så jag betalade momsen först idag den 23:e.
Innebär att kartongerna här hemma gissningsvis på Tisdag eller Onsdag eller Torsdag.
Det gick ju så fort förra gången !

# Det verkar som allt börjar fungera igen. Kolla på Grafikkortspriser här
prisutveckling på ett kort

Och igår tisdag 26 April ringde en Postare vid 1230 och undrade om jag var hemma. :)
Svar: Jag är hemma ! Välkommen. Slå en pling så kommer jag ner och hjälper bära !
Och 1330 var han här, plingade, och jag bar upp den ena av de två kartongerna.
Han bar upp den andra.
:)
Negativt: När Postaren ringde 26 April stod det fortfarande hos Postnords Portal för paketspårning att Paketen låg hos tullen trots att
17track visste att Paketen släpptes av tullen redan 23 April 18:43.
inlägg # 891
 
Last edited:

Gnesta

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Gnesta
Hoj
2002, Triumph Daytona
Hej, jag har skummat runt på forumet och försökt hitta ett svar på om verkstäder har någon form av tidsgräns när det kommer till reparationer av mc med en försäkrings handling, inga direkta svar och/eller över 10 år gammalt.

Kort historia; i augusti 2021 välte jag i en kurva p.g.a. jord och halm på vägen som gjorde att mitt bakdäck tappa greppet och resulterade i en krasch. Ambulans, polis anmälan och allt det där, någon dag senare var jag i kontakt med en certifierad Honda reparatör och lämnade in hojen.

Nu är det 8 månader senare och den fortfarande inte klar, "vi väntar på kåporna, allt annat är klart, du kan hämta den om du vill" har svaret varit i över 4 månader.

Har skickat in ett meddelande till mitt försäkringbolag för rådgivning och inväntar svar, tar tid. Vänder mig till internet såklart :tungan

Vad är eran erfarenhet, varit med om att det tar så lång tid?
Gjorde ni något för att skynda på ärendet och lyckades?
Fick ni någon form av ersättning för att det tog så pass lång tid?
Ska jag hämta ut hojen nu eller riskerar jag att ärendet blir klassat som klart och jag aldrig får några nya kåpor.
Hej.
Jag hade oturen att ha Trygg Hansa som förs.bolag, De anlitade en icke auktoriserad Aprilia märkesverkstad Biketech i Norrköping och betalade deras faktura innan de reparerat cykeln. Det har nu gått drygt 23 månader sedan olyckan. Har först nu i dagarna fått tillbaka den.
 

Odinson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2022
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det gick nästan exakt 9 månader efter att jag lämnade in hojen på verkstaden tills att jag fick samtalet att den var klar, kunde hämta ut den, med kåpor på till min förvåning.. dock var det ett par kåpor som var spruckna på ett ställe, nya är beställda, därav det hade dragit ut på tiden. Jag tackade för samtalet och meddelade att jag skulle kolla mitt schema och sedan återkomma med datum.

Jag kontaktade omedelbart mitt försäkringsbolag med denna information och bad om rådgivning, vill såklart hämta ut den och kunna köra igen, svaret jag fick var: "Hämta du ut din hoj så du får komma ut på vägarna, vi noterar att du fortfarande ska få nya kåpor och inväntar ditt klartecken innan vi betalar någon faktura från verkstaden"

Hämtade ut hojen några dagar senare och hade ett leende från öra till öra. 1,5 vecka senare fick jag samtalet att mina nya kåpor hade kommit. Hämtade ut dom, kontaktade FB att allt var OK och klart.

Slutet gott, allting gott! :hojcbr
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top