Försäkringspremie på R1

Nej nej, slutnotan blev inte 24 papp, det var om jag skulle haft den påställd hela året!

Det brukar landa någonstans runt 8 papp. Fast iår så kommer det att landa runt samma summa trots att jag gått ner till halv försäkring, har ju flyttat till lite större stad!

Har ingen betydelse om du har en 600 eller 1000, samma premie.... klass 7 på båda! Fast när jag kollade pris på en ny -04 så hade de skaffat en "klass 8" för de nya hojarna hos If...... skulle kosta mig 53 papp hel/helår om jag köpt en ny gixxer 1000.

Man får ha en lite äldre hoj & köra med halv helt enkelt! :(

Tompalino skrev:
Blev slutnotan på 24 papp det året eller blev det med mindre med avställning osv?

Är det någon som har uppgifter på hur mycket det kan kosta ungefär att försäkra om man ställer av hojen (sporthoj, 600kubik) direkt när man inte kör? Jag vet att det är väldigt individuellt beronde på ålder, var man bor osv. Jag är mer ute efter hur stor skillnad det blir från att försäkra som vanligt.

Silwer skrev:
fy fasen å här sitter man o gnäller över hälften.
Jag skulle inte kunna motivera en kostnad på 20 papp per halvår för att åka hoj.
Då åkte jag nåt billigare helt enkelt.
Det är kul men inte riktigt så kul.

Nej det är klart det finns en smärtgräns... priser runt 20 fungerar, det är inga problem ... men skulle de ligga på 30 så visst, det skulle gå, men det finns ingen anledning.

Kollar på vad jag vill ha för hoj om jag ska byta, och jag är väldigt sugen på en Ducati Monster 1000, lite sugen på en motard dessutom, men jag åker såpass långt varje år, så jag vill ha en hoj som är lite mer "landsvägsvänlig"

Ulvheden skrev:
Det blir ju inte riktigt 20 papp, kostar ca 1600kr/mån de månader man kör.... blir väl någonstans runt 8000kr för de månaderna man kör!

Bara att bita i det sura om man vill ha roligt! :näsblod

ok missuppfattade, då betalar jag ytterligare nån tusing faktiskt, halv/halv.
klarar mig till hösten, pga pågående försäkringsperiod.
Sen smäller det nog bara till.

Jag har dessutom nära på dubbla premien om jag skulle ha påställt året runt, det är något lägre premie på vinterhalvåret bara så det lönar sig inte ett skit trots att bolagen ofta påstår det.

Finns ju ingen mening med att ha den påställd året runt....

De få dagar man kan köra utan att frysa :arsele av sig tycker inte jag det är värt att betala för.....

Silwer skrev:
ok missuppfattade, då betalar jag ytterligare nån tusing faktiskt, halv/halv.
klarar mig till hösten, pga pågående försäkringsperiod.
Sen smäller det nog bara till.

Jag har dessutom nära på dubbla premien om jag skulle ha påställt året runt, det är något lägre premie på vinterhalvåret bara så det lönar sig inte ett skit trots att bolagen ofta påstår det.

Ulvheden skrev:

De få dagar man kan köra utan att frysa :arsele av sig tycker inte jag det är värt att betala för.....

Jo om man får en premie för HEL/HELÅR som bara är nån enstaka tusenlapp dyrare än HEL/HALVÅR så är det värt det.... iallfall för oss som kör mer än 6 månader... För mig som kör ca 8-9 månader så blir det förrutom mindre krångel, dessutom billigare.

Ulvheden skrev:

nej, definitivt inte.
Men nu börjar ju bolagen hota med att bara sälja helårsförsäkringar, fy fan.

Jooo.... det är ju sant! :tummenupp

Jag kör också mer än 6mån men det skiljer mer än ett par tusingar om jag ska ta helår! :näsblod

Mattiaz skrev:
Jo om man får en premie för HEL/HELÅR som bara är nån enstaka tusenlapp dyrare än HEL/HALVÅR så är det värt det.... iallfall för oss som kör mer än 6 månader... För mig som kör ca 8-9 månader så blir det förrutom mindre krångel, dessutom billigare.

De kan ju aldrig hindra en ifrån att ställa av hojen..... eller!? :confused:

Silwer skrev:
nej, definitivt inte.
Men nu börjar ju bolagen hota med att bara sälja helårsförsäkringar, fy fan.

