försäkringspremie ninja 250r?

jag har en kompis som inte har sin inlåst och han har classica försäkring han har den på sin innergård bara.. det var tydligen ok så länge man inte såg den ifrån utsidan sa de.. är inte ens lås på gårdsdörren

ohfan... Får nog höra med dem då...
Jag bor själv inne på en gård (där man iofs inte får köra, men det gör alla) och jag har tänkt ha den stående där, eftersom man då ser den från lägenheten och inte utifrån parkeringen. Kanske är ok, kanske inte...
Hur funkar vagnskadegaranti som ingår år 1? Behöver man vanlig försäkring med? Vad ingår i vagnskada?
 
Gäller tyvärr bara om man kan förvara dem i garage nattetid vilket jag inte har möjlighet till just nu (Vill flytta!!!).
men när försäkringen kostar ganska exakt samma för ninja 250r och för typ en gsxr750 -93, så blir man osäker. Enda som talar för den tidigare är att den är ny, men den är dyrare i inköp och säkert inte lika rolig...


Lite tankar...

Pratar man om -93 så är ju inte steget långt till en -89 och då är det Classica :tummenupp
Jag gick den vägen och har en FZR1000 (föregångare till R1).
Antar att det blir körkort A1 för dig eller hur var det nu? Då skulle man automatiskt rekommendera typ en FZR600 el dyl samt mellanklassregga. Dessa gamla hojar går mer än tillräckligt för första hoj och tappar marginellt med värde i jämförelse med en brand spanking new. Sen är det ju andra ägandekostnader som just försäkring.

Jag betalar 1600 hel/hel och 200nått i vägskatt, dvs 1800 kr för ett års sporthojägande. Sitter R1-bak och Thunderacetank på den nu och i vinter ska R7-kåpor på fram. 145 hk duger för nu... :tummenupp
Köper du en ny hoj för typ 70' kr så är den väl värd kanske 55' om ett år. Det är en ren månadskostnad på över 1000 kr innan försäkring.

Köper du en gammal skorv som en annan för 16' kr och säljer den efter två år har den samma värde :yoparty

Det hela är ju till sist en prioriteringsfråga. Har man hyffsad lön och vill åka det senaste ska man ju givetsvis göra det!
 
Lite tankar...

Pratar man om -93 så är ju inte steget långt till en -89 och då är det Classica :tummenupp
Jag gick den vägen och har en FZR1000 (föregångare till R1).
Antar att det blir körkort A1 för dig eller hur var det nu? Då skulle man automatiskt rekommendera typ en FZR600 el dyl samt mellanklassregga. Dessa gamla hojar går mer än tillräckligt för första hoj och tappar marginellt med värde i jämförelse med en brand spanking new. Sen är det ju andra ägandekostnader som just försäkring.

Jag betalar 1600 hel/hel och 200nått i vägskatt, dvs 1800 kr för ett års sporthojägande. Sitter R1-bak och Thunderacetank på den nu och i vinter ska R7-kåpor på fram. 145 hk duger för nu... :tummenupp
Köper du en ny hoj för typ 70' kr så är den väl värd kanske 55' om ett år. Det är en ren månadskostnad på över 1000 kr innan försäkring.

Köper du en gammal skorv som en annan för 16' kr och säljer den efter två år har den samma värde :yoparty

Det hela är ju till sist en prioriteringsfråga. Har man hyffsad lön och vill åka det senaste ska man ju givetsvis göra det!

Hej.
Nej, jag är 23 snart, så det är A utan begränsning som gäller.
Jag nämnde mest gsx-r -93 för jag tycker de är så snygga, men favoriterna är egentligen både gixxern och fzr, men kan givetvis tänka mig kawa och honda också... Får höra med mc&bilsport gällande classica, för kravet som står på sidan är att man måste ha den inlåst vilket jag inte har möjlighet till. Egentligen skulle jag vilja ha typ -96 men efter 94-95 går premien upp direkt.
Fördelen med denna nya ninja är mest för min del inget krångel eftersom jag inte kan meka för 5 öre och vill kunna lita på MC:n.

Tack för input!
 
Lite tankar...

...Sitter R1-bak och Thunderacetank på den nu och i vinter ska R7-kåpor på fram. 145 hk duger för nu... :tummenupp

Enligt vad jag vet får man inte byta kåpa eller tank till annat än original för att försäkringen ska gälla, i vart fall när de tar in den och godkänner den för första gången. :confused:
 
Hur står den här sig prestandamässigt och prismässigt mot tex en ostrypt Aprilia RS125?
 
Hur står den här sig prestandamässigt och prismässigt mot tex en ostrypt Aprilia RS125?

Vet inte hur aprilian har det, men denna har 25 hk, toppfart 170.
0-100 går på dryga 7 enligt nåt test jag såg på youtube. 0-75 va snabbt, men sen tog det fan tid!
Kostar 40.900 ny
 
Vet inte hur aprilian har det, men denna har 25 hk, toppfart 170.
0-100 går på dryga 7 enligt nåt test jag såg på youtube. 0-75 va snabbt, men sen tog det fan tid!
Kostar 40.900 ny

Okej, aprilian verkar ha 30 hk. Kostar förvisso mer, men å andra sidan verkar dom nyare beggade rätt fräscha, då pratar vi 42tkr för en som gått 30 mil.

Försäkringen kostade hälften mot en 250r för mig.

Ja, rs125'an väger 137kg fulltankad, mot 250r på 170kg. Enligt wiki iaf.

Kanske skulle fundera på en 2t-racer istället? :yoparty
 
Okej
borde ju räcka bra för att ha kul på slingriga vägar.
Har en gammal 550 som har säkert jämförbara prestanda, men inget chassi.
En smidig stadshoj är guld värt för hanteringen på korta turer.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top