Hellraider skrev:
Tjena!
Har kollat runt lite på årets premier på min R1:a!
Fan va det varierar från bolag till bolag :va
Har koncentrerat mig på Halvförsäkring, eftersom det är det man har råd med :mad: 1800Kr i månaden på Trygg Hansa :arsele Dom är ju inte verkliga
Fick sedan 800kr/mån hos If :Bugar tycker det verkar jävligt bra pris :tummenupp Avställningpreemien är 59kr´vilket enligt mig är super :yoparty

Trafik: Gäller normalt utan självrisk, undantag är till exempel om man
saknar körkort eller liknande.
Stöld: 5 000 kr. eller 10 000 kr. (den högre självrisken om motorcykeln inte
är låst med två godkända lås)
Brand: 1 000 kr.
Glas: 200 kr. + 20 % av överskjutande kostnad
Rättsskydd: 20 % av kostnaderna, dock lägst 1 000 kr.
Räddning: 300 kr.

När det gäller avställningsförsäkring så är självrisken 1 000 kr om
motorcykeln förvaras i enskilt låst garage,
annars är självrisken 2 000 kr.

Är 25 år
Bor i sommarstad på västkusten

Helt okej premie eller?

Ha det gött

helförsäkring helår på mig......ny hoj......32 papp :kocko

men men

Amen.... så kan de f-n inte göra.... :näsblod
Jaja... då lär det bli hiskeligt många ägare på sporthojar om det införs! :rolleyes:

Silwer skrev:
jo, isf måste du göra ett ägarbyte för tat kunna bryta försäkringsperioden :(

Vill ni ha dubbelt så roligt och betala under 5000 hel/hel kan ni ju som många andra gå över till motard... :)

Ärligt talat... man kan reparera bra mycket på en hoj för 30 000 kr. Är det verkligen någon idé att betala dessa summor. Skulle man inte tjäna på att bara ha trafikförsäkring och se till att man låser och har uppsikt över hojen så den inte blir stulen. Brinner upp är det inte särskilt många hojar som gör och räddning/glasförsäkringen är det väl inte mycket med.

Ulvheden skrev:
Amen.... så kan de f-n inte göra.... :näsblod
Jaja... då lär det bli hiskeligt många ägare på sporthojar om det införs! :rolleyes:

för min del så är det iaf okej med två extra ägare om jag slipper betala domdära tusenlapparna under vintern. och mamma är stolt över att vara vintermotorcykelägarinna. :rolleyes:

Samma här, inte f-n tänker jag skänka pengar till försäkringsbolagen när hojen står vinterförvarad! :D

anja skrev:
för min del så är det iaf okej med två extra ägare om jag slipper betala domdära tusenlapparna under vintern. och mamma är stolt över att vara vintermotorcykelägarinna. :rolleyes:

hp skrev:
Vill ni ha dubbelt så roligt och betala under 5000 hel/hel kan ni ju som många andra gå över till motard... :)

Ärligt talat... man kan reparera bra mycket på en hoj för 30 000 kr. Är det verkligen någon idé att betala dessa summor. Skulle man inte tjäna på att bara ha trafikförsäkring och se till att man låser och har uppsikt över hojen så den inte blir stulen. Brinner upp är det inte särskilt många hojar som gör och räddning/glasförsäkringen är det väl inte mycket med.

halv kör iaf jag med, skulle inte våga vara utan stölddelen.
Blir det för dyrt även med detta lägger jag av och köper som du säger en annan typ av hoj, men inte motard tror jag, jag åker hellre offroad.

hjelmfrillan skrev:
helförsäkring helår på mig......ny hoj......32 papp :kocko

men men

Nu förstår jag inte om du menar att F.bolagen är korkade eller om det är du som är korkad med :kocko.
Men 32 på en sprillans hoj är det skitbilligt om du är 22 och nytaget kort.
Är du 65 och bor i skogen, eller just det, det gör du redan, så är det inte ett kap kanske.

soppatorsken skrev:
Nu förstår jag inte om du menar att F.bolagen är korkade eller om det är du som är korkad med :kocko.
Men 32 på en sprillans hoj är det skitbilligt om du är 22 och nytaget kort.
Är du 65 och bor i skogen, eller just det, det gör du redan, så är det inte ett kap kanske.

nu är du sur.

hp skrev:

Jo jag är sugen på en motard... MEN Jag vill åka LÅNGA sträckor.... alla polare jag har klagar över att derasmotarder är jobbiga att åka långt på, sen är de väl inte direkt gjorda för att "toura" med...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman